Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Most na A1 w Mszanie otwarty: Po co nam tak duży most?

Arkadiusz Biernat
Arkadiusz Biernat
Dzisiaj, po 7 latach budowy, dla ruchu został otwarty odcinek autostrady A1 ze słynnym mostem w Mszanie. Otwarto go o 6 rano.

Ma 402,5 m długości, 42,24 m szerokości i 14 tys. m kw. powierzchni. Do jego budowy dwukrotnie podchodziła Alpine Bau, aż w końcu zbankrutowała. Na dodatek stanowisko wiceministra transportu stracił Tadeusz Jarmuziewicz, a wszystko po słynnym obiedzie z przedstawicielami wykonawcy mostu w Mszanie. Sposób jego budowania wciąż krytykuje też Jerzy Polaczek, minister transportu w latach 2005-2007.

TAK WYGLĄDA MOST NA A1 W MSZANIE. ZOBACZ NAJNOWSZE ZDJECIA

- Mimo obietnic, inwestycja otwierana jest dwa lata po Euro 2012 i to w dodatku na finiszu kampanii wyborczej. To kojarzy mi się z czasami PRL i przecinaniem wstęgi na 22 lipca. Dodatkowo naprawa - przypominam: niegotowego mostu - pochłonęła kolejne dziesiątki milionów złotych podatników - mówi nam były minister. Obrońcy mostu twierdzą, że naprawa w żaden sposób nie obciąża podatnika.

- Program naprawczy w całości został pokryty z gwarancji bankowych Alpine Bau - słyszymy w GDDKiA.

Projekt krytykowali m.in. prof. Jan Biliszczuk i prof. Michel Virloguex, projektant słynnego mostu Millau we Francji. Ich wnioski? Most nie będzie bezpieczny. GDDKiA broni projektu. Twierdzi, że na wybór projektu miała wpływ m.in. decyzja środowiskowa. A czy most musiał być tak monstrualny nad taką małą rzeczką? Musiał. Bo potok Kolejówka, przepływający pod mostem, po intensywnych opadach zamienia się w rwącą rzekę. Obiekt bronią też specjaliści.

- Most przeszedł próbne obciążenie i stoi. Lepszego dowodu na solidność obiektu nie można podać. Stefan Jendrzejek to bardzo doświadczony projektant i od początku byłem spokojny, że most powstanie - mówi prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Most jest nietypowy. Takich konstrukcji w Europie jest kilka. Prof. Kłosek podkreśla również jego walory estetyczne. - To już nie są czasy, kiedy budowało się byle co. Jak ktoś chce zobaczyć budowę byle czego, to może sobie włączyć serial "Czterdziestolatek". Most ma wytrzymać 100 lat, cztery pokolenia będą go podziwiać. To wizytówka kraju i dowód, że polska myśl inżynieryjna obroniła się - dodaje.


*Matura 2014 ARKUSZE + KLUCZ ODPOWIEDZI + PRZECIEKI
*Elementarz: Bezpłatny podręcznik POBIERZ KSIĄŻKĘ
*Weź udział w quizach Dziennika Zachodniego. SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ
*Prawo jazdy kat. A. Egzamin na motocykl [PORADNIK WIDEO, ZDJĘCIA PLACU]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!