Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa DK1 Tychy - Bielsko już gotowa. Niestety, ma feler [ZDJĘCIA]

Jolanta Pierończyk
Od 1 sierpnia mamy m.in. gwarantowane cztery pasy ruchu na całej długości przebudowywanego od prawie trzech lat odcinka drogi krajowej nr 1 w Tychach
Od 1 sierpnia mamy m.in. gwarantowane cztery pasy ruchu na całej długości przebudowywanego od prawie trzech lat odcinka drogi krajowej nr 1 w Tychach Arkadiusz Ławrywianiec
Trasa DK 1 Tychy - Bielsko gotowa! Wreszcie! Mamy 1,5 km gładkiego asfaltu, nową estakadę i rondo pod nią, zjazd i wjazd do Tychów od strony Bielska. Nie mamy za to zjazdu z Katowic do Tychów ZOBACZ ZDJĘCIA + WIDEO

Już 1000 dni minęło, odkąd remontowana jest jedna z kluczowych dla regionu tras: z aglomeracji w stronę Beskidów. 31 lipca miał być ostatecznym terminem zakończenia przebudowy DK 1 w Tychach. Będzie?

- 1 sierpnia cały przebudowany odcinek ma być przejezdny wszystkimi czterema pasami. Bez zwężeń. Ma być gotowe rondo pod nową estakadą przy skrzyżowaniu DK 1 z aleją Niepodległości, które umożliwi wjazd do centrum Tychów od strony Bielska-Białej i wyprowadzi ruch z Tychów w kierunku Bielska oraz Katowic - wylicza Agnieszka Kijas z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. Problemem pozostanie jednak zjazd z Katowic w aleję Niepodległości, gdzie trwa naprawa muru uszkodzonego na skutek niestabilnego gruntu. Na jak długo? Tego nikt nie wie.

Aneks i znów obsuwa

Podpisany jesienią 2013 aneks do umowy o przebudowie DK 1 przesuwał termin realizacji inwestycji z 2 stycznia na 4 lipca. Tuż przed upływem tego terminu wyszło na jaw, że od kilku miesięcy wykonawca, firma Polimex-Mostostal, zmaga się z niestabilnym gruntem w rejonie estakady i na tym odcinku prace nie mogą być zakończone do 4 lipca. Wtedy otwarto więc drogę na całej długości z wyjątkiem 1,5-kilometrowego odcinka w rejonie wspomnianej estakady. Tylko tam ruch odbywał się po jednym pasie w jednym i drugim kierunku.

Na dokończenie prac został podpisany kolejny aneks do umowy, przesuwający oddanie inwestycji do użytku na 31 lipca 2014. Wtedy już szczegółowo mówiono o tym, na czym polega wzmacnianie niestabilnego podłoża. Czyli o budowie specjalnej palisady, "z systemem kotwienia, która miała zapobiegać przemieszczaniu się gruntów pod nasypem i tym samym ograniczyć osiadanie".
Mieli nadzieję, że się uda...

Zatem tuż przed 4 lipca przewidywano, że o ile dokończenie prac do 31 lipca jest możliwe, o tyle kwestia zjazdu z Katowic do centrum Tychów już nie była taka oczywista. Ponieważ jednak termin zdawał się być dość odległy, Rafał Chlipała, inżynier kontraktu, pozwolił sobie na prognozowanie uporania się do 31 lipca z kwestią rzeczonego zjazdu. Niestety, nie udało się. Jutro 1,5-kilometrowy odcinek, na którym trwały intensywne prace przez ostatnie trzy tygodnie, ma zostać poddany ocenie policji, wydziału komunikacji, MZUiM oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. I wtedy zapadnie decyzja, czy rondo pod estakadą oraz zjazd z Bielska w kierunku Tychów oraz wyjazdy w stronę Bielska i Katowic mogą zostać dopuszczone do użytku.

Co ze zjazdem z Katowic do Tychów? - Kolejnego aneksu podpisywać nie będziemy. Nie zapadła jednak decyzja o tym, w jaki sposób nastąpi odbiór inwestycji bez tego jednego elementu - przyznaje Agnieszka Kijas z MZUiM. a

Finał prac także na DTŚ

Zabrze

Ostatni zabrzański odcinek jest już gotowy i czeka na otwarcie. Z końcem lipca powinny zakończyć się odbiory i wszystko wskazuje na to, że odcinek od ronda przy de Gaulle'a do granicy z Gliwicami zostanie oddany do ruchu zgodnie z zapowiedziami w drugi weekend sierpnia. Urząd Miejski w Zabrzu już ogłosił, iż 8 sierpnia na nowym odcinku odbędzie się rajd rowerowy, który będzie stanowił oficjalne otwarcie drogi. Ruch samochodów powinien zostać uruchomiony w nocy
z 9 na 10 sierpnia.

Gliwice

A Prace na sośnickim odcinku G1 toczą się zgodnie z planem. Wciąż brakuje jednak ostatecznego porozumienia w sprawie finansowania budowy DTŚ w centrum. Zgodnie z umową prace w Sośnicy powinny potrwać nie dłużej niż do końca sierpnia i nic nie wskazuje, iż termin ten może się przesunąć. Do tego doliczyć należy odbiory (w Zabrzu trwają ok. 2 miesięcy). Zagrożony nie jest również najważniejszy obiekt w tym miejscu - wielki węzeł DTŚ z A1. - Można już nad autostradą przejechać samochodem terenowym lub przejść - powiedział w ubiegłym tygodniu marszałek woj. Mirosław Sekuła. Coraz bliżej jest również finał negocjacji w sprawie finansowania śródmiejskiego odcinka. Strona rządowa oraz samorządy woj. i Gliwic wkrótce mają dojść do porozumienia. (BP)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo