Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co to jest Zintegrowany Informator Pacjenta [MÓJ REPORTER]

Małgorzata Jędrzejczyk
Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik NFZ w Katowicach
Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik NFZ w Katowicach Dziennik Zachodni
Co to jest ZIP, czyli Zintegrowany Informator Pacjenta? I jak on działa? Czy dzięki temu wynalazkowi zmniejszą się kolejki do specjalistów? - pytają Czytelnicy Dziennika Zachodniego. Odpowiada Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik NFZ w Katowicach.

Co to jest ZIP, czyli Zintegrowany Informator Pacjenta? I jak on działa? Czy dzięki temu wynalazkowi zmniejszą się kolejki do specjalistów? - pytają Czytelnicy Dziennika Zachodniego.

Odpowiada Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik NFZ w Katowicach:

Zintegrowany Informator Pacjenta jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym online zarejestrowanym użytkownikom dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone przez NFZ.

Informacje o zrealizowanych świadczeniach medycznych, receptach czy deklaracjach do lekarza POZ, powinny pojawić się na indywidualnym koncie ZIP po upływie min. 24 godzin od wydania loginu i hasła do systemu. Są to dane obejmujące okres od 1 stycznia 2008 r. do chwili obecnej. Dane w ZIP są aktualizowane raz na dobę. Należy jednak zaznaczyć, że najnowsze dane pojawią się w Informatorze dopiero wtedy, kiedy NFZ otrzyma je od świadczeniodawców - może to potrwać nawet do 2 miesięcy. Przedstawione dane mogą się zmieniać w trakcie roku, gdy świadczeniodawca dokona np. korekty faktury.#Jeśli na indywidualnym koncie ZIP brakuje danych o zrealizowanym w ramach NFZ świadczeniu lub pojawiają się błędne informacje o zrealizowanych świadczeniach, użytkownik ZIP może zgłosić nieprawidłowość do oddziału NFZ.#Błędy można zgłosić: za pomocą formularza na stronie internetowej www.nfz-katowice.pl (zakładka: "ZIP - Zgłaszanie nieprawidłowości"), pisemnie - za pośrednictwem poczty, za pośrednictwem komunikacji elektronicznej lub osobiście.

Aby zgłosić nieprawidłowość, należy podać: imię i nazwisko, adres, 5 ostatnich cyfr numeru PESEL, identyfikator użytkownika (login) w ZIP, ew. adres elektroniczny, oraz opisać, czego dotyczy dostrzeżona nieprawidłowość. W przypadku zgłoszeń dokonywanych na piśmie, należy je opatrzyć własnoręcznym podpisem. W przypadku zgłoszeń dokonywanych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej - drogą mailową lub poprzez ePUAP, zgłoszenie powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, lub - przy ePUAP - podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Jeżeli na indywidualnym koncie pojawiły się nieprawidłowości, to nie obciąża to w żaden sposób jego posiadacza i nie ma wpływu na jego dostęp do

świadczeń medycznych. Jako, że system ZIP ma charakter czysto informacyjny, osoba przekazująca NFZ informację o nieprawidłowości, wprost nie jest stroną w rozumieniu formalno-prawnym. Stronami w kontekście przekazanej informacji są: płatnik świadczenia, czyli NFZ oraz świadczeniodawca, czyli podmiot realizujący świadczenie na podstawie umowy z NFZ. Po otrzymaniu sygnału od pacjenta, przekazane informacje niezwłocznie zostaną poddane analizie.
(MOKR)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!