Autostrada A1 z Pyrzowic do Częstochowy: - Pozwolenie jest wydawane inwestorowi, w tym przypadku jest nim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - informuje Bożena Goldamer-Kupała, zastępca dyrektora wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Myślę, że na pierwszy odcinek, między węzłami, pozwolenie zostanie wydane jescze w w lipcu.
Pozwolenie na budowę to kolejny krok na drodze do budowy brakującego odcinka autostrady A 1. GDDKiA ogłosiła przetargi na te inwestycje.
Wnioski o dopuszczenie do przetargów złożyło kilkadziesiąt firm. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła postępowanie przetargowe na dwa etapy. W pierwszym firmy muszą się wykazać doświadczeniem i zapleczem.
CZYTAJ TAKŻE:
Częstochowa chce bezpłatnej autostrady A1 i bezpłatnej obwodnicy
W drugim etapie oceniana będzie oferowana cena (za to można uzyskać 90 proc. punktów) i okres gwarancji (10 proc.).
Ten odcinek autostrady A 1, wraz z obwodnicą Częstochowy, będzie kosztował prawie 3,5 miliarda złotych. Pieniądze wyłoży Krajowy Fundusz Drogowy. Droga ma być gotowa w 2017 roku.
Odcinek, Rząsawa pod Częstochową - Pyrzowice połączy gotowe już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej i z lotniskiem w Pyrzowicach. Budowa poszczególnych odcinków potrwa od 30 do 33 miesięcy.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Autostrada A1 z Pyrzowic do Częstochowy - GDDKiA ogłosiła przetarg
Dla Częstochowy bardzo ważne jest, czy obwodnica miasta będzie bezpłatna.
- Zależy nam, żeby obwodnica powstała jak najszybciej i była bezpłatna. Tylko wtedy ciężki transport będzie omijał nasze miasto - zauważa prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Jedynie bezpłatna obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego ciężarówek z miasta. Teraz ruch ten odbywa się aleją Wojska Polskiego, która jest częścią trasy DK1.
O bezpłatną obwodnicę upomina się stowarzyszenie Częstochowa 2020, które zebrało ponad 30 tys. podpisów w tej sprawie.
W ministerstwie transportu, jeszcze przed przyjściem Elżbiety Bieńkowskiej, obowiązywała opcja budowy płatnych obwodnic. Częstochowianie liczą, że pani minister wyda w tej sprawie nowe dyspozycje.
Tymczasem samorządowcy z Częstochowy i gmin ościennych oraz z Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego chcą, aby 70-kilometrowy odcinek trasy DK1 nie został przebudowany na płatną autostradę A1 (a takie są plany), ale na bezpłatną drogę ekspresową.
W ubiegłym tygodniu, w środę, samorządowcy pojechali w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, gdzie się spotkali z wiceministrem Zbigniewem Rynasiewiczem.
- Przedstawiliśmy ministrowi Rynasiewiczowi pakiet dokumentów, w tym stanowisko 17 samorządów sąsiadujących z DK-1 , uchwały rad gmin i powiatów oraz nasze postulaty dotyczące przebudowy "jedynki" - mówi starosta częstochowski Andzrej Kwapisz.
Samorządowcy alarmują, że zrobienie z tego docinka DK 1 autostrady nie przewiduje wcześniejszej przebudowy i rozbudowy, o obwodnice alternatywnej DK-91 (tzw. dawna trasa warszawska), nie uwzględnia węzła autostradowego w gminie Kruszyna i w Jeżowie.
KATASTROFA SAMOLOTU POD CZĘSTOCHOWĄ: OPINIA EKSPERTA, ŚWIADKOWIE, RELACJA
*Kobieca strona Mundialu 2014 jest najciekawsza SPRAWDŹ
*Jakie będzie lato? Zobacz prognozę pogody na lipiec 2014 i zaplanuj urlop
*Jakie imię dla dziecka? Zobacz Księgę Imion Męskich i Żeńskich i wybierz
*Dawniej Dom Prasy, dzisiaj Biuro Obsługi Mieszkańców Katowic ZDJĘCIA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?