Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowskie MPK kupuje pierwsze w mieście autobusy z klimatyzacją

Janusz Strzelczyk
W tym roku, w wakacje częstochowianie, będą po raz pierwszy jeździć autobusami miejskimi z klimatyzacją. - Ogłosiliśmy przetarg na na zakup siedmiu nowych autobusów, dwunastometrowych - mówi Robert Madej, wiceprezes Miejskiego Przedsiębniorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. - Zdecydowaliśmy się na zakup autobusów z klimatyzacją.

Termin zgłoszeń do przetargu upływa 18 lutego. Po jego rozstrzygnięciu zwycięzca przetargu ma 150 dni na wyprodukowanie autobusów.

850 tys. zł za autobus

Częstochowski przewoźnik nie chce zdradzić ile ma pieniędzy na na zakup tych nowcyh autobusów. Ale wiadomo, że taki pojazd kosztuje przynajmniej 850 tys. zł.

MPK systematycznie poprawia stan techniczny floty swoich autobusów. Nie zawsze zastępując wycofywane z kursów nowymi, ale używanymi, za to sprawnymi i w lepszym stanie niż te stare w częstochowskim MPK.

- Mamy na stanie 143 autobusy - wylicza Robert Madej. -9 z autobusów nie nadaje się do eksploatacji i w związku z tym zostały odstawione do kasacji.

Tabor autobusowy częstochowskiego MPK to 52 z ikarusy z lat 1982-1997, 6 Jelczów z lat 1985-1987, 22 autobusy marki MAN różnych typów z lat 1991-2006, 9 solarisów z 2002 r. oraz 54 mercedesy z lat 2006-2010.

MPK nie rezygnuje z autobusu elektryczbnego, albo hebrydowego. Autobus elektryczny jest jednak około 2 razy droższy od takiego samego z napędem tradycyjnym i lepiej jest kupić np. 10 nowych autobusów z silnikiem diesla niż 5 elektrycznych. Ale miejski przewoźnik nie przekreśla szans na funkcjonowanie bezemisyjnego transportu w Częstochowie. W jednej z propozycji projektu realizowanego ze środków Unii Europejskiej przesłanej już do Urzędu Miasta Częstochowy chce zakupić w latach 2014-2020 pięć autobusów elektrycznych. Ale na to są potrzebne unijne dotacje.

Na linie tramwajowe

Możliwe, że szybciej Częstochowa dostanie unijne dotacje na rozwijanie linii tramwajowej. Wicepremier Elżbieta Bieńkowska uważa, że miasta które już mają komunikację tramwajową powinny ją rozwijać, zaś dotacje na autobusy otrzymają te ośrodki, które tramwajów nie mają. Częstochowa planuje budowę kolejnej nowej linii tramwajowej oraz zakup w sumie ok. 20 nowych składów tramwajowych. Nowa linia tramwajowa w Częstochowie, uruchominiona w połowie 2012 roku prowadzi do specjalnie wybudowanej pętli na Rakowie przy stadionie. Na starej linii tramwaje na Rakowie też mają pętlę. Obie pętle są oddalone od siebie o 1,5 kilometra.

Dlaczego ich nie połączyć? Koszt takiej inwestycji wyniósłby około 30 mln złotych. Dla Rakowa byłoby to ożywienie dzielnicy. Byłby lepszy dojazd do przystanku kolejowego na Rakowie. Pomysłów na rozwój komunikacji tramwajowej w Częstochowie jest więcej. Na przykład nowa linia, po drugiej, w stosunku do Rakowa, części miasta, na Parkitce. Na tę inwestycję jest możliwe zdobycie dotacji unijnych z rozdania na lata 2014-2020. Taka linia połączyłaby dzielnice Tysiąclecie z Parkitką. W ten sposób wszystkie duże dzielnice miasta zostałyby połączone linią tramwajową. A to w Częstochowie najszybszy środek transportu.


*Najlepsze prezenty na Walentynki DLA NIEGO I DLA NIEJ
*SOCZI 2014 - IGRZYSKA OLIMPIJSKIE - RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*Poseł Pawłowicz: Europa jest domem publicznym, w którym wszystko wolno
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!