Młyny europejskiej sprawiedliwości mielą powoli. Przekonaliśmy się o tym dosłownie w ciągu ostatnich kilku dni, kiedy to w Parlamencie Europejskim miały zostać przyjęte zapisy rozporządzenia, które eliminują dotychczasowe formalności przy rejestracji samochodów sprowadzonych z państw Unii.
Choć w 2011 roku problem ten został wskazany jako jeden z 20 najbardziej dotkliwych dla obywateli i spotkał się ze zrozumieniem europarlamentarzy- stów, to wczoraj prace na nowym prawem zostały wstrzymane. A jeszcze we wtorek, zdaniem Małgorzaty Handzlik, europos- łanki z ramienia Platformy Obywatelskiej, projekt rozporządzenia nie był w żaden sposób zagrożony.
- Zmiany powinny zostać przegłosowane w takiej formie, jaka jest przygotowana. Trzeba jednak pamiętać, że zgoda Parlamentu Europejskiego i zakończenie pewnego etapu, nie są jednoznaczne z wprowadzeniem zmian w życie - mówi Handzlik.
Tymczasem projekt został odesłany do dalszych dyskusji do Komisji Rynku Wewnętrznego (w której pracują także polscy europarlamentarzyści: Małgorzata Handzlik, Róża Thun i Adam Bielan). Na taki obrót spraw wpłynąć miała bierna postawa Rady Unii Europejskiej, bez której nowe prawo nie ma szans na powodzenie. Swoje niezadowolenie z takiego obrotu spraw wyraził też m.in. Toine Manders, holenderski europar- lamentarzysta. - Głównym problemem obywateli są bariery administracyjne. Wycofanie się Rady Unii z dyskusji nie leży w interesie obywateli i jest oburzające, jeśli chodzi o stosunek do parlamentu - mówił Manders.
Kiedy więc można spodziewać wprowadzenia zmian? Zdaniem Piotra Wolskiego z Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego, brak wspólnego stanowiska w trakcie środowego głosowania nad rozporządzeniem znacznie przeciągnie wprowadzenie zmian. Taki scenariusz potwierdza Małgorzata Handzlik.
- Sprawa nie będzie już kontynuowała w trakcie tej kadencji. Myślę, że temat wróci po wyborach nowych przedstawicieli komisji, czyli jesienią - tłumaczy Handzlik.
Przypomnijmy, że nowe przepisy miały nakazywać m.in. honorowanie badań technicznych przeprowadzanych na terenie innego państwa członkowskiego, co w praktyce uniemożliwiałoby sprowadzanie zniszczonych aut (np. po wypadkach i popowodziowych). Teraz - dzięki kreatywności mechaników i blacharzy - wracają na nasze drogi jako bezwypadkowe. Zmiany w prawie miały też umożliwić rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie.
*Eurowybory 2014: Sprawdź, kogo naprawdę popierasz [TEST WYBORCZY]
*Egzamin gimnazjalny 2014 ARKUSZE + KLUCZ ODPOWIEDZI
*Wielkanoc 2014: Tradycje i zwyczaje wielkanocne, które musisz znać
*Gala 50 wpływowych kobiet woj. śląskiego [ZOBACZ ZDJĘCIA Z GALI]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?