Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada kusi biznes, daje pracę i pieniądze

Michał Wroński
Inwestycje drogowe mają wyraźny wpływ na dochody gmin. Jeśli jednak wszystkie odcinki autostrad staną się płatne, inwestorzy zaczną jeszcze dokładniej liczyć swoje pieniądze
Inwestycje drogowe mają wyraźny wpływ na dochody gmin. Jeśli jednak wszystkie odcinki autostrad staną się płatne, inwestorzy zaczną jeszcze dokładniej liczyć swoje pieniądze lucyna nenow
Dogodny dojazd do firmy czy osiedla to atut nie tylko dla przedsiębiorców, ale i dla deweloperów. Drogowcy przekonują, że dzięki autostradom gminy są bogatsze. Sprawdziliśmy: to prawda. Firmy motoryzacyjne postawiły na Żory i Czerwionkę-Leszczyny. Szwedzka Ikea wybrała na swoją inwestycję tereny przy DTŚ w Zabrzu

Niebawem minie równe pięć lat od przekazania do użytku pierwszego odcinka autostrady A1 w województwie śląskim. Dziś możemy dojechać nią od Pyrzowic do czeskiej granicy w Gorzyczkach. Kierowcy mają więc powody do zadowolenia. A czy mieszkańcy gmin, przez które ją poprowadzono, również? Postanowiliśmy to sprawdzić, biorąc pod uwagę dwa "twarde" wskaźniki, czyli stopę bezrobocia oraz wpływy do budżetów gmin z podatku od osób fizycznych (co można uznać za pochodną stopnia zasobności lokalnej społeczności). Zapytaliśmy o zdanie w tej sprawie również samych samorządowców.

Wnioski można podsumować krótko: tam, gdzie dotarła autostrada, dochody gmin z podatku PIT wzrosły. Przybyło także inwestycji, generujących nowe miejsca pracy - tak stało się w Żorach, gdzie w pobliżu A1 swoje zakłady postawiło kilka koreańskich firm motoryzacyjnych, i tak stanie się też w Czerwionce-Leszczynach, gdzie w ciągu najbliższych miesięcy fabrykę wybuduje Tenneco Silesia.

Łatwy dojazd (w tym przypadku Drogową Trasą Średnicową) przekonał również szwedzki koncern Ikea do postawienia w Zabrzu swojego centrum handlowego, czego zresztą przedstawiciele tej firmy bynajmniej nie kryją. Zaskoczony takimi argumentami nie jest prof. Andrzej Barczak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Jak podkreśla, szybkie drogi wszędzie na świecie są motorem rozwoju.

- Po pierwsze, autostrady przyciągają inwestorów. Sprawiają, że rozwija się działalność gospodarcza. Po drugie, w efekcie ma to pozytywny wpływ na zmniejszenie bezrobocia, bo powstają nowe miejsca pracy - mówi prof. Barczak.

Po tym, jak wicepremier Elżbieta Bieńkowska jasno dała do zrozumienia, że czas darmowej jazdy autostradą A1 w naszym regionie niebawem się skończy, wśród kierowców zapanowała konsternacja. Mieszkańcy subregionu rybnickiego, dojeżdżający do pracy w Gliwicach i Katowicach, uświadomili sobie, że wcześniej czy później do miesięcznych wydatków będą musieli doliczyć sobie także opłatę za przejazd autostradą. Pytanie brzmi: czy podobnych kalkulacji nie zaczną teraz robić przedsiębiorcy, którzy w ostatnich latach podjęli decyzję o lokalizacji swoich firm w sąsiedztwie autostrady? Przecież dzięki ich inwestycjom mamy miejsca pracy i zwiększone wpływy do lokalnych budżetów.

Nowe fabryki

Autostrada? To był jeden z naszych głównych atutów w rozmowach z inwestorami - przyznaje Wiesław Janiszewski, burmistrz Czerwionki-Leszczyn.
W ciągu roku na działce kupionej od gminy firma Tenneco Silesia wybuduje swój zakład, w którym produkowane będą części do samochodów. Fabryka ma zatrudniać 270 osób, ale już dziś słychać, że docelowo stan załogi zwiększy się trzykrotnie. Samorządowcy mogą - zacierając ręce - liczyć na zwiększone wpływy z podatków i gratulować sobie uporu, z jakim przed laty zabiegali o lokalizację na terenie gminy aż dwóch zjazdów z autostrady.

- Również dzięki odpowiedniej polityce inwestycyjnej zainteresowanie naszymi terenami jest duże i to się teraz zaczyna przekładać na konkrety - mówi Janiszewski, przyznając, że lista potencjalnych inwestorów na jednym Tenneco raczej się nie skończy.

Przykład pobliskich Żor już dawno pokazał zresztą, że połączenie autostrady z przygotowanymi terenami wokół niej to skuteczny magnes na przedsiębiorców - w ciągu zaledwie dwóch lat, jakie upłynęły od doprowadzenia tam w grudniu 2010 r. autostrady A1, decyzję o postawieniu swych zakładów w Żorach podjęły trzy koreańskie firmy z branży motoryzacyjnej: Korea Fuel Tech Poland, Nifco Poland i SL Poland Project.

Lokalizacją w pobliżu węzła autostrad A4 i A1 kusi inwestorów położony w podgliwickich Gierałtowicach Synergy Park - na razie funkcjonuje tam szesnaście firm, a nadziei na dopisanie się do listy szczęśliwców nie kryje również Antoni Mro-wiec, wójt położonych w powiecie rybnickim Świerklan, gdzie autostrada A1 "dotarła" trzy lata temu.

- W strefie przemysłowej czeka 20 hektarów uzbrojonego gruntu. Na razie nie ma tam jeszcze drogi dojazdowej, ale jak tylko się pojawi zainteresowany tą działką inwestor, to gmina taką drogę na pewno zbuduje - zapewnia Antoni Mrowiec.
Dojechać do pracy

Dogodny dojazd do miejscowości położonych wzdłuż A1 kusi nie tylko dużych przedsiębiorców, ale też deweloperów, TBS-y oraz zwykłych Kowalskich, szukających miejsca pod budowę domu.

- Autostrada i Drogowa Trasa Średnicowa mają spory wpływ na rozwój mieszkalnictwa. Zainteresowanie ofertą jest naprawdę spore - mówi Dariusz Krawczyk, rzecznik Urzędu Miejskiego w Zabrzu, gdzie szwedzki koncern Ikea kupił od miasta za 22 mln zł działkę przy - jakżeby inaczej - "średnicówce" i postawi tam swoje centrum handlowe.

- Faktycznie, pozwoleń na budowę wydajemy więcej niż kiedyś. Ludzie zauważyli, że w okolicach Czerwionki-Leszczyn są atrakcyjne tereny, skąd do pracy, np. w Katowicach, dojadą stąd w 30 minut. Czekamy więc teraz na dużych deweloperów - dodaje Wiesław Janiszewski.

Z analiz wykonanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że inwestycje drogowe przekładają się na dochody gmin.

W gminach, gdzie je zrealizowano, dochody trafiające do lokalnych budżetów z tytułu udziału w podatku od osób fizycznych były o 3,3 procent większe niż w gminach, gdzie takich inwestycji nie przeprowadzono. A jak to wygląda u nas?

Sprawdziliśmy, jak kształtowały się wpływy z PIT-u w śląskich gminach położonych wzdłuż A1 w latach 2009-2012. Wszędzie tam udział dochodów z PIT-u wzrósł, a w niektórych przypadkach były to naprawdę bardzo znaczące skoki. I tak - wedle danych GUS - w 2009 r. Czerwionka-Leszczyny zainkasowała w ten sposób 20,5 mln zł, a już w roku 2012 niemal 27 mln zł. W Gierałtowi-cach ta kwota wzrosła z 7 do ponad 9,1 mln zł, zaś w Knurowie z 20 mln do 26 mln zł.

Mniej oczywisty jest wpływ autostrad na rynek pracy.

Wedle danych GDDKiA, inwestycje drogowe sprawiały, że liczba zatrudnionych była 2,6 proc. większa niż tam, gdzie takich inwestycji nie było. Nie oznacza to jednak, że autostrada rozwiązuje problem bezrobocia. W sprawdzonych przez nas gminach stopa bezrobocia nieco wzrosła mimo doprowadzenia tam A1. Inna sprawa, że zbiegło się to z gospodarczym kryzysem.


*Mundial 2014: Pełne składy wszystkich zespołów grających na Mundialu 2014
*2500 górników na bruk w Kompanii Węglowej. To tragedia!
*Basen Ruda w Rybniku najpiękniejszy w Polsce? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Elementarz: Bezpłatny podręcznik POBIERZ PDF

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera