Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klientom będzie łatwiej. Za kilka dni wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta

Jadwiga Jenczelewska
Wkrótce reklamacja towarów stanie się łatwiejsza. Konsument - zamiast co trochę oddawać rzecz wadliwą do naprawy - od razu będzie mógł zażądać jej wymiany na nową lub zwrotu wydanej gotówki
Wkrótce reklamacja towarów stanie się łatwiejsza. Konsument - zamiast co trochę oddawać rzecz wadliwą do naprawy - od razu będzie mógł zażądać jej wymiany na nową lub zwrotu wydanej gotówki Janusz Wójtowicz
Za kilka dni wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Przenosi prawie w całości przepisy unijnej dyrektywy do naszych

Choć rynek jest nasycony towarami, mamy dowody na to, że są one coraz gorszej jakości. Producentom nie zależy już na marce, lecz tylko na szybkiej rotacji produktów. Czasem strach kupować niektóre towary, bo wiadomo, że pojawi się w nich defekt, a reklamacja bubla to skomplikowana i przykra procedura.

Lecz w połowie czerwca wejdą w życie nowe przepisy, które powinny ułatwić życie klientom. Chodzi o ustawę o prawach konsumenta, przenoszącą niemal w całości do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy. Dzięki tzw. harmonizacji prawa konsumentów we wszystkich 28 krajach UE będą niemal identyczne. Sklepy, akwizytorzy, producenci zostaną pozbawieni części praw na korzyść konsumentów, ale jednolite przepisy mogą ułatwić im ekspansję na inne unijne rynki.

Co zyskają konsumenci? - Łatwiej będzie reklamować towary. Konsument - zamiast co chwilę oddawać wadliwą rzecz do naprawy, od razu będzie mógł zażądać jej wymiany na nową lub zwrotu pieniędzy. Sklep będzie mógł zaproponować naprawę, jeśli wada nie będzie istotna i da się ją szybko usunąć. Ale nawet wtedy z takiego prawa sklep będzie mógł skorzystać tylko raz - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Kosumentów.

Nowe przepisy precyzują też, kto płaci i jaką ponosi odpowiedzialność w przypadku zwrotu towaru kupionego przez internet lub podczas prezentacji. Oto najważniejsze zmiany.

Pod rządami nowych przepisów konsumenci uzyskają prawo do lepszej informacji, nie tylko robiąc zakupy w internecie.
- W każdym przypadku będą musieli być jasno i rzetelnie poinformowani, m.in. o danych przedsiębiorcy i wszystkich kosztach, które będą musieli ponieść - wyjaśnia prezes FK Iwona Zapart.

Oto wybrane, najważniejsze zmiany:

1. - Termin odstąpienia od umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość:
- dzisiaj - 10 dni
- będzie - 14 dni

2. Kara za niepoinformowanie o prawie do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość (poza sklepem lub przez internet)
- dzisiaj - okres na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny wydłuża się do 3 miesięcy,
- będzie - okres na odstąpienie wydłuża się do 12 miesięcy.

3. Dodatkowe usługi i ukryte koszty
- dzisiaj - o wszystkich opłatach należy konsumenta poinformować najpóźniej w chwili zawarcia umowy,
- będzie - jeśli przedsiębiorca będzie chciał sprzedać - oprócz głównego towaru lub usługi - coś jeszcze (np. ubezpieczenie przedłużonej gwarancji na sprzęt AGD), ale klient nie zostanie o tym wyraźnie poinformowany przed zawarciem umowy, będzie mógł żądać zwrotu tej dodatkowej płatności.

4. Naprawa
- dzisiaj - w praktyce reklamowane towary, np. buty, mogą być naprawiane wiele razy; nie można odstąpić od umowy, jeżeli wada nie jest istotna,
- będzie - kupujący może od razu odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy. Takie odstąpienie nie będzie ważne, o ile sprzedawca niezwłocznie towar naprawi lub wymieni. Nadal nie będzie można odstąpić od umowy, jeżeli wada nie jest istotna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera