Legia najlepsza, a śląskie kluby? [RAPORT EKSTRAKLASA...

    Legia najlepsza, a śląskie kluby? [RAPORT EKSTRAKLASA PIŁKARSKIEGO BIZNESU]

    Rafał Musioł

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Ruch Chorzów zajął najwyższe miejsce spośród czterech naszych drużyn w rankingu stanowiącym podsumowanie raportu
    1/5
    przejdź do galerii

    Ruch Chorzów zajął najwyższe miejsce spośród czterech naszych drużyn w rankingu stanowiącym podsumowanie raportu ©Marzena Bugała-Azarko

    Spółka Ekstraklasa i firma doradcza EY po raz szósty opublikowały raport Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu, w którym wzięto pod lupę ekonomiczne, medialne i sportowe dokonania klubów w sezonie 2013/14
    W 2013 roku szesnaście klubów ekstraklasy osiągnęło w sumie najwyższe przychody w historii - 459 milionów złotych. Aż 114,3 mln z tej puli padło łupem warszawskiej Legii, która o blisko dwie długości pokonała kolejnego w zestawieniu Lecha Poznań (65,243 mln). Porównując z poprzednim wydaniem raportu Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu, który co roku przygotowują Ekstraklasa S.A. i firma doradcza EY, widać, że swoje przychody zwiększyło aż dziesięć klubów.
    W szóstce, która znalazła się na minusie, są dwie drużyny z naszego regionu - Górnik Zabrze (obecnie 21,876 mln/poprzednio 25,458 mln) i Podbeskidzie Bielsko-Biała (8,623 mln/ 10,593 mln.) - wynik Górali jest w ogóle najsłabszy w całej stawce. Piast i Ruch zyskały. Gliwiczanie osiągnęli 11,648 mln (było 9,801), a chorzowianie 14,828 (12,607).

    Ekstraklasę ogląda coraz więcej kibiców i widzów

    - Rekord przychodów to w dużej mierze zasługa dwóch czynników: gry Legii Warszawa w fazie grupowej Ligi Europejskiej oraz reformy rozgrywek, a co za tym idzie większej ilości spotkań i transmisji telewizyjnych - uważa Krzysztof Sachs, Partner w firmie EY i pomysłodawca raportu.

    Analitycy oceniali kluby pod kątem ekonomicznym, medialnym i sportowym. Dwa pierwsze czynniki stanowiły w końcowym rankingu po 40 procent,wyniki boiskowe 20.

    - Co warto zauważyć? Zbliżyliśmy się do bariery 2,5 miliona kibiców w sezonie, można założyć, że gdyby nie trwające budowy stadionów oraz karne zamykania trybun udałoby się ją przekroczyć - stwierdził Łukasz Łazarewicz, dyrektor marketingu i sprzedaży Ekstraklasy S.A. - Wzrost zainteresowania ekstraklasą widać także po wynikach telewizyjnych. W sezonie 2013/2014 mecze oglądało łącznie ponad 54 mln widzów. Daje to średnią 1,47 mln widzów na każdą kolejkę rozgrywek.

    Transmisje oglądało 33,4 mln widzów jesienią (21 kolejek) i 20,88 mln wiosną (16). W sumie ponad 12 milionów osób powyżej czwartego roku życia zobaczyło co najmniej pięć minut meczu. Warto dodać, że 45 procent z tej widowni to kobiety.

    Czego dowiedzieliśmy się o naszych klubach?

    Dla kibiców na Śląsku najciekawsze są oczywiście dane dotyczące naszych klubów: - Ruch Chorzów (7 miejsce w rankingu: 9 pkt za finanse, 9 za marketing i oglądalność, 8 za efektywność sportową. UWAGA: najlepszy zespół na kształt tabeli otrzymywał w każdej kategorii 16 pkt, najsłabszy 1). Problem Niebieskich to mały stadion (1,4 mln przychodu z dnia meczowego), wyniki sportowe oceniono jako lepsze niż finansowe, wyliczono, że zadłużenie dwukrotnie przekracza roczne przychody; same wynagrodzenia przewyższają wartość przychodów o milion złotych, a koszty finansowe wynoszą ok, 4,3 mln, czyli trzy razy więcej niż przychód z nia meczu.

    - Górnik Zabrze (11 miejsce, 6 za finanse, 10 za marketing i oglądalność, 9 za efektywność sportową). Klub jest jednym z najbardziej wartościowych medialnie i najchętniej oglądanych przez kibiców. Sytuacja finansowa jest jednak fatalna: dług zbliża się do 40 milionów złotych, to czwarty najgorszy wynik w ekstraklasie. Wpływ mają na to przedłużający się remont stadionu oraz spadek wpływów z transferów. Same wynagrodzenia piłkarzy pochłaniają blisko 80 procent wpływów operacyjnych.

    - Podbeskidzie Bielsko-Biała (14 miejsce w rankingu, 5 za finanse, 2 za marketing i medialność, 3 za efektywność sportową). Aż 3/4 z wpływów to prawa telewizyjne (5,28 mln) i sponso-ring (2,64 mln). Nadzieją na poprawę sytuacji jest zakończenie budowy stadionu. Górale znajdują się w piątce klubów o najlepszej płynności finansowej.

    - Piast Gliwice (15 miejsce, 3 za finanse, 4 za marketing i medialność, 2 za efektywność sportową). Klub z Okrzei należy do tych, w których najrzadziej grają piłkarze urodzeniu po 1 stycznia 1992 roku, za to najczęściej uczestniczy w akcjach charytatywnych i społecznych. W finansach widać brak sponsora głównego. Wartość umów (2,4 mln zł) niższa była tylko w Widzewie, a pomimo to stanowiła aż 22 procent przychodów. Sytuację ratuje 8 mln zl z kasy miasta. W porównaniu z poprzednimi latami wyraźnie widać pogorszenie sytuacji finansowej.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Legia nie da radę ll lidze Zachodniej.

      bajki lubialem w łóżku (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Ta wasza Legia Najlepsza czy dziennikarze to jeszcze normalni albo za uboczne liche wynagrodzenie pisza takie pierdoly ze glowa boli.Wczoraj Legia przegrywala caly mecz żeby ten mecz słuchać tylko...rozwiń całość

      Ta wasza Legia Najlepsza czy dziennikarze to jeszcze normalni albo za uboczne liche wynagrodzenie pisza takie pierdoly ze glowa boli.Wczoraj Legia przegrywala caly mecz żeby ten mecz słuchać tylko radia to naprawdę dobry zespół. Panowie to byli amatorzy o czym wy piszecie wstyd.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama