Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wczasy bez stresu i strat. Czytajmy umowy nim je podpiszemy [PORADNIK]

Jadwiga Jenczelewska
123rf
Nieustanne przypominanie, że musimy czytać umowy z biurami podróży nim je podpiszemy (zresztą wszystkie inne umowy też), ma na celu ochronę konsumenckich interesów. Tymczasem z badań wynika, że co roku zdarzają się przypadki różnych uchybień przy organizacji wypoczynku po części z winy samych klientów. Dlaczego? Bo potulnie godzimy się na różne pułapki, które tkwią w samych umowach.

Specjaliści oceniający polski rynek usług turystycznych nie mają wątpliwości: gdyby nasza wiedza na temat obowiązków i praw obu stron kontraktu była wyższa, właściciele biur nie stosowaliby tak często różnych kru-czków, które potem zamykają nam drogę do sensownej reklamacji nieudanego wypoczynku.

Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadzono badanie "Konsument na wakacjach" na reprezentatywnej próbie 1.075 Polaków. Wykonano je w dniach 5- 12 maja 2014 r. Wynika z niego, że co prawda nasza wiedza i świadomość praw powoli rosną, ale wciąż liczna jest grupa, która nie dba o własne interesy. Na przykład nadal niewielu konsumentów wie, jaki jest termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turystycznej. Zaledwie co 8. badany (12 proc.) był świadomy, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni - od dnia jej zakończenia.

Poprawił się też stan naszej wiedzy na temat możliwości reklamowania jakości usług organizatora wypoczynku. Ponad połowa badanych (52,7 proc.) wiedziała, że wycieczkę kupioną w ofertach last minute i first minute można reklamować tak samo jak w przypadku oferty w normalnej cenie. W poprzednim roku o prawidłową odpowiedź wskazała niespełna jedna czwarta ankietowanych (24,8 proc.). Blisko dwie trzecie respondentów (64 proc.) czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem, ale co trzeci (32 proc.) przyznaje, że umów nie czyta wcale.

W tym roku we wspólnej akcji "Przed wakacjami - co warto wiedzieć?" już po raz 5. uczestniczy 35 instytucji. Na swoich stronach internetowych radzą i informują nas o prawach.

Czego nie może być w umowie

Niedozwolone klauzule nieustannie się pojawiają
Nieco ponad jedna czwarta badanych (26,4 proc.) wiedziała, że rejestr klauzul niedozwolonych to lista postanowień, które nie powinny znaleźć się w umowie o usługach turystycznych. Rok wcześniej prawidłowej odpowiedzi udzieliła blisko jedna trzecia konsumentów (30,8 proc.). Z kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że najwięcej nieprawidłowości w umowach z biurami podróży wiąże się właśnie ze stosowaniem postanowień niedozwolonych. Najczęściej kwestionowane jest ograniczanie odpowiedzialności tour-operatora w takich sytuacjach, jak opóźnienie samolotu czy zmiana hotelu. Warto pamiętać, że klauzule niedozwolone, które są stosowane przez przedsiębiorców we wzorcach umownych, nie wiążą stron kontraktu z mocy prawa.

Jak reklamować nieudane wczasy zgodnie z przepisami

Nadal niewielu konsumentów wie, jaki jest termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turysty-cznej. Zaledwie co 8. badany był świadomy, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni od dnia jej zakończenia. Jednak nasza wiedza w tym zakresie wygląda nieco lepiej niż przed rokiem - wtedy poprawnej odpowiedzi udzielił co 10. respondent. (JJ)

Jeśli planujesz wakacyjny wypoczynek, poznaj swoje prawa. Oto adresy 20 najważniejszych instytucji w Polsce

Interesujacych Cię nformacji szukaj na głównych stronach inter-netowych uczestników wspólnego projektu i pod telefonami (podana nazwa instytucji jest zarazem nazwą internetowej strony):

  • Porady prawne dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tel. 22 55 60 800
  • Bezpieczeństwo dziecka podczas wakacji - Rzecznik Praw Dziecka, tel. 22 55 17 700
  • Należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę - Ministerstwo Spraw Zagranicznych, tel. 22 523 90 00
  • Wypoczynek dziecka na koloniach lub obozie - Ministerstwo Edukacji Narodowej, tel. 22 347 41 00
  • O letniej edycji akcji "Bezpieczna Woda" oraz o tym "Jak korzystać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych" - Ministerstwo Sportu i Turystyki, tel. 22 2443 264
  • O kąpieliskach w Polsce - Główny Inspektorat Sanitarny, tel. 22 536 13 00,
  • O tym jak sprawdzić czy autobus, którym podróżujemy, jest sprawny technicznie - Komenda Wojewó-dzka Policji w Katowicach, tel. 32 200 22 22, lub 112
  • Jak młodzi mają chronić dane osobowe w czasie wakacji- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, tel. 22 860 70 86
  • Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne - Rzecznik Ubezpieczonych, tel. 22 333 73 26
  • Numery alarmowe i społeczne na terenie całej Unii Europejskiej, usługi o podwyższonej płatności i roaming - Urząd Komunikacji Elektronicznej, tel. 22 534 91 74
  • O towarach spoza UE zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą - Ministerstwo Finansów, tel. 22 694 55 55
  • Wakacyjne podróże samolotem - Urząd Lotnictwa Cywilnego , tel.
  • Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika - Urząd Transportu Kolejowego, tel. 22 520 74 84, 22 520 73 37
  • Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, tel. 22 375 88 88
  • Procedury zmiany dostawcy energii i porównywania ofert - Urząd Regulacji Energetyki, tel. 22 487 55 70, 32 793 88 01
  • Zasady bezpiecznego obchodzenia się z ogniem - Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach, tel. 32 621 50 00 lub 112
  • O dobrych praktykach mających wpływ na środowisko, o których należy pamiętać również podczas wakacji - Ministerstwo Środowiska, tel. 22 57-92-900
  • O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego - Narodowy Fundusz Zdrowia, Śląski Oddział Wojewódzki NFZ, tel. 32 735 17 00
  • O prawach konsumentów na terenie Unii Europejskiej - Europejskie Centrum Konsumenckie,
  • tel. 22 55 60 118
  • W akcji biorą także udział Wojewódzkie Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, w tym w Katowicach, tel. 32 356 81 21, 512 354 024. (JJ)


*\

Mundial 2014: Pełne składy wszystkich zespołów grających na Mundialu 2014

*2500 górników na bruk w Kompanii Węglowej. To tragedia!*Basen Ruda w Rybniku najpiękniejszy w Polsce? ZOBACZ ZDJĘCIA*Elementarz: Bezpłatny podręcznik POBIERZ PDF**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Wczasy bez stresu i strat. Czytajmy umowy nim je podpiszemy [PORADNIK] - Dziennik Zachodni