Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto matematyki nie szanuje, ten... obrywa po kieszeni PROGRAM MEN

Paweł Pawlik
Matematyka w szkole
Matematyka w szkole ARC
Rośnie nam kolejne pokolenie matmoanalfabetów, słabych w rachunkach i w życiu. MEN chce bardziej przyłożyć się do popularyzacji królowej i aktywizacji nauczycieli nauczania początkowego, czyli klas I-III. Chodzi przede wszystkim o szkolenia dla pedagogów, tak aby potrafili pomóc uczniom zaprzyjaźnić się z matematyką.

Masz kłopoty z wyliczeniem reszty, którą powinieneś dostać w sklepie? A ile to właściwie jest te osiem procent z 838 zł Twojej raty? O dziwo takie problemy pojawiają się często przed nami, a kalkulator i tablet też jakoś nie chcą pomóc.

Nasz ekspert Krzysztof Cywiński z Zabrza, znakomity popularyzator królowej nauk - matematyki, uważa, że każdy z nas powinien bezwzględnie: a sprawnie liczyć, a posługiwać się procentami, a statystyką z rachunkiem prawdopodobieństwa a oraz rozwiązywać równania. To absolutne minimum, które uczeń powinien wynosić ze szkoły. Niezbędne - dodajmy - aby w dorosłym życiu czuł się bezpieczny, czyli np. odporny na podchody oszustów.

ZOBACZ KONIECZNIE:
TABLICZKA MNOŻENIA DO WYDRUKOWANIA RÓŻNE WZORY TABLICZEK MNOŻENIA I DZIELENIA

Ministerstwo edukacji chce bardziej przyłożyć się do popularyzacji królowej i aktywizacji nauczycieli nauczania początkowego, czyli klas I-III. Chodzi przede wszystkim o szkolenia dla pedagogów, tak aby potrafili pomóc uczniom zaprzyjaźnić się z matematyką.

CZYTAJ KONIECZNIE:
CYWIŃSKI: MATEMATYKA JEST JAK DODATKOWY ZMYSŁ

- Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej jest problem z nauczaniem matematyki, dlatego proponujemy wsparcie dla nauczycieli - powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji.

Szefowa resortu uważa, że nauczyciele, którzy fascynowali się matematyką, najczęściej wybierali studia matematyczne i teraz pracują ze starszymi rocznikami dzieci. Natomiast nauczyciele najmłodszych dzieci zazwyczaj nie podzielają tego zapału i teraz mogą mieć mniejsze zaufanie do swojej matematycznej wiedzy.

- To istotne, bo kiedy uczeń proponuje rozwiązanie nieschematyczne, nauczyciel pewny swej wiedzy będzie zachęcał do kolejnych eksperymentów, nauczyciel niepewny nakłoni ucznia do korzystania ze schematu, w którym sam czuje się pewnie - mówi Kluzik-Rostkowska.
Nowa ministerialna doktryna jest pozytywnie oceniania przez ekspertów, którzy jednak przyznają, że odwrócenie tendencji wypracowanych przez ostatnie dwie dekady będzie trudne.

ZOBACZ KONIECZNIE:
TABLICZKA MNOŻENIA DO WYDRUKOWANIA RÓŻNE WZORY TABLICZEK MNOŻENIA I DZIELENIA

- Skrzywienie w kierunku ogólnego wykształcenia w latach 90. było błędem, za który teraz płacimy. Nastawienie na kształcenie menedżerskie spowodowało odwrócenie się od matematyki i marginalizowanie jej roli - mówi Horacy Dębowski, ekspert z Instytutu Badań Edukacyjnych. - Jeśli prześpimy czas na naukę matematyki w młodości, to prawdopodobieństwo tego, że nadrobimy zaległości w dojrzałym wieku jest niewielkie - dodaje.

Bardziej radykalny w swojej opinii jest Krzysztof Cywiński, nauczyciel i autor licznych publikacji popularyzujących matematykę.

- Pani minister określając cztery najważniejsze kierunki działań resortu edukacji w tym roku szkolnym mówiła m.in. o matematyce i o inspiracji, jaką jest dla niej w tym względzie spuścizna wielkiego lwowskiego matematyka, Stefana Banacha. Życzę uczniom dotrzymania obietnic, ale mocno powątpiewam w ich spełnienie. Sukcesy polskiego systemu edukacji w zakresie matematyki to praca grupy nawiedzonych, a nie sprawa rozwiązań systemowych - mówi Cywiński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!