Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupiłeś bubel? Idź do rzecznika konsumentów [ADRESY RZECZNIKÓW KONSUMENTÓW W WOJ. ŚLĄSKIM]

Sławomir Cichy
Nim podejmiesz decyzję o kupnie, dobrze się zastanów - to jedna z zasad pozwalających uniknąć niemiłych niespodzianek
Nim podejmiesz decyzję o kupnie, dobrze się zastanów - to jedna z zasad pozwalających uniknąć niemiłych niespodzianek Lucyna Nenow
Porady prawne, interwencje w sklepach, reprezentowanie w sądzie - to codzienna praca rzecznika konsumentów. I klient za to nie płaci

Choć wielu z nas wciąż nie docenia siły i możliwości prawnych, jakie mają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów, to liczby mówią same za siebie. W ciągu 15 lat udzielili oni ponad 3 mln porad prawnych, mają na swoim koncie ponad 450 tys. skutecznych interwencji u przedsiębiorców oraz blisko 30 tys. pozwów skierowanych do sądu.

Niezmiennie narzekamy. Od 15 lat na to samo

Magdalena Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mówi, że od 1999 roku, kiedy tylko powstała instytucja rzecznika konsumentów, nieprzerwanie najwięcej skarg dotyczy jakości obuwia i trudności w egzekwowaniu naprawy albo zwrotu gotówki za buble.

- Kolejne miejsca zajmują skargi na jakość sprzętu RTV i AGD oraz elementów wyposażenia mieszkań. Wśród problemów zgłaszanych przez konsumentów znajdują się m.in. odmowa przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, załatwianie reklamacji w sposób niezgodny z wyborem konsumenta, np. naprawa zamiast wymiany towaru na nowy - mówi Cieloch.

Wśród usług pierwsze miejsce w rankingu skarg dotyczy przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a także usług finansowych. Zastrzeżenia budzą m.in. umowy o kredyt hipoteczny, nieterminowe rozpatrywanie reklamacji, brak rzetelnej i pełnej informacji ze strony konsultantów co do treści umowy i skutków jej zawarcia. Często skarżyliśmy się również na wykonawców usług remontowo-budowlanych.

Załatwiamy sprawę czy spotykamy się w sądzie?

Andrzej Kostrzewa z Katowic został przez sieć sklepów obuwniczych odesłany z kwitkiem. Choć zimowe buty nie wytrzymały dwóch miesięcy, otrzymał odpowiedź na reklamację, że były niewłaściwie użytkowane i ani naprawa, ani zwrot pieniędzy się nie należy.

- Pomógł mi rzecznik konsumentów. Wystarczył jego telefon do sklepu i zwrócili mi pieniądze za bubel - wspomina.

Jak mówi się nieoficjalnie, wiele sklepów - zwłaszcza sieciowych - stosuje zasadę odrzucania ponad 80 proc. reklamacji nawet mając świadomość, że są one uzasadnione. Dopiero odwołanie od pierwszej decyzji, a jeszcze lepiej poparcie rzecznika, otwiera sezam z gotówką.
Kupuj z głową, czyli pięć złotych zasad zakupów

Jerzy Sozański, katowicki rzecznik konsumentów, rocznie nawniosek klientów interweniuje około trzysta razy zarówno w sklepach, jak i u dostawców usług. A więc wychodzi na to, że dzień bez interwencji to dzień stracony. Dlatego na podstawie dużego doświadczenia stworzył pięć złotych zasad zakupów, dzięki którym można uniknąć niemiłych niespodzianek:

1. Kupować trzeba, ale warto robić rozpoznanie i nie działać impulsywnie.
2. Poświęć trzy minuty więcej na decyzję o kupnie.
3. Sprawdzaj towar, zwłaszcza AGD i RTV, przed kupnem. Sprzedawca ma obowiązek ci to umożliwić. Testy w supermarketach często odbywają się za kasami w wyznaczonych do tego miejscach. Tyle że po dokonaniu płatności możliwa jest już tylko procedura reklamacyjna. Tymczasem towar masz prawo sprawdzić przed kasą.
4. Czytaj umowy. W przypadku usług komunikacyjnych żądaj cennika, bo w umowie i tak potwierdzasz, że się z nim zapoznałeś. Nie daj się zbyć słysząc, że handlowiec go akurat nie ma.
5. W razie wątpliwości poproś rzecznika praw konsumenta o bezpłatną pomoc. Znajdziesz go w każdym mieście i powiecie. W razie problemów w znalezieniu adresu i kontaktu pomogą Ci w ratuszu i starostwie.

Gdzie szukać rzecznika?

Będzin, ul. Krasickiego 17, tel. 32 368 08 03, e-mail: [email protected]
Bielsko-Biała, ul. Piastowska 40, tel. 33 813 68 76, e-mail: [email protected]
Bieruń, ul. św. Kingi 1, tel. 32 226 91 75, e-mail:[email protected]
Bytom, ul. Parkowa 2, tel. 32 283 61 38, 32 283 61 77, e-mail: [email protected]
Chorzów, ul. Rynek 1, tel. 32 241 31 94, e-mail: [email protected]
Częstochowa, ul. Śląska 11/13, tel. 34 370 73 50, e-mail: [email protected]
Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21, tel. 32 295 69 26, e-mail: [email protected]
Gliwice, ul. Zwycięstwa 21, tel. 32 239 11 70, e-mail: [email protected]
Jastrzębie-Zdrój, al. J. Piłsudskiego 60, tel. 32 478 53 51, e-mail: [email protected]
Jaworzno, pl. Górników 5, tel. 32 618 17 77, e-mail: [email protected]
Katowice, ul. Warszawska 6, tel. 32 206 80 10, e-mail: [email protected]
Mysłowice, ul. Mikołowska 4a, tel. 32 222 16 78, e-mail: [email protected]
Ruda Śląska, ul. Niedurnego 46, tel. 32 244 90 00 do 10, wew. 6200, e-mail: [email protected]
Rybnik, ul. 3 Maja 31, tel. 32 422 83 00 wew. 35, e-mail: [email protected]
Siemianowice Śląskie, ul. Michałkowicka 105, tel. 32 760 53 92, e-mail:[email protected]
Sosnowiec, al. Zwycięstwa 20, tel. 32 296 04 28, e-mail: [email protected]
Świętochłowice, ul. Katowicka 54, tel. 32 349 19 10, e-mail: [email protected]
Tychy, ul. Grota-Roweckiego 42, tel. 32 776 36 77, e-mail: [email protected] www.konsument.umtychy.pl,
Zabrze, ul. Wolności 286, tel. 32 373 33 04, e-mail: [email protected]
Żory, ul. Rynek 9, tel. 32 434 81 58, e-mail: [email protected]
Żywiec, ul. Krasińskiego 13, tel. 33 861 24 24, e-mail: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!