Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej do Pyrzowic: Czy jest sens budować linię kolejową?

Michał Wroński
Lotnisko w Pyrzowicach Katowice Airport
Lotnisko w Pyrzowicach Katowice Airport Lucyna Nenow
Kolej do Pyrzowic: Bez własnego samochodu nie jest łatwo dotrzeć do lotniska w Pyrzowicach. Autobusy jeżdżą rzadko, ale czy jest sens forsować pomysł budowy linii kolejowej?

Kolej do Pyrzowic: To była dobra decyzja - takie komentarze przeważają po wycofaniu się przez PKP PLK z budowy linii kolejowej od Katowic przez Piekary Śląskie do Pyrzowic. Mniej oczywistym jest, co należy w tej sytuacji zrobić, by nie posiadający samochodu podróżny dotarł do lotniska. Bo na razie możliwości nie ma zbyt wiele.

CZYTAJ KOMENTARZ:
Wroński: Kolej do Pyrzowic miała być na Euro 2012!

Autobusów mało, a bilety drogie

Obecnie w ciągu doby katowicki PKM wysyła do Pyrzowic 11 autobusów. Pierwszy o godzinie 4 rano, ostatni o godzinie 23. Oznacza to, że jeśli ktoś ma wylot wczesnym rankiem, to - uwzględniając czas dojazdu i odprawy - powinien wyjechać nocą z Katowic, a następnie koczować przez kilka godzin na lotnisku.

CZYTAJ TAKŻE:
Kolej z Katowic do Pyrzowic nie pojedzie przez Piekary Śląskie! [WIZUALIZACJE, WIDEO]
Kolej do Pyrzowic powstaje wolniej niż Kolej Transsyberyjska

Trwająca 50 minut przejażdżka kosztuje 27 złotych. Dla porównania za przejazd do Gliwic autobusem miejskim trzeba dać "jedynie" 4,8 zł, choć przecież pokonuje się podobny dystans. Przedstawiciele KZK GOP rozkładającą ręce i tłumaczą, że nie mają żadnego wpływu zarówno na rozkład jazdy, jak też cenę przejazdu.

- To linia komercyjna. My jej nie zamawialiśmy - tłumaczy Anna Koteras, rzecznika Związku. A to oznacza, że KZK GOP nie dokłada się do jej finansowania.

- My natomiast musimy wyjść przynajmniej na zero - wyjaśnia Marek Tarnecki, kierownik działu ruchu katowickiego PKM-u.
Ile osób korzysta z linii autobusowej na lotnisko? To zależy od pory roku. W sezonie jest to 5 - 6 tysięcy miesięcznie, poza nim liczba ta spada do 1- 2 tysięcy. Garsta, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że tylko w marcu w Pyrzowicach odprawionych zostało ponad 146 tysięcy pasażerów.

- Gdyby zainteresowanie było większe, to moglibyśmy uruchomić więcej połączeń - zapewnia Tarnecki.

Mówiąc krótko, przewoźnik czeka na pasażerów, a pasażerowie na przewoźnika. Na nic nie czekają tylko biura podróży, które coraz częściej w cenie wyjazdu umieszczają dowód do lotniska, bądź opłacają swym klientom parking i tym samym skutecznie pozbawiają ich powodu do korzystanie z komunikacji publicznej.

KZK GOP umywa ręce i odsyła do marszałka

Jeśli ktoś uznaje ofertę katowickiego PKM-u za zbyt drogą, a ma sporo wolnego czasu, to może spróbować się dostać na lotnisko autobusem KZG GOP z Bytomia (linie z tego miasta jeżdżą długo i rzadko). I mimo że klapa projektu kolejowego potencjalnie daje szanse na rozszerzenie tej oferty, to w praktyce nie ma co na to liczyć.

- Pyrzowice nie należą do Związku. A finansowanie przewozów wojewódzkich jest rzeczą marszałka - ucina Anna Koteras.

Nieważne jaki pociąg. Każdy będzie za drogi

A zatem pozostaje czekać na pociąg? PKP PLK obiecuje, że dojedziemy nim do lotniska w roku 2017. Tyle, że nie przez Piekary Śląskie, ale przez Tarnowskie Góry, względnie przez Zawiercie.

Podróż - w zależności od trasy - trwać ma 45 lub 55 minut. Porównywalnie zatem z czasem przejazdu autobusem.

Prawdopodobnie będzie jednak znacznie tańsza - stosując aktualnie obowiązującą taryfę kilometrową Kolei Śląskich można założyć, że dojazd z Katowic do lotniska kosztowałby ok. 12 - 13 złotych. Resztę dopłaciłby z budżetu wojewódzkiego marszałek (podobnie dzieje się w przypadku każdej innej linii obsługiwanej przez KŚ).

Zdaniem posła Piotra Chmielowskiego z sejmowej komisji infrastruktury na taką hojność marszałka jednak nie będzie stać, a sama budowa kolei do Pyrzowic, niezależnie od wybranego wariantu, okaże się finansową studnią bez dna.

- Tam będzie jeździć góra 200 osób dziennie, a deficyt byłby nawet 5-ciokrotnie wyższy od tego, który jest na linii z Okręcia do dworca centralnego w Warszawie - wieszczy Chmielowski i radzi, by z budową linii kolejowej wstrzymać się do czasu kiedy w pobliżu lotniska pojawią się duże przedsiębiorstwa, których pracownicy mogliby potencjalnie stać się klientami takiego połączenia.

- Do tego czasu natomiast to samo lotnisko powinno zadbać o to, by ułatwić dojazd pasażerom. Chociażby dotując kursy autobusów lub minibusów. Mogłoby wcześniej zbudować tanie parkingi, a uzyskany w ten sposób zysk przeznaczyć na ten cel - radzi Chmielowski.


*Próbny sprawdzian szóstoklasistów 2014 ARKUSZE + KLUCZ ODPOWIEDZI
*Horoskop 2014: Karty tarota ostrzegają [PRZEPOWIEDNIE NA 2014]
*Tabliczka mnożenia do wydrukowania [WZORY TABLICZEK MNOŻENIA]
*Urlop macierzyński 2014 [ZASADY I TERMINY: URLOP RODZICIELSKI]

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera