Jak jeść, aby nie przytyć i nie schudnąć? Oto zasady...

    Jak jeść, aby nie przytyć i nie schudnąć? Oto zasady racjonalnego żywienia w punktach

    Katarzyna Pachelska

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Modelowy talerz
    1/2
    przejdź do galerii

    Modelowy talerz ©ARC

    Racjonalne żywienie - ten termin od razu wywołuje zniechęcenie. Jest jakiś taki naukowy, sztuczny, nudny. Tymczasem oznacza nic innego jak mądre odżywianie siebie i członków swojej rodziny.
    Jak zwał, tak zwał - prawdą podstawową jest to, że za mądre odżywianie dzieci są odpowiedzialni głównie rodzice. To oni muszą wpoić dziecku dobre nawyki już od wczesnego dzieciństwa. Dopiero potem można zrzucić winę za to, że dziecko je źle - za słodko, za dużo, nie to, co trzeba - na przedszkole, szkołę, rozpieszczających malucha czekoladą dziadków czy innych rodziców, którzy wciskają swoim dzieciom do plecaków słodki batonik albo dają zamiast tego do ręki 5 zł z hasłem: Kup sobie coś.

    Naszym przewodnikiem po mądrym żywieniu jest dr n. med. Beata Całyniuk z Zakładu Żywienia Człowieka Wydziału Zdrowia Publicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, wiceprzewod-nicząca Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

    Normy energetyczne dla dzieci na dobę:
    • Przedszkolaki: 1400 kcal
    • Dzieci 7-9 lat: 1600-2000 kcal
    • Dzieci 10-12 lat: chłopcy 2000-2500 kcal, dziewczęta 1800-2200 kcal
    • Nastolatki 13-15 lat: chłopcy 2600-3000 kcal, dziewczęta 2100-2700 kcal
    • Nastolatki 16-18 lat: chłopcy 2900-3500 kcal, dziewczęta 2100-2900 kcal


    Co to jest racjonalne żywienie, racjonalna dieta?
    Każdy z nas, zarówno dorośli, jak i dzieci, stosuje jakąś dietę. Racjonalne żywienie musi spełniać kilka zasad:

    1. Musi być dostosowane do potrzeb. Potrzeby zależą od wieku, płci, aktywności fizycznej. Nasze potrzeby zostały określone w postaci norm żywienia (każdy kraj opracowuje swoje normy, ale robi to też Unia Europejska). Ilość potrzebnych do prawidłowego rozwoju kalorii rośnie aż do osiągnięcia pełnoletności. U chłopców w wieku 18 lat podaż energii może przekroczyć, w zależności od aktywności, nawet 3000 kcal na dobę. Nasza dieta ma odpowiadać tym potrzebom. Normy określają nie tylko zapotrzebowanie na energię (wyrażoną w kaloriach), ale również białka, tłuszcze, węglowodany.
    2. Właściwe proporcje składników odżywczych. Możemy jeść energetycznie poprawnie, ale udział składników odżywczych może być zaburzony. Jak jest prawidłowo?
    Na wartość energetyczną składają się białka, tłuszcze i węglowodany. W diecie ilość białka powinna stanowić ok. 10 - 15 proc. potrzeb energetycznych. W przypad-ku dzieci dążymy do tych wartości wyższych, a dorosłych - niższych. Tłuszcz (by zapobiegać wielu schorzeniom) powinien stanowić do 30 proc. potrzeb energetycznych w przypadku osób dorosłych, u dzieci - 30-32 proc. Całą resztę, czyli znaczącą większość - tak jak to widać na piramidzie zdrowia - mają zapewniać węglowodany.
    3. Systematyczne dostarczanie tych składników. Dla dzieci i dorosłych - 4-5 posiłków w ciągu dnia. Ważne jest, by między posiłkami były odpowiednie przerwy. Nie mogą one przekraczać 4-5 godzin pomiędzy posiłkami z jedną fizjologiczną dłuższą przerwą na sen.
    4. Przygotowywanie posiłków we właściwych warunkach higieniczno-sanitarnych. W domu musimy sami o to zadbać.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dietific

      Ilona (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Ja odchudzałam się z poradnią Dietific w Krakowie. Dla mnie ta poradnia okazała się być strzałem w 10.
      Dokonałam wielu zmian, ale co najważniejsze nie przytyłam po całej diecie

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama