Czym się będą różniły dworce w Katowicach i Krakowie?

    Czym się będą różniły dworce w Katowicach i Krakowie?

    Justyna Przybytek

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Porównanie dworców w Krakowie i Katowicach - tak będą wyglądały po przebudowie

    Porównanie dworców w Krakowie i Katowicach - tak będą wyglądały po przebudowie ©ARC DZ

    Dwa dworce kolejowe - krakowski i katowicki - mają być przebudowane do czerwca 2012. PKP będzie się nimi chwaliło podczas Euro 2012. Jakie będą? Oba nowoczesne. Ale na tym kończą się podobieństwa.
    Porównanie dworców w Krakowie i Katowicach - tak będą wyglądały po przebudowie

    Porównanie dworców w Krakowie i Katowicach - tak będą wyglądały po przebudowie ©ARC DZ

    W Krakowie przebudowa już ruszyła. W Katowicach prowadzone są prace przygotowawcze do wyburzenia hali dworca oraz budowy na placu Szewczyka galerii handlowej (trwają odwierty na placu). Tylko Polskie Linie Kolejowe ruszyły z robotą i przebudowują peron pierwszy.

    Inne są koszty obu inwestycji i źródła finansowania. Przebudowa krakowskiego dworca - w 70 proc. finansowana z kasy unijnej - pochłonie 130 mln zł. Katowickiego - 1 mld zł, które wykłada prywatny inwestor - firma Neinver.

    Neinver zyska z nawiązką - z najmu powierzchni hali dworca, biurowca, który stanie na wylocie ul. Młyńskiej i i Galerii Katowickiej (52 tys. m kw. powierzchni handlowej - tylko o 13 tys. m kw. mniej niż Silesia City Center).

    Katowicki dworzec nie mógł być finansowany z UE, bo jego przebudowa została przesądzona na długo przed wejściem Polski do wspólnoty. W kwietniu 2001 r. holenderska firma ING Real Estate zaprezentowała koncepcję modernizacji. Budowa miała kosztować 210 mln euro i trwać 5 lat. Strony inwestycji się nie dogadały, Holendrzy zwinęli manatki, a kolejnego inwestora długo nie było. Po latach na horyzoncie pojawił się polsko-hiszpański Neinver, z którym w 2009 r. PKP podpisało umowę.

    Różne są też projekty przebudowy obu dworców. Nasz będzie zapleczem dla znacznie większej galerii - obie części kompleksu będą połączone. Najpierw trzeba jednak zburzyć istniejącą halę i postawić nową. Pod nią będzie dworzec autobusowy, podziemna ulica Dworcowa i parkingi.

    W Krakowie dworcowa hala też będzie przypominała galerię handlową, ale zostanie w całości przeniesiona pod ziemię, pod tory kolejowe. Na 12 tys. m kw. będą kasy biletowe, punkty informacji miejskiej, skrytki bagażowe i bankomaty, poczekalnie, restauracje, kafejki i sklepy.

    Dworzec będzie centralnym elementem węzła komunikacyjnego, łączącego kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Kiedy budowa dworca się zakończy, zabytkowy budynek przy pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego straci swoje dotychczasowe przeznaczenie. Obiekt chce przejąć miasto.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na razie tym, ze w Krakowie sie juz buduje, a

      w Katowicach (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      W Krakowie sie juz buduje, a w Katowicach jeszcze nie.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama