Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróż koleją do reklamacji [PRAWO DO REKOMPENSATY]

Beata Sypuła
Fot. Mikołaj Suchan
Spóźnione lub odwołane pociągi nie są tylko polską specjalnością. Na razie możemy się starać o skromne rekompensaty, ale od 1 lipca 2011 r. staniemy się dla kolei Europejczykami. Pisze o tym - Beata Sypuła

Chcesz dojechać punktualnie do celu, a kolej tylko przeprasza i mami pasażerów obietnicami? Możesz reklamować jej fatalne usługi, jednak masz też prawo do skromnej rekompensaty, bo na razie nie ma odszkodowań za spóźnienia pociągów na miarę europejskich przepisów. Obowiązywały niecały miesiąc w grudniu 2010 r. Rząd uwolnił kolej od naszych roszczeń aż do 30 czerwca 2011 r. Dopiero od 1 lipca 2011 r. będziemy dla kolei pełnoprawnymi Europejczykami.

Prawa klienta i kolei
Ekstremalne przeżycia sprawiają, że pasażerowie zastanawiają się nad możliwością dochodzenia swoich praw. A kolej tylko uruchamia dodatkowe telefony, pod którymi można się dowiedzieć o spóźnieniach pociągów - zwłaszcza w ruchu międzynarodowym.
Zgodnie z prawem przewozowym, jeśli wiemy już o opóźnieniu pociągu, przed podróżą możemy zmienić termin odjazdu, miejscowość przeznaczenia oraz klasę pociągu. Możemy także oddać bilet i żądać zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia, po potrąceniu odstępnego.
Jeśli już do pociągu wsiądziemy, w przypadku niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach czy odwołania kursów, powinniśmy zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika.

Europejskie Centrum Konsumenckie [email protected] i tel. 22 55 60 118

Na co można liczyć
Na zwrot części kosztów biletu mogą liczyć osoby jeżdżące 38 obsługiwanymi przez PKP Intercity pociągami międzynarodowymi oraz korzystający z około 130 połączeń przygranicznych z krajami należącymi do UE. Obsługują je Przewozy Regionalne oraz koleje czeskie, słowackie i niemieckie. Zamiast gotówki pasażer otrzyma bon uprawniający do zniżki na inne połączenie. Jeżeli pociąg spóźni się 60 min., pasażer będzie miał prawo do zniżki w wysokości 25 proc. kosztu biletu. Jeżeli opóźnienie przekroczy 2 godziny, będzie to 50 proc. opłaty za bilet. Rekompensatę w gotówce mogą otrzymać pasażerowie pociągów na trasach międzynarodowych.

Informacje dla starających się o odszkodowanie od przewoźnika

Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony pociąg InterCity o co najmniej 60 minut - pasażer musi mieć:
bilet kupiony na pociąg, który był niepunktualny, a także
oświadczenie o wielkości opóźnienia, które powinien wydać konduktor lub kierownik pociągu, którym podróżowaliśmy.

Ważne. Jak to trzeba załatwić

W przypadku opóźnienia pociągu InterCity o co najmniej o 60 minut, pasażer otrzyma poświadczony przez pracownika PKP Intercity druk.

W ciągu 2 miesięcy podróżny powinien wypełnić ten wniosek. Do wniosku dołącza oryginały dokumentów przewozowych: bilet i rezerwację.

Dokumenty należy złożyć w jednym z centrów obsługi klienta lub przesłać pocztą na jeden z adresów takiego centrum (podajemy je w ramce "Uwaga! Te adresy mogą Ci się przydać").
W ciągu 30 dni wniosek zostanie rozpatrzony, a na adres pasażera przesłany bon.
Będzie można zrealizować go we wszystkich pociągach PKP InterCity w ciągu 12 miesięcy od daty jego wystawienia.

Uwaga!
Podstawą uzyskania odszkodowania jest: bilet kupiony na pociąg, który był niepunktualny, a także
oświadczenie o wielkości opóźnienia, które powinien wydać konduktor lub kierownik pociągu, którym podróżowaliśmy.

Wniosek o finansową rekompensatę, który przygotowaliśmy, należy przesłać na jeden z podanych niżej adresów:
PKP Intercity SA Zakład Centralny
Aleje Jerozolimskie 54
00-024 Warszawa
PKP Intercity SA
Zakład Północny
Osada Kolejowa 12
81-220 Gdynia
PKP Intercity SA
Zakład Zachodni,
al. Niepodległości 8
61-875 Poznań
PKP Intercity SA
Zakład Południowy
Rondo Mogilskie 1
31-516 Kraków

Obowiązują rozporządzenia UE

Na obszarze całej UE obowiązuje rozporządzenie, które reguluje problem odszkodowań dla pasażerów opóźnionych pociągów.
Od 2005 r. podróżujący po
Europie mogą liczyć na po-moc Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W przypadku opóźnień środka lokomocji, uszkodzenia lub zagubienia bagażu w podróży transgranicznej, eksperci ECK pomagają w polubownym dochodzeniu roszczeń.
Przykład
Do ECK wpłynęła skarga podróżnego, który w grudniu 2008 r. z powodu spóźnienia pociągu o ponad 4 godziny stracił połączenie lotnicze ze stolicą jednego z krajów europejskich. Musiał zmienić rezerwację na następny dzień i nocować w hotelu. Cena no-wych biletów lotniczych i noclegu wyniosła prawie 1.200 euro. Złożenie pisemnej reklamacji do przewoźnika kolejowego nic nie dało. Po 4 miesiącach bezowocnego oczekiwania, poszkodowany zwrócił się o pomoc do ECK. Po analizie dokumentów prawnicy ECK uznali, że ewidentnie doszło do naruszenia praw konsumenta. W wyniku ich mediacji przewoźnik kolejowy uznał roszczenia konsumenta i wypłacił odszkodowanie: 1.100 euro.
Tam, gdzie rozporządzenie jest respektowane, gdy pociąg spóźni się ponad 60 min., pasażer będzie mógł wybrać jedną z możliwości:
żądać zwrotu wartości niezrealizowanego biletu (z zapewnieniem powrotu do miejsca wyjazdu, jeżeli połączenie było z przesiadkami),
kontynuować lub zmienić trasę podróży w porównywalnych warunkach w najbliższym dostępnym terminie lub w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera