Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Robisz zakupy w sklepie? Nie zapomnij o paragonie! [PORADNIK]

MOKR
arc.
Przez całe wakacje, do 31 sierpnia 2014 r. trwa ogólnopolska kampania Ministerstwa Finansów „Nie bądź jeleń, weź paragon". To kolejna edycja akcji, która wyjaśnia, jakie są korzyści płynące z wydawania i brania paragonu.

Główne cele akcji, skierowanej zarówno do przedsiębiorców, jak i konsumentów, to edukacja i prewencja. - Paragon, po pierwsze, ułatwia klientowi dochodzenie swoich praw w przypadku, kiedy zakupiony towar lub usługa nie odpowiada jakości deklarowanej przez producenta lub posiada wady - wyjaśnia Joanna Kruz, rzecznik prasowy Urzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach. - Po drugie, sprzyja uczciwej konkurencji, każdy sprzedawca wydając paragon, jednocześnie rejestruje swoje obroty. Po trzecie, jeżeli sprzedawca wyda paragon, będzie musiał odprowadzić należny podatek do budżetu państwa, klient może być pewien, że zapłacony przez niego, naliczony w cenie podatek, rzeczywiście trafi do budżetu. I po czwarte, biorąc paragon klienci przyczyniają się do likwidacji „szarej strefy”. Sprzedawcy nie mają możliwości ukrycia swoich dochodów - dodaje.

Podobnie jak w poprzednich latach tegoroczną edycję akcji „Nie bądź jeleń, weź paragon promuje rysunek Andrzeja Mleczki. Rysunek znajduje się na wszystkich materiałach promocyjnych, które są rozdawane podatnikom i przedsiębiorcom.

Kto musi mieć kasę fiskalną?

Każdy przedsiębiorca, który uzyska obrót z działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych większy niż 20 tys. zł, utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Właściciel sklepu, fryzjer, taksówkarz po przekroczeniu obowiązującego limitu w 2014 r. są zobowiązani do zakupu kasy rejestrującej i ewidencjonowania każdej transakcji.

Są jednak podatnicy, którzy bez względu na wysokość obrotu muszą stosować kasy fiskalne od początku rozpoczęcia działalności gospodarczej. Obowiązek taki mają m.in. osoby dokonujące sprzedaży papierosów i alkoholu. Dlatego też każdy przedsiębiorca dokonujący już pierwszej sprzedaży np. papierosów lub piwa, ma obowiązek zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej. Ewidencjonować je muszą bez względu na to, gdzie dokonują sprzedaży tych wyrobów. Jeśli więc podatnik prowadząc sklep spożywczy, w którym oferuje alkohol, postanowi wziąć udział w festynie i wystawi swój namiot z piwem, musi mieć kasę fiskalną. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej mają także wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych (sprzedaż biżuterii).

Podobno są planowane zmiany w zakresie kas fiskalnych?

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, w którym proponuje objąć obowiązkiem stosowania kas, bez względu na osiągane obroty, podatników świadczących usługi: prawnicze, lekarskie, dentystyczne, fryzjerskie, kosmetyczne, kosmetologiczne, gastronomiczne oraz napraw pojazdów samochodowych. Przedsiębiorcy świadczący te usługi dołączą zatem do przedsiębiorców, którzy już teraz stosują kasy rejestrujące bez względu na obroty, takich jak taksówkarze czy podmioty świadczące przewozy pasażerskie w komunikacji samochodowej.

Jaka jest wysokość mandatów w tym roku?

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą, który ma obowiązek ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy fiskalnej, jest zobowiązany ewidencjonować każdą sprzedaż i wydawać klientom paragony fiskalne. Inspektor kontroli skarbowej w przypadku ujawnienia ww. nieprawidłowości stanowiących czyn zabroniony, nakłada karę grzywny w drodze mandatu karnego w wysokości od 168 zł do 3.360 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera