Placówki zostały wytypowane na podstawie otrzymanych skarg, wyników poprzednich inspekcji, a także losowo. Zbadano zarówno lokale działające w ramach dużych sieci, jak i małe, pojedyncze punkty gastronomiczne. Nieprawidłowości stwierdzono w 74 proc. punktów obsługi. Najwięcej zastrzeżeń wzbudził sposób informowania o cenach i oznakowanie produktów. W blisko co drugiej placówce (45,9 proc.) informacje te były niepełne lub niedokładne.
W cennikach brakowało np. danych o masie oferowanych porcji lub głównego składnika, objętości napojów, liczby sztuk potrawy. Przykładem była "pizza mięsna", przy której nie wskazano masy mięsa, a sałatkę z łososiem oferowano bez podania masy ryby. Czasem cennik jest całkowicie niezrozumiały dla konsumentów, bo nazwy wyrobów kulinarnych są podane w języku obcym.
Inspektorzy występują anonimowo w roli konsumentów i dokonują zakupów kontrolnych. W lokalach, które odwiedzili, stwierdzili nieprawidłowości w co dziesiątym. Było to np. wydanie potrawy z innym składnikiem niż w menu: "cielęciny curry z ryżem i surówką", w której było mięso wieprzowe zamiast cielęciny, lub w mniejszej ilości niż zamówiona - porcja frytek ważyła mniej niż podano w menu. W wyniku kontroli inspektorzy nałożyli 44 mandaty, skierowali 1 wniosek do sądu oraz 15 do innych organów, m.in. Państwowej Inspekcji Sanitarnej, urzędów skarbowych itp.
*Mundial 2014: Pełne składy wszystkich zespołów grających na Mundialu 2014
*2500 górników na bruk w Kompanii Węglowej. To tragedia!
*Basen Ruda w Rybniku najpiękniejszy w Polsce? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Elementarz: Bezpłatny podręcznik POBIERZ PDF
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?