W 2003 roku Katowice Airport odprawił niespełna 260 tysięcy...

    W 2003 roku Katowice Airport odprawił niespełna 260 tysięcy pasażerów. Rok temu - ponad 2,5 miliona

    Teresa Semik

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Węgierski niskokosztowy Wizz Air przyleciał do Pyrzowic już w maju 2004 roku. Dziś obsługuje 45 proc. ruchu pasażerskiego na tym lotnisku
    1/5
    przejdź do galerii

    Węgierski niskokosztowy Wizz Air przyleciał do Pyrzowic już w maju 2004 roku. Dziś obsługuje 45 proc. ruchu pasażerskiego na tym lotnisku ©Karina Trojok

    Takiego awansu, jak po akcesie Polski do Unii Europejskiej, a zwłaszcza po przystąpieniu do strefy Schengen, turystyka lotnicza nigdy nie przeżywała. 21 grudnia 2007 roku została zniesiona kontrola na lądowych granicach wewnętrznych UE między Polską a innymi państwami członkowskimi, a 30 marca 2008 roku - na lotniczych i morskich przejściach. Zmienił się nie do poznania Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach, a ruch pasażerski wzrósł tu dziesięciokrotnie.
    W 2003 roku lotnisko odprawiło prawie 260 tys. pasażerów, rok później 662 tys., a w 2005 roku - ponad milion, w 2007 - prawie dwa miliony. Potem już wzrost był mniejszy, a teraz ruch utrzymuje się na poziomie 2,5 mln pasażerów rocznie.
    W dużym tempie rosną przewozy czarterowe i rosnąć nie przestają. W 2003 roku z Pyrzowic wyleciało 107 tys. turystów. W ubiegłym roku - już 758 tys. Tego lata z Katowice Airport dostępnych będzie ponad 51 kierunków czarterowych w tym 12 nowości, m.in. do Gruzji, Czarnogóry, na greckie wyspy Samos, Thassos, Lefkadę, Itakę, na Półwysep Peloponez, a nawet do Albanii.

    Podróż samolotem stała się bardziej dostępna także dzięki tanim liniom lotniczym, które zaczęły sfruwać do Polski. Pierwszy do Pyrzowic przyleciał węgierski, niskokosztowy Wizz Air, już w maju 2004 roku i stworzył tu swoją bazę. Dziś obsługuje 45 proc. całego ruchu pasażerskiego na tym lotnisku. Drugi jest irlandzki Ryanair (16 proc.).

    Na ten gwałtowny wzrost ruchu pasażerskiego musiał odpowiedzieć Airport Katowice. Zareagował rozbudową infrastruktury. Największą z wszystkich inwestycji jest oddany do użytku w 2007 roku Terminal Pasażerski B. Airport Katowice może już teraz odprawić w ciągu roku do 3,6 mln pasażerów.

    Trzeba też było poprawić dojazd do lotniska z centrum śląskiej aglomeracji. Tak powstała droga ekspresowa S1, oddana do użytku w 2006 roku. Połączyła Pyrzowice z węzłem drogowym w Podwarpiu.

    Dzięki pieniądzom z Funduszu Spójności rozbudowano już płyty postojowe i poszerzono drogi kołowania, trwa budowa nowej drogi startowej o długości 3.200m (dłuższej od obecnej o 400 m), co pozwoli tu na starty największych samolotów z pełnym obciążeniem. Unia dołoży do tych inwestycji 107 mln zł. Pokryje także połowę kosztów kolejnych przedsięwzięć, m.in. budowy stanowiska do odladzania samolotów, budowy nowej hali przylotów, płyty postojowej dla samolotów cargo.

    Tegoroczny rynek usług turystycznych ma zdominować Egipt i Grecja. Ten kierunek cieszy się w ostatnich latach największym zainteresowaniem. Egipt był hitem w okresie ferii zimowych, w wakacje pierwsze miejsce prawdopodobnie obejmie Grecja, ale liderom depcze po piętach Turcja. Dodajmy, że co drugi dorosły Polak wybrał się w zeszłym roku na co najmniej dwudniowy wypoczynek poza domem, co trzeci z nich wypoczywał za granicą.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama