Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2014: Tegoroczne matury wyszły fatalnie. Matematyka jak kula u nogi [MATURA 2014 WYNIKI]

Paweł Pawlik
Marzena Bugała
Matura 2014: Tegoroczne matury wyszły fatalnie. W Śląskiem matematykę zdało tylko 73 proc. maturzystów. Resort edukacji obwinia za wynik uczniów. Pedagodzy uważają, że zadania były zbyt trudne

Matura 2014: Przecieki jednak były prawdziwe: tegoroczne matury są fatalne. Najgorzej od kilku lat. Za taką sytuację odpowiada... matematyka. W województwie śląskim z królową nauk poradziło sobie niecałe 73 proc. maturzystów. To aż o 10 punktów procentowych mniej niż w ubiegłym roku.

Edukacyjne enklawy

W województwie śląskim do egzaminu maturalnego przystąpiły 39 933 osoby. Blisko 33 tysiące to absolwenci szkół średnich, którzy podeszli do egzaminu po raz pierwszy. Reszta to osoby, które w ubiegłych latach nie zdały egzaminu dojrzałości, albo chcieły go poprawić.

KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ NA BIURKO:
WYNIKI MATUR 2014 W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM

Z językiem polskim nie było problemów. Zdało 94,18 proc. maturzystów. Wśród języków obcych królował angielski. Przedmiot zaliczyło ponad 90 proc. podchodzących do egzaminu. Jednak zasłonę milczenia należy spuścić na wyniki egzaminu z matematyki.

72,92 proc. zdających ma wynik kiepski, a kiedy przyjrzymy się bliżej tym danym, jest jeszcze gorzej. W technikach uzupełniających "matmę" zdawało 241 osób, a pozytywny wynik uzyskało… 21 osób. To zaledwie 8,71 proc. wszystkich zdających. Niewiele lepiej było w liceach uzupełniających i liceach profilowanych (odpowiednio 17,05 proc. i 37,35 proc.).

KLIKNIJ I CZYTAJ:
FATALNE WYNIKI MATUR 2014. ZNOWU WSZYSTKO PRZEZ MATEMATYKĘ, BO TO KIEPSKI ROCZNIK

KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ NA BIURKO:
WYNIKI MATUR 2014 W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM

ZOBACZ KONIECZNIE SPECJALNY SERWIS DLA MATURZYSTÓW 2014:
MATURA 2014 TUTAJ PYTANIA + ODPOWIEDZI + PRZECIEKI

Wyniki, jak się okazuje, nie są jednakowe dla całego województwa śląskiego. Najlepsze, przekraczające nawet 80 proc., zanotowano w powiatach cieszyńskim i lublinieckim. Najgorzej jest w Świętochołowicach i w powiecie częstochowskim: nawet poniżej 50 proc. zdanych matur.

- Zdolniejsi uczniowie często szukają szkół w większych miejscowościach. Tak jest w przypadku powiatu częstochowskiego i samej Częstochowy - mówi Roman Dziedzic, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie. - Statystyka nie zawsze dają jasny obraz sytuacji. Są szkoły, gdzie do matury przystępuje jedna osoba. Jeśli nie zda egzaminu, to statystycznie w danej szkole nie zdało 100 proc. - dodaje.

Kto jest winien wyników?

Ministerstwo Edukacji całą winą za słabe wyniki obarcza uczniów. Tymczasem po stronie młodzieży stają nauczyciele, którzy zgodnie przyznają, że arkusz zadań z matematyki w tym roku zaskakiwał nawet ich samych.

- Programy są te same, nauczyciele ci sami. Problemem musiała być konstrukcja arkuszy egzaminacyjnych - mówi Anna Watoła, pedagog z Uniwersytetu Śląskiego.
Podobnego zdania jest Ewa Matusik, dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Lędzinach, która zaznacza, że nawet dobrze przygotowani mieli w tym roku problemy. - Można odnieść wrażenie, że egzaminatorzy postanowili za wszelką cenę zaskoczyć maturzystów. Od kilku lat nauczyciele zgodnie z reformą uczą rozwiązywania zadań, pracując na szablonach i arkuszach z poprzednich lat - mówi Ewa Matusik.

- Trudno wymagać, że uczeń będzie umiał wszystko, szczególnie, że zgodnie z zamysłem reformy, był kształcony pod kątem rozwiązywania konkretnych zadań. To tak, jakby pracodawca codziennie chciał od pracownika czegoś innego.

Łukasz Dawidowski, matematyk z Uniwersytetu Śląskiego, uczący też w liceum, zauważa, że miłość uczniów do matematyki zawsze była trudna, ale tegoroczne wyniki, dają złe świadectwo osobom odpowiedzialnym za stworzenie tegorocznego egzaminu.

- Zadania nie były trudniejsze, ale były zaskakujące. Uczniowie takich nie ćwiczyli, więc nie wiedzieli, jak się do nich zabrać - mówi Dawidowski.

Nie wskazujemy jakości pracy szkoły

Roman Dziedzic, dyrektor OKE w Jaworznie:
Nie neguję racji tych, którzy skłaniają się ku tezie, że uczniowie byli nie najlepiej przygotowani. Jednak trudno upatrywać powodu spadku o 10 proc. rok do roku w wynikach matur tylko w niedouczeniu młodzieży. Tegoroczny arkusz był trudny i zaskakiwał nawet nauczycieli. Ogłaszając wyniki, nie wskazujemy jakości pracy szkoły, bo na wyniki matur w województwie śląskim w poszczególnych powiatach ma wpływ wiele czynników: ekonomicznych, społecznych i wreszcie trzeba wziąć pod uwagę strukturę kształcenia w poszczególnych powiatach. Trudno porównywać wyniki najlepszych liceów z dużych miast do szkół w małych miejscowościach, gdzie do egzaminu przystąpiło kilka osób.

Matematyka jest po prostu trudna

Łukasz Dawidowski, matematyk z Uniwersytetu Śląskiego:
Matematyka nigdy nie należała do ulubionych przedmiotów uczniów, bo jest po prostu trudno. Tegoroczne zadania mogły być zaskakujące nawet dla dobrze przygotowanych. Zadania nie należały do typowoych, takich, do których uczniowie przygotowywali się nawet na zajęciach dodatkowych. (PP)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!