18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zintegrowany Informator Pacjenta, czyli ile NFZ wydaje na nasze leczenie [NASZE SPRAWY]

Monika Krężel
W Zintegrowanym Informatorze Pacjenta powinny być odnotowane wszystkie nasze wizyty u lekarzy, pobyty w szpitalu czy w sanatorium. Warto sprawdzić, ile NFZ wydaje na nasze leczenie
W Zintegrowanym Informatorze Pacjenta powinny być odnotowane wszystkie nasze wizyty u lekarzy, pobyty w szpitalu czy w sanatorium. Warto sprawdzić, ile NFZ wydaje na nasze leczenie Krzysztof Szymczak
Zintegrowany Informator Pacjenta pokaże historię naszego leczenia. Co zrobić w sytuacji, gdy zawarte w nim dane są nieprawdziwe?

Pan Franciszek z Zabrza (dane do wiadomości redakcji) od czasu do czasu chodzi do lekarza, był też w sanatorium. Chciał mieć wiedzę, czy jego wizyty pokrywają się z tym, co widnieje w systemie. - Niestety nie mam internetu, a to podstawa przy tym, żeby korzystać z ZIP. Poprosiłem więc o pomoc kolegę - wyjaśnia nasz Czytelnik.

Zanim mógł obejrzeć w internecie, jakim jest drogim pacjentem, musiał udać się do oddziału NFZ w Zabrzu. Tam otrzymał login oraz hasło do ZIP. - Trwało to kilka minut, pracownicy udzielają pomocy - potwierdza pan Franciszek. - Potem pojawiłem się u kolegi, który wydrukował mi całą moją historię wizyt u lekarzy, czyli od 2008 roku, bo od tego momentu do systemu wprowadzono dane - relacjonuje.

Po przyjściu do domu pan Franciszek pochylił się nad wydrukiem. - Wszystko się zgadzało - wizyty u lekarza rodzinnego, dentysty i innych i specjalistów, zabiegi, które przeszedłem w szpitalu - wylicza. - Jednak w zestawieniu nie odnotowano mojego pobytu w sanatorium w październiku 2012 roku. Dostałem tam skierowanie z NFZ, a moja żona pojechała ze mną prywatnie. To nie był tani pobyt, bo prywatne wszystko kosztowało około 3600 zł. Dlaczego więc takiej kwoty nie ma w systemie? - pyta pan Franciszek.

Nasz Czytelnik postanowił sam dowiedzieć się, dlaczego w ZIP-ie nie ma wzmianki o sanatorium. - Dzwoniłem kilka razy do NFZ, w tym tak że do śląskiego oddziału w Katowicach, ale wszyscy odsyłali mnie z kwitkiem. Nikt nie udzielił mi informacji, dlaczego nie ma tego w systemie i co powinienem zrobić. A to przecież jest potężna kwota zapłacona przez NFZ - podkreśla.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy urzędników ze śląskiego oddziału NFZ w Katowicach. Odpowiedzi udziela Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik prasowy NFZ w Katowicach:

Zintegrowany Informator Pacjenta jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym online zarejestrowanym użytkownikom dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Informacje o zrealizowanych świadczeniach medycznych, receptach czy deklaracjach do lekarza POZ, powinny pojawić się na indywidualnym koncie ZIP po upływie min. 24 godzin od wydania loginu i hasła do systemu. Są to dane historyczne – obejmujące okres od 1 stycznia 2008 r. do chwili obecnej. Dane w ZIP są aktualizowane raz na dobę. Należy jednak zaznaczyć, że najnowsze dane pojawią się w Informatorze dopiero wtedy, kiedy NFZ otrzyma je od świadczeniodawców – może to potrwać nawet do 2 miesięcy. Ponadto przedstawione dane mogą się zmieniać w trakcie roku, gdy świadczeniodawca dokona np. korekty faktury.
Jeśli na indywidualnym koncie ZIP brakuje danych o zrealizowanym w ramach NFZ świadczeniu lub pojawiają się błędne informacje o zrealizowanych świadczeniach, użytkownik ZIP może zgłosić nieprawidłowość do oddziału NFZ.
Błędy można zgłosić: za pomocą formularza na stronie internetowej www.nfz-katowice.pl (zakładka: „ZIP – Zgłaszanie nieprawidłowości”), pisemnie – za pośrednictwem poczty tradycyjnej, za pośrednictwem komunikacji elektronicznej lub osobiście.

Aby zgłosić nieprawidłowość, należy podać: imię i nazwisko, adres, 5 ostatnich cyfr numeru PESEL, identyfikator użytkownika (login) w ZIP, ew. adres elektroniczny, oraz opisać, czego dotyczy dostrzeżona nieprawidłowość. W przypadku zgłoszeń dokonywanych na piśmie, należy je opatrzyć własnoręcznym podpisem. W przypadku zgłoszeń dokonywanych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej – drogą mailową lub poprzez ePUAP, zgłoszenie powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, lub – przy ePUAP – podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Zapewniamy, że jeżeli na indywidualnym koncie pojawiły się nieprawidłowości, to nie obciąża to w żaden sposób jego posiadacza i nie ma wpływu na jego dostęp do świadczeń medycznych. Jako, że system ZIP ma charakter czysto informacyjny, osoba przekazująca NFZ informację o nieprawidłowości, wprost nie jest stroną w rozumieniu formalno-prawnym. Stronami w kontekście przekazanej informacji są: płatnik świadczenia, czyli NFZ oraz świadczeniodawca, czyli podmiot realizujący świadczenie na podstawie umowy z NFZ. Po otrzymaniu sygnału od pacjenta, przekazane informacje niezwłocznie zostaną poddane analizie.

Przypominamy, że informacji na temat systemu ZIP udzielają pracownicy NFZ pod numerem infolinii: 32 735 16 00.
Przy okazji informujemy, że od grudnia 2013 r. rodzice lub opiekunowie zgłaszający dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego mają możliwość uzyskania danych dostępowych do ZIP dla dzieci w wieku od 0 do 18 lat. Dane dostępowe do ZIP dla dziecka zostaną wydane tylko tej osobie, która zgłosiła dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego, a fakt ten jest potwierdzony w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych (CWU). Tą osobą jest najczęściej matka dziecka lub jego ojciec (jednak w zależności od sytuacji, dziecko może być zgłoszone do ubezpieczenia także przez babcię, dziadka, współmałżonka rodzica dziecka lub opiekuna prawnego w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka). Ponadto, młodzież w wieku 16-18 lat może otrzymać dane dostępowe do ZIP za okazaniem paszportu lub dowodu osobistego.

*SOCZI 2014 - IGRZYSKA OLIMPIJSKIE - RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*Najlepsze studniówki 2014 w woj. śląskim ZDJĘCIA + GŁOSOWANIE
*TVP ABC I TV TRWAM NA MULTIPLEKSIE. Jak odbierać, jak przeprogramować dekoder?
*Tak kochają tylko Ślązacy ŚLĄSKI SŁOWNIK MIŁOSNY

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!