Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa N-S: 10 lat budowy, a tylko 4 km?

Joanna Oreł
Pierwszy fragment trasy N-S połączył Drogową Trasę Średnicową i ul. 1 Maja - jedną z głównych i najbardziej obciążonych arterii miasta
Pierwszy fragment trasy N-S połączył Drogową Trasę Średnicową i ul. 1 Maja - jedną z głównych i najbardziej obciążonych arterii miasta Joanna Oreł
Do 2020 roku ma być gotowa rudzka trasa N-S. Czy będzie? Patrząc na tempo tej oraz podobnych inwestycji scenariusz może być różny.

Ruda Śląska ogłasza kolejne przetargi na budowę trasy N-S, która ma połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Jesienią w końcu rozpoczną się także kolejne prace. W końcu, bo od powstania pierwszego odcinka minęło już półtora roku. A plany snute są już prawie od dziesięciu lat.

A4, DTŚ, a później N-S

Sama idea wydawała się prosta. Gdy wybudowano rudzki odcinek autostrady A4, władze zaplanowały, by połączyć go z powstającym w latach 2004-2008 fragmentem DTŚ. Tyle z planów. Zaś dopiero przed rokiem otwarto pierwszy odcinek trasy N-S. Teraz rozpoczęły się procedury przetargowe na realizację kolejnych etapów.

Planują kolejne odcinki

Pod koniec stycznia zakończył się przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej drogi na odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej. Wygrała go spółka Sweco Infraprojekt z Krakowa.

- Chodzi o wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego, na podstawie którego będzie budowany odcinek drogi w rejonie ul. Magazynowej w Rudzie - mówi Jacek Morek, wiceprezydent miasta. - Ponadto wykonawca ma nam dostarczyć wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których otrzymamy pozwolenie na budowę.

Później trzeba będzie wybrać firmę, która opracuje projekt na budowę trasy na odcinku od ul. Kokota w Bielszowi-cach do autostrady A4. Także w Bielszowicach miasto chce w tym roku wykupić działki pod budowę trasy.

- Rozpoczęcie robót planowane jest na trzeci, czwarty kwartał 2014 roku i obejmować będzie odcinek od ul. 1 Maja (obecnie zakończony pierwszy odcinek trasy N-S - przyp. red.) do ul. Bukowej wraz z węzłem dwupoziomowym oraz ul. Nowobukową - zapowiada Barbara Mikołajek-Wałach, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów UM w Rudzie Śląskiej.

Przerwy to "normalka"

Droga, której budowa ma rozpocząć się jesienią, będzie miała ok. 2 km. Prace mają potrwać do 2017 roku. Równocześnie realizowana będzie budowa odcinka od ul. Bukowej do ul. Kokota (lata 2015-2019). Rudzcy urzędnicy zapowiadają, że trasa N-S gotowa będzie do 2020 roku. Ma mieć w sumie 4 km. Plany są, pieniądze także (miasto ma zapewnione 300 mln zł dofinansowania z UE).

Czy więc po 15 latach od planów "eneska" powstanie w terminie? Ruda bije się o niechlubną palmę zwycięstwa, jeżeli chodzi o opóźnienia w budowach dróg - z innymi drogami. DTŚ budowana jest od 1979 roku, a prace na odcinku gliwickim mają zakończyć się w 2015 roku. Nie lata, ale przebieg drogi i jej warianty są z kolei przyczyną zastoju na placu budowy śląsko-małopolskiej trasy S1.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!