Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legia najlepsza, a śląskie kluby? [RAPORT EKSTRAKLASA PIŁKARSKIEGO BIZNESU]

Rafał Musioł
Ruch Chorzów zajął najwyższe miejsce spośród czterech naszych drużyn w rankingu stanowiącym podsumowanie raportu
Ruch Chorzów zajął najwyższe miejsce spośród czterech naszych drużyn w rankingu stanowiącym podsumowanie raportu Marzena Bugała-Azarko
Spółka Ekstraklasa i firma doradcza EY po raz szósty opublikowały raport Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu, w którym wzięto pod lupę ekonomiczne, medialne i sportowe dokonania klubów w sezonie 2013/14

W 2013 roku szesnaście klubów ekstraklasy osiągnęło w sumie najwyższe przychody w historii - 459 milionów złotych. Aż 114,3 mln z tej puli padło łupem warszawskiej Legii, która o blisko dwie długości pokonała kolejnego w zestawieniu Lecha Poznań (65,243 mln). Porównując z poprzednim wydaniem raportu Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu, który co roku przygotowują Ekstraklasa S.A. i firma doradcza EY, widać, że swoje przychody zwiększyło aż dziesięć klubów. W szóstce, która znalazła się na minusie, są dwie drużyny z naszego regionu - Górnik Zabrze (obecnie 21,876 mln/poprzednio 25,458 mln) i Podbeskidzie Bielsko-Biała (8,623 mln/ 10,593 mln.) - wynik Górali jest w ogóle najsłabszy w całej stawce. Piast i Ruch zyskały. Gliwiczanie osiągnęli 11,648 mln (było 9,801), a chorzowianie 14,828 (12,607).

Ekstraklasę ogląda coraz więcej kibiców i widzów

- Rekord przychodów to w dużej mierze zasługa dwóch czynników: gry Legii Warszawa w fazie grupowej Ligi Europejskiej oraz reformy rozgrywek, a co za tym idzie większej ilości spotkań i transmisji telewizyjnych - uważa Krzysztof Sachs, Partner w firmie EY i pomysłodawca raportu.

Analitycy oceniali kluby pod kątem ekonomicznym, medialnym i sportowym. Dwa pierwsze czynniki stanowiły w końcowym rankingu po 40 procent,wyniki boiskowe 20.

- Co warto zauważyć? Zbliżyliśmy się do bariery 2,5 miliona kibiców w sezonie, można założyć, że gdyby nie trwające budowy stadionów oraz karne zamykania trybun udałoby się ją przekroczyć - stwierdził Łukasz Łazarewicz, dyrektor marketingu i sprzedaży Ekstraklasy S.A. - Wzrost zainteresowania ekstraklasą widać także po wynikach telewizyjnych. W sezonie 2013/2014 mecze oglądało łącznie ponad 54 mln widzów. Daje to średnią 1,47 mln widzów na każdą kolejkę rozgrywek.

Transmisje oglądało 33,4 mln widzów jesienią (21 kolejek) i 20,88 mln wiosną (16). W sumie ponad 12 milionów osób powyżej czwartego roku życia zobaczyło co najmniej pięć minut meczu. Warto dodać, że 45 procent z tej widowni to kobiety.

Czego dowiedzieliśmy się o naszych klubach?

Dla kibiców na Śląsku najciekawsze są oczywiście dane dotyczące naszych klubów: - Ruch Chorzów (7 miejsce w rankingu: 9 pkt za finanse, 9 za marketing i oglądalność, 8 za efektywność sportową. UWAGA: najlepszy zespół na kształt tabeli otrzymywał w każdej kategorii 16 pkt, najsłabszy 1). Problem Niebieskich to mały stadion (1,4 mln przychodu z dnia meczowego), wyniki sportowe oceniono jako lepsze niż finansowe, wyliczono, że zadłużenie dwukrotnie przekracza roczne przychody; same wynagrodzenia przewyższają wartość przychodów o milion złotych, a koszty finansowe wynoszą ok, 4,3 mln, czyli trzy razy więcej niż przychód z nia meczu.

- Górnik Zabrze (11 miejsce, 6 za finanse, 10 za marketing i oglądalność, 9 za efektywność sportową). Klub jest jednym z najbardziej wartościowych medialnie i najchętniej oglądanych przez kibiców. Sytuacja finansowa jest jednak fatalna: dług zbliża się do 40 milionów złotych, to czwarty najgorszy wynik w ekstraklasie. Wpływ mają na to przedłużający się remont stadionu oraz spadek wpływów z transferów. Same wynagrodzenia piłkarzy pochłaniają blisko 80 procent wpływów operacyjnych.

- Podbeskidzie Bielsko-Biała (14 miejsce w rankingu, 5 za finanse, 2 za marketing i medialność, 3 za efektywność sportową). Aż 3/4 z wpływów to prawa telewizyjne (5,28 mln) i sponso-ring (2,64 mln). Nadzieją na poprawę sytuacji jest zakończenie budowy stadionu. Górale znajdują się w piątce klubów o najlepszej płynności finansowej.

- Piast Gliwice (15 miejsce, 3 za finanse, 4 za marketing i medialność, 2 za efektywność sportową). Klub z Okrzei należy do tych, w których najrzadziej grają piłkarze urodzeniu po 1 stycznia 1992 roku, za to najczęściej uczestniczy w akcjach charytatywnych i społecznych. W finansach widać brak sponsora głównego. Wartość umów (2,4 mln zł) niższa była tylko w Widzewie, a pomimo to stanowiła aż 22 procent przychodów. Sytuację ratuje 8 mln zl z kasy miasta. W porównaniu z poprzednimi latami wyraźnie widać pogorszenie sytuacji finansowej.
Niebiescy zaliczyli jedną trzecią strat całej ligi!

Z raportu generalnie wynika, że w klubach wciąż słabo gospodaruje się pieniędzmi. Ponad połowa klubów jest zadłużona w stopniu dwukrotnie przekraczającym ich majątki. Najgorzej wygląda sytuacja Śląska Wrocław - jego zobowiązania to dziesięciokrotność aktywów!

W sumie kluby ekstraklasy wygenerowały w 2013 roku stratę w wysokości 50 mln zł, co i tak jest o połowę mniejszą kwotą niż w poprzednim zestawieniu. Rekord należy tu do Ruchu - 16 milionów zł to 1/3 strat całej ligi!

Jednocześnie kluby coraz wyraźniej różnicują źródła swoich przychodów, zmniejszając uzależnienie od wpływów z telewizji.

- Średnio już 35 procent budżetów pozyskiwanych jest z reklam i od sponsorów, 24 procent z praw telewizyjnych, 14 z dnia meczowego, 11 ze sprzedaży produktów i 16 z innych źródeł. Jak widać, największe pole do popisu, może nawet dwukrotnego zwiększenia udziału, jest nadal w zyskach z dnia meczowego - podsumował dyrektor Łazarewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!