Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świadectwo bez ocen z w-f metodą na lepszą kondycję

Aldona Minorczyk-Cichy, Paweł Pawlik
Lekcje wychowania fizycznego w szkołach do od dawna duży problem. Rozwiązać go mogą odpowiednie ćwiczenia i motywacja
Lekcje wychowania fizycznego w szkołach do od dawna duży problem. Rozwiązać go mogą odpowiednie ćwiczenia i motywacja Marcin Oliva Soto
Rzecznik Praw Dzieci chce zachęcić dzieci do zajęć sportowych i zlikwidować oceny.

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystąpił do minister edukacji o rozważenie likwidacji ocen z zajęć wychowania fizycznego w szkole. Uważa, że to właśnie stopnie powodują małą frekwencję na zajęciach, zalew zwolnień lekarskich, a w efekcie pogarszającą się kondycję i problemy z otyłością dzieci i młodzieży. Minister Joanna Kluzik-Rostkowska ma czas na odpowiedź do połowy października.

Tam, gdzie zajęcia są ciekawe ćwiczą wszyscy

Temat ocen z wychowania fizycznego wraca jak bumerang. Dyskusja trwa kilka lat i, póki co, niewiele z niej wynika. Według danych Kuratorium Oświaty w Katowicach na 31 stycznia 2013 roku, w szkołach województwa z zajęć sportowych zwolnionych było 17 950 osób, czyli ok. 4 proc. wszystkich uczniów.

- W szkołach, w których zajęcia prowadzone są w sposób ciekawy, gdzie proponowane są różne formy aktywności fizycznej, w niewielkim stopniu występuje problem zwolnień - mówiła DZ Anna Wietrzyk, rzecznik katowickiego Kuratorium Oświaty.
Sprawą tych lekcji zajęła się nawet Najwyższa Izba Kontroli. Ustaliła, że najmniej chętnie ćwiczą uczniowie szkół średnich. Według danych Izby, w szkołach ponadgimnazjalnych w skali kraju nie ćwiczy nawet 17 proc. młodych ludzi. Tak to wygląda także w szkołach w Katowicach, Bielsku Białej czy w Gliwicach.

Nadwaga i skrzywione kręgosłupy uczniów

Tymczasem lekarze alarmują: blisko pół miliona uczniów w Polsce, z czego niemal 50 tysięcy w naszym województwie, ma problemy z nadwagą lub cierpi z powodu skrzywienia kręgosłupa. Coś z tym zrobić trzeba.

Rzecznik Praw Dziecka podkreśla, że za pomysłem likwidacji ocen z wychowania fizycznego przemawia fakt, iż uczeń niewłaściwie oceniany nie lubi zajęć sportowych, nie chce ćwiczyć, unika lekcji.

- To sprawia, że jest coraz mniej sprawny ruchowo, a tym samym postrzega siebie jako gorszego od innych, zaś zaniżona samoocena rzutuje na jego postawę także w innych sferach życia - podkreśla Marek Michalak.

Dlatego, zdaniem rzecznika, ważne jest dostosowanie wewnątrzszkolnych systemów oceniania do rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Zapisano w nim, że "przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć".

Wuefiści też alarmują, bo kondycja słabiutka

Wuefiści mówią wprost, że kondycja fizyczna polskich uczniów jest z roku na rok coraz gorsza. Dzieci wolą siedzieć przed komputerem, niż pójść na boisko pograć w piłkę, czy pojeździć na rowerze. Gorzej radzą sobie więc także na lekcjach sportowych.

Skutek jest taki, że w zastraszającym tempie wzrastają u młodych ludzi problemy z wadami postawy.
Oto przykład. W styczniu Urząd Miejski w Częstochowie poinformował, że u ponad 80 proc. uczniów szkół podstawowych przebadanych w miejskim programie zdrowotnym stwierdzono wady postawy. To zdecydowanie więcej niż w poprzednich latach.

Przebadano tam 700 uczniów klas piątych i szóstych szkół podstawowych. Główne problemy, jakie jawniono to m.in. postawa asymetryczna, postawa niedbała, nieprawidłowe ukształtowanie krzywizn kręgosłupa. Wśród przyczyn takiego stanu wskazywano m.in. nadwagę.

Osuch: oceniajmy postępy nie kondycję

Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia w województwie śląskim podkreśla, że sprawa ocen z wychowania fizycznego ma "dwa ostrza".

- Z jednej strony niektórzy psychologowie i pedagodzy podkreślają, że rezygnacja z oceniania jest korzystna, bo powoduje brak stygmatyzacji, zwiększa poczucie własnej wartości młodych ludzi. Z drugiej jednak strony są uczniowie, którzy lepiej funkcjonują, kiedy są oceniani. Są i tacy, dla których zajęcia sportowe są jedynymi, na których odnoszą sukcesy - mówi Osuch.

Dodaje, że problem z tymi zajęciami polega przede wszystkim na złym systemie oceny. - Trzeba oceniać rozwój, chęci i postarać się, by zajęcia były atrakcyjne. Odpowiednio dobrać ćwiczenia, motywować - mówi Osuch.


*Superbudowa kadencji 2010-2014. Co się zmieniło w naszych miastach. [PLEBISCYT]. Głosuj, lub zgłoś kandydata
*Kto ma zagrać na meczu otwarcia stadionu Górnika Zabrze? ZAGŁOSUJ
*Motocykle 125 cm3 na prawo jazdy kat. B WYBIERZ NAJLEPSZY
*Nasz elementarz za darmo [ZOBACZ WSZYSTKIE CZĘŚCI PODRĘCZNIKA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!