Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przygotuj się na nowe prawo konsumenta. Poradnik Konsumenta odc. 1

Anna Nagel
Już za kilka miesięcy w Polsce obowiązywać będą nowe przepisy chroniące konsumentów. Zmiany zostały wymuszone dyrektywą unijną

Ustawa wejdzie w życie 25 grudnia. Przepisy te nie będą więc nas jeszcze chronić w trakcie tegorocznych zakupów bożonarodzeniowych, o czym warto pamiętać. Tych kilka miesięcy to czas – zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów – aby zapoznać się ze zmianami w przepisach i przygotować do ich wejścia w życie.

Chyba najistotniejszą zmianą jest zwiększenie praw klientów w przypadku reklamacji. Dziś to producent decyduje o tym, czy wadliwy produkt naprawi, czy da nam nowy taki sam, czy odda gotówkę. Zgodnie z nowymi przepisami to klient będzie decydował o tym, na jaką formę zadośćuczynienia się decyduje. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w których producenci w nieskończoność mogli naprawiać ten sam wadliwy produkt, a my byliśmy przez miesiące pozbawieni zarówno pieniędzy, jak i towaru.
Druga istotna zmiana to wydłużenie terminu na zwrot towaru bez podania przyczyny, jeżeli kupiliśmy go na odległość, czyli od akwizytora, przez internet czy od tele_mar_ke_tera. Zamiast dotychczasowych 10 dni będziemy mieli na to 14 dni.

Jednak nowe przepisy dbają także o interesy sprzedających. Klienci, korzystając z czternastodniowego okresu na zwrot towaru, będą musieli zwrócić różnicę w wartości towaru, jeżeli oddadzą go w stanie gorszym, niż otrzymali.

Ustawodawca nałożył ponadto na sprzedających na odległość obowiązek udzielania klientom pisemnej informacji o cenie towaru, jego specyfikacji, możliwości zwrotu oraz danych kontaktowych sprzedającego. Dodatkowo, jeżeli klient udowodni, że nie został poinformowany przez sprzedającego o prawie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, okres na dokonanie zwrotu wydłuży się automatycznie do 12 miesięcy.

Choć do wejścia w życie nowych przepisów pozostało jeszcze sporo czasu, to opublikowanie 25 czerwca ustawy w dzienniku ustaw jest dobrym pretekstem, by przypomnieć prawa konsumenta, zarówno te już obowiązujące, jak i te, które pojawią się za pół roku. Nadal bowiem zbyt wielu Polaków nie zna ich w dostatecznym stopniu i pada łupem nieuczciwych sprzedawców.

Potencjalnie najwięcej problemów sprawiają zakupy internetowe, telefoniczne czy sprzedaż bezpośrednia. To jednocześnie kanały sprzedaży, które najbardziej zyskują na popularności. Dostępność towarów nie zawsze oznacza jednak taką samą dostępność usług po_sprze_da_żo_wych – zwrotów czy napraw w ramach gwarancji. Część z nas rezygnuje ze swych praw, nie wiedząc, jak je wyegzekwować. W naszym poradniku przez kolejne dwa miesiące będziemy publikować informacje o najważniejszych prawach konsumenta, o tym, jak ich dochodzić, i jak zweryfikować rzetelność firmy, od której kupujemy towar czy usługę.

Partnerem cyklu jest:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo