Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Priorytet lub spóźnienie. Co Poczta Polska SA robi z pieniędzmi klientów?

Jadwiga Jenczelewska
Co Poczta Polska SA przez tydzień robi z pieniędzmi klientów, skoro nie docierają one na czas pod adres, na który są wysyłane

Tydzień przed wyznaczonym terminem, w którym muszę dokonać płatności, wysłałem na poczcie - jak co miesiąc - opłaty abonamentowe do UPC i za gaz do PGNiG. Zdziwiłem się bardzo, gdy po 7 dniach z obu instytucji otrzymałem na telefon komórkowy SMS-y ponaglające do zapłaty owych rachunków: "Przypominamy, że upłynął termin płatności i nie otrzymaliśmy należnej kwoty..." - mówi Czytelnik z Chorzowa. I pyta.

- Jak to możliwie, że w XXI wieku Poczta Polska nie jest w stanie w ciągu tygodnia przesłać pieniędzy do odbiorcy? Przecież obecnie, w dobie komputerów, wszelkie operacje finansowe odbywają się błyskawicznie. Chciałbym się dowiedzieć, co przez ten tydzień pocztowcy robią z moimi pieniędzmi? A może znów mamy tu do czynienia z jakimś "oscylatorem", czyli wykorzystywaniem czyichś pieniędzy do różnych operacji finansowych niezgodnie z przepisami?

Do redakcji DZ wciąż docierają podobne skargi Czytelników - że wydłuża się czas dostarczania przesyłek pieniężnych za pośrednictwem Poczty Polskiej. Co więcej, wszyscy klienci za każdym razem, gdy chcą wysłać na poczcie pieniądze, są molestowani i namawiani do ich przesłania priorytetem - nawet jeśli dokonują płatności na długo przez wyznaczonym terminem i logika wskazywałaby na to, że pieniądze na czas dotrą do celu. A może te wpłaty dlatego tak długo krążą nie wiadomo gdzie, aby zmusić klientów do korzystania właśnie z owych droższych priorytetów?

- Jestem rencistą, więc liczę każdy zaoszczędzony grosz - mówi nasz Czytelnik. - Dlaczego mam co miesiąc płacić coraz więcej na utrzymanie poczty?

Pytanie o przyczyny tygodniowej wędrówki pieniędzy, a konkretnie o to, co pocztowcy robią przez tydzień z pieniędzmi klientów, skoro nie docierają one na czas do odbiorców, skierowaliśmy do rzecznika prasowego Poczty Polskiej, Zbigniewa Baranowskiego. Po wielokrotnych monitach, które trwały od marca, do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi na tak postawione pytanie. Dostaliśmy wyłącznie pijarowskie objaśnienia, czym jest ów priorytet i o ile jest droższy od zwykłej przesyłki. W tej sytuacji pozostaje nam złożenie reklamacji na usługi pocztowe. Objaśniamy krok po kroku - jak należy to zrobić.

Pamiętaj o terminie i procedurze

Jakie są terminy na rozpatrzenie reklamacji:

1. Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania przez jednostkę pierwszej instancji.
Jeśli jednostka pierwszej instancji nie będzie w stanie odpowiedzieć Ci na zgłoszoną reklamacje, wówczas poinformuje Cię pisemnie o niemożności udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, podając przyczynę zwłoki oraz termin udzielenia odpowiedzi na reklamację. Przedłużenie terminu dotyczy przypadków, gdy niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego, w szczególności jeżeli:
- zebrane w dotychczasowym postępowaniu dowody i wyjaśnienia wymagają uzupełnienia dla rzetelnego rozpatrzenia reklamacji,
- uzyskanie dowodów i wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia otrzymania reklamacji nie było możliwe.

Pamiętaj! Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację nie może przekroczyć 30 dni od dnia jej otrzymania.

Co powinna zawierać odpowiedź?

1. Reklamacje pocztowe rozpatrywane są w trybie dwuinstancyjnym. Jeśli reklamacja nie została uznana w pierwszej instancji, masz prawo odwołać się do drugiej instancji, zwanej instancją odwoławczą.
2. Jeśli operator nie uznał Twojej reklamacji, masz 14 dni na odwołanie się do jednostki odwoławczej wskazanej w otrzymanym piśmie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem jednostki I instancji.
3. Jednostka odwoławcza (jednostka II instancji) rozpatruje od-wołanie niezwłocznie i informuje reklamującego o wyniku rozpatrzenia odwołania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania odwołania.
4. Jeżeli operator nadal nie chce u-znać Twoich racji, jego odpowiedź powinna zawierać pouczenie o
wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, o postępowaniu mediacyjnym prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz o możliwości rozpatrzenia sprawy przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie UKE. (JJ)

Jak wnieść reklamację pocztową?

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice

Skontaktuj się z urzędem pocztowym, gdzie nadana była przesyłka. Oczywiście, jeśli odbierzesz przesyłkę uszkodzoną, to właściwym miejscem kontaktu będzie placówka pocztowa, w której została ona wydana. To najszybsza droga do pomyślnego rozwiązania problemu. Jeśli to nie pomoże, wówczas wnieś oficjalną reklamację do swojego operatora usług pocztowych. Reklamację możesz złożyć zarówno drogą elektroniczną, jak i w sposób tradycyjny, czyli ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika firmy lub pisemnie.

Jeśli składasz reklamację:1. ustnie do protokołu - to osoba, która ją przyjmuje w oddziale firmy, jest zobowiązana przepisami do potwierdzenia na piśmie, że ją przyjęła,2. pisemnie - upewnij się, że zawiera ona wszystkie wymagane prawem elementy umieszczone poniżej,3. drogą elektroniczną - nie musi być podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym, bo operator i tak wezwie Cię do przedłożenia dodatkowych dokumentów i uzupełnienia podpisu,4. w formie innej niż wymienione powyżej - musi w sposób dostateczny ujawnić Twoją wolę i oczekiwania. Co powinna zawierać reklamacja?

Prawo określa dokładne wymagania, jakie powinna spełniać oficjalna reklamacja u operatora. Upewnij się, czy zawiera wymagane prawem następujące elementy:- imię i nazwisko (lub nazwę firmy),- adres zamieszkania (lub siedziby firmy),- rodzaj reklamowanej przesyłki,- uzasadnienie reklamacji,- kwotę odszkodowania, w przypadku, gdy go żądasz, - Twój podpis - jeśli zgłaszasz reklamację pisemnie. (JJ)


*Pielgrzymka mężczyzn do Piekar 2014: ROZPOZNAJ SIĘ NA ZDJĘCIACH
*TRAGEDIA NA WIŚLE: Nurt porwał dwie dziewczyny ZDJĘCIA
*Elementarz: Bezpłatny podręcznik POBIERZ PDF
*Prawo jazdy kat. A. Egzamin na motocykl [PORADNIK WIDEO, ZDJĘCIA PLACU]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!