Nowe prawo konsumenckie: Będzie więcej praw dla klientów

    Nowe prawo konsumenckie: Będzie więcej praw dla klientów

    Sławomir Cichy

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Klienci zdecydowanie zyskują dzięki nowej ustawie o prawach konsumenta. Sprzedawcy będą narzekać, ale czy i oni nie są klientami? Punkt widzenia zawsze
    1/2
    przejdź do galerii

    Klienci zdecydowanie zyskują dzięki nowej ustawie o prawach konsumenta. Sprzedawcy będą narzekać, ale czy i oni nie są klientami? Punkt widzenia zawsze zależy od punktu siedzenia ©123rf

    Nowe prawo konsumenckie: możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny wydłużone nawet do 12 miesięcy. Koniec z ukrytymi kosztami kredytu.
    Nowe prawo konsumenckie: Właśnie opublikowano podpisaną przez prezydenta nową ustawę o prawach konsumenta. Eksperci mówią zgodnie, że to prawdziwa rewolucja, nadająca jeszcze więcej praw kupującym i jeszcze więcej obowiązków sprzedawcom. Jednak jak zauważa Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nasza świadomość konsumencka jest bardzo niska. - Można powiedzieć, że owszem, Polacy wiedzą, że jako konsumenci mają swoje prawa, ale kompletnie nie potrafią z nich korzystać - mówi.

    Więcej czasu na zwrot, raty bez ukrytych kosztów



    Czy diagnoza UOKiK zmieni się po wprowadzeniu w życie nowych przepisów? Być może, bo wśród zmian są m.in. wydłużenie z 10 do 14 dni terminu na odstąpienie od umowy na zakup towaru czy usługi, zawieranej poza firmą i sklepem.

    Chodzi głównie o sprzedaż na telefon (np. nowej umowy z siecią komórkową), podczas prezentacji (sprzedaż towarów na organizowanych specjalnie w tym celu pokazach) i w internecie (zakupy na portalu aukcyjnym albo sklepie wysyłkowym).
    Co więcej, jeżeli sprzedawca nie poinformuje klienta o jego prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni, w dodatku bez podania przyczyny, termin wydłuży się do 12 miesięcy.

    Sprzedawca będzie miał też obowiązek informować klienta o wszystkich kosztach wynikających z umowy ratalnej. Jeśli będzie reklamował taką sprzedaż jako 0 proc., to rzeczywiście będzie ona musiała taka być.

    Zakupy w internecie i w klasycznym sklepie



    Operatorzy sklepów internetowych już zaczęli zmieniać regulaminy sprzedaży w taki sposób, by odpowiadały nowemu prawu.

    A zmiany te są niebagatelne. Oprócz już wspomnianych, wydłużających czas na zwrot towaru bez podania przyczyny, sklepy muszą również uzupełnić i rozszerzyć treści prezentowane w witrynach, nowa ustawa gwarantuje konsumentom otrzymywanie od sprzedawcy - jeszcze przed zawarciem umowy - wyczerpujących informacji dotyczących praw do zwrotu czy reklamacji towaru, ale także ostatecznej ceny.

    Uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało zarówno klientom sklepów internetowych, osobom kupującym podczas prezentacji produktów na pokazach, jak również klientom sklepów tradycyjnych.
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama