Senior to łatwy cel oszustów

    Senior to łatwy cel oszustów

    Aldona Minorczyk-Cichy

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Jeśli jesteś seniorem, masz niewysoki, ale stały i pewny dochód - wiemy, jak zachowujesz się w sklepie, jakie są Twoje nawyki i upodobania jako klienta. Wiemy także, czego się boisz i jakich sytuacji wolisz uniknąć.
    Ciekawy portret typowego polskiego klienta po 60. opublikował ostatnio w swoim raporcie "Badanie konsumentów III-go wieku" Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Co najważniejsze, raport rozpoznaje u seniorów wiele cech, które powodują, że są oni klientami najbardziej podatnymi na manipulację i wszelkiego rodzaju oszustwa.

    Jeśli więc przekroczyłeś sześćdziesiątkę, powinieneś mieć świadomość, że to głównie na takich jak Ty polują nieuczciwi sprzedawcy i akwizytorzy.
    Zaproszą Cię na spotkanie w Katowicach, Częstochowie czy np. Rybniku - i wmówią, że jesteś szczęściarzem albo że masz niepowtarzalną okazję, by zrobić świetny interes. A ponieważ znają Twoje słabe punkty, sprzedadzą Ci rzeczy, których nie potrzebujesz lub takie, które gdzie indziej kupiłbyś taniej.

    Jaki jest polski klient po 60.? Od jakości towaru bardziej liczy się dla niego niska cena. Niechętnie robi zakupy dalej niż w sklepie w pobliżu swego domu. Jest nieufny wobec nowinek, np. kupowania przez internet.

    Nie zna też swoich praw jako klienta i rzadko składa reklamacje - bo nie wierzy, by cokolwiek dały. Jest przekonany, że w starciu ze sprzedającym z góry stoi na słabszej pozycji. To przeświadczenie wynosi jeszcze z PRL-u, gdzie prawa konsumentów istniały głównie na propagandowych szyldach.

    Zdaniem Weroniki Ślęzak-Tazbir z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego ta podatność seniorów na manipulację jest skutkiem wieloletniego "wygłodzenia". - Kiedy te osoby miały po 40 lat i powinny konsumować owoce swojej pracy, w sklepach było pusto. Teraz nadrabiają te zaległości. Do tego dochodzi brak wiedzy i przesadna wiara w nieomylność i uczciwość sprzedawców - mówi socjolożka.
    Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK, namawia więc osoby po 60. do pogłębienia wiedzy na temat ich praw. Informuje, że raport Urzędu jest dostępny w internecie na www.uokik.gov.pl. Tyle że do sieci nasi seniorzy zaglądają rzadko...
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bezpiecznysenior

      Poradnik_seniora (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Niestety żyjemy w gdzie seniorzy są bardzo często oszukiwani. W większości przypadków trudno rozpoznać od razu, że coś jest nie tak. Przede wszystkim powinniśmy być bardzo ostrożni i nie dać się...rozwiń całość

      Niestety żyjemy w gdzie seniorzy są bardzo często oszukiwani. W większości przypadków trudno rozpoznać od razu, że coś jest nie tak. Przede wszystkim powinniśmy być bardzo ostrożni i nie dać się zwieść naciągaczom. Podstawą zwiększenia bezpieczeństwa jest zachowanie czujności i wiedza, jakie metody wyłudzeń stosują oszuści. Zapoznać się z metodami, stosowanymi przez naciągaczy, można w Poradniku Bezpiecznego Seniora na stronie http://bezpieczniki.tauron-pe.pl/spotkania/Strony/spotkania.aspxzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama