Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel DTŚ w Gliwicach: pierwszy w Polsce z lampami LED

Maria Olecha-Lisiecka
Arkadiusz Gola
W Gliwickim tunelu będzie więcej kamer i lamp niż w Katowicach

11 różnych systemów, w tym monitoringu, oświetlenia, wideodetekcji oraz sterowania i zarządzania tunelem, które wzajemnie się uzupełniają. Do tego 80 kilometrów kabli, punkty pomiaru, punkty kontrolne, kilkadziesiąt różnych kamer i 10 aparatów SOS. Tak "naszpikowany" elektroniką będzie tunel w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Będzie miał 493 metry długości i 5,4 metra wysokości. Na wlocie (w rejonie ul. Dworcowej) i wylocie (na wysokości fabryki drutu przy ul. Dubois, w rejonie palmiarni) będzie dwukomorowy, a miejscami czterokomorowy.

TU ZNAJDZIECIE NAJNOWSZE ZDJĘCIA I WIDEO Z BUDOWY TUNELU NA DTŚ W GLIWICACH

Co ciekawe, gliwicki tunel będzie pierwszym w Polsce tunelem oświetlonym lampami typu LED. To oznacza, że będzie jaśniej, ale za to taniej. W naszym regionie takimi lampami jest oświetlona m.in. remontowana DK94 w Dąbrowie Górniczej. Na razie tunel jest budowany w śródmieściu Gliwic. Przypomnijmy, że powstaje w technologii ścian szczelinowych i rygla żelbetowego, czyli takiego sufitu tunelu, które razem tworzą tzw. konstrukcję ramową. Ściany powstają na głębokości od 23 do 27 metrów. Jednak prace są prowadzone na powierzchni. Dotychczas drogowcy wybudowali ok. 70 proc. potrzebnych ścian szczelinowych i 25 proc. rygla. Kolejnym etapem będzie wybranie metodą górniczą podstropową ziemi. Jak mówi Maciej Tomczak, inżynier i dyrektor kontraktu z DTŚ SA, trzeba będzie wybrać ok. 80 tys. metrów sześc. ziemi. Ale te prace zostały zaplanowane najwcześniej na luty 2015 roku.

Dopiero gdy tunel będzie zbudowany, rozpocznie się kolejny ważny etap - jego wyposażenie. A to, jak szacuje Alfred Wichary z DTŚ SA odpowiedzialny za wyposażenie gliwickiego tunelu, potrwa ok. pół roku. - Liczymy, że zima będzie łagodna, bo to idealne warunki zarówno dla robót budowlanych, jak i dla wyposażania tunelu - mówi Maciej Tomczak. - Generalnie w przestrzeni tunelowej temperatura jest dodatnia, jednak przy silnych mrozach spada, a przy minus pięciu stopniach nie można kłaść kabli - wyjaśnia Wichary. Jak podkreśla, przy projektowaniu wyposażenia tunelu w Gliwicach, brano pod uwagę standardy zastosowane w Katowicach. Jednak tunel gliwicki będzie bardziej "naszpikowany" elektroniką.

I tak w katowickim tunelu jest 186 lamp przejazdowych, 336 wjazdowych i 54 ewakuacyjne. W gliwickim powstanie ich odpowiednio: 212, 345 i 122. Gliwice będą miały również więcej wentylatorów - 30 przy 24 w Katowicach. To oznacza, że gliwicki obiekt, choć krótszy (w Katowicach ma od 658 do 667 m), będzie lepiej wentylowany.

W Gliwicach będzie też znacznie więcej kamer. - Powstanie 50 kamer z wideodetekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu - wylicza Wichary. W Katowicach kamer jest odpowiednio: 24 i 10.

Nawą ewakuacyjną w razie katastrofy komunikacyjnej, dużego wypadku czy pożaru będzie nawa 2. - Taka jest idea budowania tuneli w Europie od lat - mówi Tomczak. W tunelu będzie 11 różnych systemów, m.in.: zasilania; oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, moni-toringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i terowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem.

Centrum zarządzania tunelem będzie w ZDM-ie, gdzie mieści się już Centrum Sterowania Ruchem. Pracownicy przejdą szkolenie. - Szkolenie dla pracowników GDDKiA po wyposażeniu tunelu w Lalikach trwało tydzień - zdradza Wichary. W gliwickim tunelu pojedziemy też 70 km/h.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera