18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejarze opuszczają biurowiec DOKP w Katowicach [ZDJĘCIA]

Justyna Przybytek
Z gmachu DOKP wynoszone są meble
Z gmachu DOKP wynoszone są meble Marzena Bugała
Siedemnastopiętrowy biurowiec przy Spodku w Katowicach jest już niemal opustoszały. Według planów wkrótce ma się rozpocząć przebudowa w gmach klasy A pod nazwa Rondo Tower.

Trwa wyprowadzka z DOKP - wielkiego gmachu, który od 36 lat góruje na katowickim rondem. Czternaście spośród 17 kondygnacji wieżowca (18 to nadbudówka dachu) jest już pustych. Gdzieniegdzie walają się jeszcze niewyniesione meble: szafki, biurka, krzesła i niezbędne w biurowcu - szklanki, talerzyki, lodówki, i tym podobne - wszystko to made in PRL było własnością niezliczonej ilości spółek kolejowych, które w wieży urzędowały.

DOKP, czyli budynek Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych, gdy został oddany do użytku był supernowoczesny - nie przymierzając jak Altus wybudowany kilkadziesiąt lat później. Jego architekt Jerzy Gottfried zaprojektował prostopadły gmach ze szklaną elewacją, który miał być kontrastem dla hali widowiskowej Spodka obok.

- Pracowało tu wielu ludzi - pewnie ze 2 tysiące - znało się ich z widzenia. Dawniej było naprawdę ładnie, było kilka kawiarni, na parterze nawet fryzjer, dobrze się tu pracowało - opowiada pracownica jednej z kolejowych spółek. Choć nie zawsze wygodnie - pokoje niewielkie, po kilkanaście na piętrze, korytarze ciasne, a bywało, że windy - w sumie jest ich sześć - wszystkie na raz odmawiały posłuszeństwa.

Dziś gmach jest szpetny i zaniedbany. Zgadywać można czy szklana elewacja kiedykolwiek została porządnie wyszorowana. Brud kolejarze woleli zamiast myć, zasłaniać wielkoformatowymi reklamami. Chyba z tych olbrzymich reklam DOKP znane jest w ostatnich latach najbardziej.

Gmach w obecnej formie mamy oglądać już tylko kilka miesięcy. Później ma się rozpocząć przebudowa wieży i dobudowa siostrzanej prawie dwa razy wyższej. Tak powstaną Rondo Towers - wieże - biurowce klasy A, których budowę wspólnie planują PKP i spółka Heines Polska.

Ale to stara śpiewka, bo kolej inwestora przebudowy szuka już od kilku lat. Kiedy w końcu znalazła był rok 2008. A dokładniej listopad, wówczas PKP oraz Heines Polska zakończyły negocjacje w sprawie powołania spółki celowej do wspólnego zagospodarowania terenu przy al. Roździeńskiego 1. Mamy ostatni dzień roku 2010, a wielkich nowoczesnych wież, jak nie było tak nie ma. I nie zanosi się na ich rychłe powstanie. Zapytaliśmy Przemysława Iznerowicza rzecznika spółki Heines, o to czy inwestycja ruszy w przyszłym roku. Odmówił komentarza...

Możemy więc zgadywać kiedy i jakie będą. Zgodnie z koncepcją architektoniczną, którą Heines i PKP się chwalą przy Spodku powstanie nowa wieża biurowa o powierzchni do wynajęcia wynoszącej ok 41000 m kw. DOKP z kolei zyska jeszcze 4 kondygnacje. Autorem koncepcji architektonicznej biurowców jest Helmut Jahn, projektant m.in. Sony Center w Berlinie, czy One Liberty Place w Filadelfii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty