Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice przyciągają kolejnych inwestorów. Stolica Górnego Śląska wysoko w rankingu Financial Times

Sławomir Cichy
Nowy biurowiec IBM w Katowicach to symbol dużych zmian
Nowy biurowiec IBM w Katowicach to symbol dużych zmian Arkadiusz Gola
Jeśli zakładać biznes w dużym polskim mieście - to tylko w Katowicach, bo stolica śląskiej aglomeracji ma najlepszą strategię przyciągania inwestorów. W Katowicach warto też inwestować, jak wynika z rankingu ogłoszonego przez jedną z agend "Financial Times".

Stolica śląskiej aglomeracji nie jest jednak liderem wśród miast przyjaznych biznesowi. Grupa Financial Times wyżej ceni Wrocław.

Oceniono 468 miast i regionów w pięciu kategoriach. Chodzi o potencjał gospodarczy, kapitał ludzki i jakość życia, efektywność kosztową, infrastrukturę, strategię przyciągania inwestycji oraz to, czy miasto jest przyjazne dla biznesu.
Katowice są bezkonkurencyjne w przyciąganiu inwestycji, jeśli pod uwagę weźmiemy tylko Europę Środkowo-Wschodnią. Na głowę bijemy Wrocław, Poznań, Ostrawę, Łódź, Brno czy Kraków.

IBM kamieniem milowym zmian w Katowicach

W magistracie nie są zdziwieni tak wysoką oceną i pozycją Katowic w rankingu brytyjskiego dziennika.
- Do pewnego przesilenia musiało dojść po ulokowaniu u nas inwestycji światowego giganta, jakim jest IBM, i mam tu na myśli centrum informatyczne, które docelowo ma zatrudniać 2 tysiące osób - mówi Jakub Jarząbek z katowickiego ratusza dodając, że to największa inwestycja sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce w ubiegłym roku.

- Przysparza miastu nowych inwestorów zainteresowanych lokowaniem tu kolejnych firm i branż - mówi.

W aglomeracji katowickiej działa już 56 centrów usług, należących do 49 inwestorów z 10 państw. W czołówce największych inwestorów, oprócz IBM, są: Capgemini, Gallup Arteria Management, Orange, Future Processing, ING Services, Ista, ArcelorMittal, Archidoc (Grupa OEX), Grupa Żywiec, HireRight, Mentor Graphics, PwC, Rockwell Automation, Steria i Unilever.

Wrocław bardziej przyjazny dla biznesu

Polskie miasta znacznie gorzej od zachodnich konkurentów wypadają w rankingu miejsc przyjaznych dla biznesu.
Wśród dużych miast europejskich, które stanowią bazę do porównań dla Katowic, najbardziej przyjazne dla biznesu jest Monachium, potem Amsterdam, Glasgow, Rotterdam i Birmingham. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajmują Lizbona, Lipsk i Wrocław. Katowice są na dziewiątym miejscu przed Lizboną.

- I tak uważamy, że miejsce w pierwszej dziesiątce to sukces zarówno Katowic, jak i Wrocławia. Przy obecnym stanie prawnym i podatkowym obowiązującym w Polsce, musimy nieźle się nagimnastykować, aby mieć szansę konkurować z miastami zachodniej Europy. Mam na myśli głównie Niemcy - mówi Jakub Jarząbek.
Niewiątpliwie jednak możemy tez sporo się jeszcze nauczyć od Wrocławia, któremu gratulujemy wyższego miejsca.

Co ciekawe, we wszystkich kategoriach ocenianych przez "Financial Times" słabo wypada Kraków. Albo w ogóle notowany jest poza pierwszą dziesiątką, albo - jak w wypadku strategii przyciągania inwestycji - zajmuje dziesiąte miejsce, podczas gdy Katowice są w niej liderem. To z kolei oznacza, że rządowa "Strategia Rozwoju Polski Południowej do roku 2020", w której województwa małopolskie i śląskie mają współdziałać jako jeden region, będzie jednocześnie ciekawą platformą do wymiany doświadczeń dotyczących przyciągania biznesu.

Rozmowy o Krakowicach

O rządowej "Strategii Rozwoju Polski Południowej do roku 2020" dyskutowali wczoraj samorządowcy i parlamentarzyści Śląska i Małopolski.

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele świata nauki, biznesu i kultury. Rozmawiano o atutach i wyzwaniach, które czekają Śląsk i Małopolskę oraz o możliwościach realizacji i finansowania projektów ponadregionalnych na poziomie krajowym.

W spotkaniu uczestniczyła wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.

- To są dwa województwa, w których potencjał ludnościowy jest największy w Polsce, ale też potencjał związany z gospodarką, z przedsiębiorczością, z nauką i innowacjami - mówiła wczoraj Bieńkowska. - Cieszę się, że te dwa regiony zechciały stworzyć taki strategiczny dokument - dodała.

Wspólna oferta

Marszałek województwa śląskiego Mirosław Sekuła podkreślił, że w strategii dla Śląska i Małopolski najważniejsze są: wspólna oferta turystyczna, oferta inwestycyjna, a także lobbing na rzecz makroregionu i organizowanie wydarzeń o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.

Wśród projektów kluczowych, które zostały przygotowane przez samorządy, są projekty badawcze (m.in. konsorcja innowacyjnej medycyny), infrastrukturalne (na przykład podniesienie standardów DK 94, modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków, rozbudowa centralnej magistrali kolejowej), środowiskowe (realizacja programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły, opracowanie i wdrożenie programu ograniczenia niskiej emisji w Polsce południowej) czy projekty związane z turystyką i kulturą (organizacja Festiwalu Kultur, promocja Szlaku Orlich Gniazd jako flagowego produktu turystycznego Polski południowej, szlak zabytków górniczych Polski południowej). Podczas spotkania powołano 30-osobową radę koordynującą współpracę obu województw. Jej zadaniem będzie nadzór, opiniowanie i projektowanie współpracy regionów oraz koordynacja prac zespołów projektowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty