Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy rzecznik może Ci pomóc [EKSPERT PODPOWIADA]

Dariusz Kalemba
To prawda, że konsumenci zwracają się od czasu do czasu do rzeczników konsumentów z prośbą o interwencję w sprawie odstąpienia od zawartej przez nich umowy pod wpływem błędu.

Jeżeli ustawowy termin możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie został przekroczony, to sprawa nie jest skomplikowana. Warto pamiętać, że od takiej umowy można odstąpić w ciągu 10 dni bez żadnych konsekwencji. W tym celu trzeba wysłać oświadczenie na adres firmy. Najlepiej zrobić to za potwierdzeniem odbioru, bo wówczas mamy pewność, że pismo dotarło do adresata. W takich przypadkach tłumaczymy telefonicznie konsumentom, co należy napisać w oświadczeniu. Zainteresowanym wydajemy także wzór takiego oświadczenia. Firma, której sprawa dotyczy, musi unieważnić umowę zgodnie z prawem, a konsument nie ponosi tutaj żadnych konsekwencji.

Sprawy komplikują się w momencie, gdy konsument przeoczył 10-dniowy termin do odstąpienia od umowy. W mediach często słyszymy o przypadkach, gdy umowy zostają zawarte ze starszymi, schorowanymi osobami, które często nie zdają sobie sprawy z tego, że stały się klientami konkretnej firmy. Zdarza się, że po kilku tygodniach otrzymują np. telefon od operatora telefonicznego z pytaniem, dlaczego rozwiązały z nim umowę. Dopiero wtedy wychodzi na jaw, że osoba podpisała umowę z nowym operatorem, choć nie miała takiego zamiaru. W piśmie do firmy - z prośbą o unieważnienie umowy - należy przedstawić okoliczności, w których przedstawiciel handlowy wprowadził nas w błąd. Pamiętajmy jednak, że to są uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego i po stronie firmy nie rodzi to automatycznego obowiązku rozwiązania z nami umowy. Firma może się na to zgodzić lub nie. Gdy się nie zgodzi, pozostaje nam ryzykowna droga sądowa, bo tutaj nigdy nie ma pewności, że konsument wygra sprawę.

Jeśli chodzi o sprawy dotyczące telekomunikacji, to na działalność danej firmy możemy się też poskarżyć do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zdarza się, że gdy ten urząd ot-rzymuje skargi od wielu klientów dotyczące jednej firmy, to może w tej sprawie zawiadomić prokuraturę.

Pamiętajmy więc, żeby przy podpisywaniu jakiejkolwiek umowy być bardzo ostrożnym. Nawet gdy podpiszemy umowę zawartą poza lokalem lub na odległość, od razu przeczytajmy ją bardzo dokładnie. Bo jeśli uznamy, że ona nam nie odpowiada, to w ciągu 10 dni można ją bez problemu rozwiązać.

Chciałbym zwrócić jeszcze uwagę na jedną rzecz. Otóż, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym podaje definicję przeciętnego konsumenta. Według niej, niektóre osoby nie spełniają przesłanek tej ustawowej definicji. Chodzi tutaj m.in. o osoby starsze, schorowane, z widocznymi zaburzeniami psychicznymi. Od sprzedawcy wymaga się w tych przypadkach dużo więcej podczas zawierania umowy, a jeśli sprawa trafi do sądu, to sprzedawca powinien udowodnić, że zawierając umowę z takim konsumentem, zachował się zgodnie z etyką i nie wprowadził go w błąd.

Powiatowym rzecznikom konsumentów udaje się czasami - powołując się na wspomnianą ustawę - pomóc starszym osobom, które nieopatrznie podpisały niechcianą umowę.
(MOKR)


*Próbny sprawdzian szóstoklasistów 2014 ARKUSZE + KLUCZ ODPOWIEDZI
*Horoskop 2014: Karty tarota ostrzegają [PRZEPOWIEDNIE NA 2014]
*Tabliczka mnożenia do wydrukowania [WZORY TABLICZEK MNOŻENIA]
*Urlop macierzyński 2014 [ZASADY I TERMINY: URLOP RODZICIELSKI]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty