Marszałek śląski Mirosław Sekuła zaprosił na uroczystość zarówno obecną premier Ewę Kopacz, jak byłego premiera Donalda Tuska. Nie wiadomo jednak, czy przyjadą.
Zawarte w umowie przedsięwzięcia wyceniono na 41 mld zł. To wielka szansa dla regionu na przełamanie stagnacji. Tak jak stało się za sprawą kontraktu dla województwa katowickiego, który w Urzędzie Wojewódzkim w 1995 roku, podpisał z władzami regionu oraz stroną społeczną rząd Józefa Oleksego (SLD). Wtedy nie wszystko się udało, ale ówczesna umowa pozwoliła przetrwać trudny czas restrukturyzacji górnictwa firmowanego przez gabinet Jerzego Buzka.
- Chodziliśmy dumni jak pawie, bo całe przedsięwzięcie odbyło się w społecznej zgodzie, a celowo wyeliminowaliśmy z niego partie polityczne - wspomina Marek Kempski, który był wtedy przewodniczącym śląsko-dąbrowskiej Solidarności. - Wymyśliliśmy bardzo oryginalne rozwiązanie, byliśmy pionierami - dodaje.
Teraz mamy powtórkę z historii: górnictwo, od którego przyszłości zależy los kilkuset tysięcy rodzin, czeka okres trudnych reform. Wciąż niezakończona pozostaje bardzo droga przebudowa Stadionu Śląskiego, którego finansowanie stało się kulą u nogi dla budżetu regionu. Niepewny jest los spółki Koleje Śląskie. Przed sejmikiem bardzo ważne decyzje dotyczące projektu ustawy finansowej na 2015 r.
Chodzi głównie o działania mające przynieść nowe miejsca pracy. Kontrakty ostatecznie podpiszą wszystkie województwa. Mają one koordynować współpracę pomiędzy rządem i samorządem regionalnym i określić najważniejsze potrzeby. Wiadomo, że Śląsk potrzebuje więcej, bo jest bardziej zdegradowany od innych regionów. Ale nawet największe pieniądze nie przyniosą przełomu, jeśli zarządzać nimi będą ludzie bez wizji i umiejętności, którzy wydadzą je na nieprzemyślane inwestycje.
- Celem numer 1 w przypadku Śląska powinna być rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Przeznaczenie dla Bytomia 100 mln euro to kropla w morzu potrzeb. Moim zdaniem powinna powstać instytucja pod nazwą Śląskie Inwestycje Rozwojowe, która koordynować będzie wydawanie pieniędzy i pozyskiwać środki - mówi poseł Zbyszek Zaborowski (SLD), który lobbował przed laty na rzecz kontraktu dla Śląska.
Wejście Polski do Unii Europejskiej i tak skuteczne pozyskiwanie przez województwo środków unijnych pozwala na nieco odważniejsze plany. - Zależało nam na wprowadzeniu do kontraktu inwestycji prorozwojowych, które będą ważne i aktualne w perspektywie wielu lat. Obecnie, ponad połowa, bo 56 proc. produktu PKB naszego województwa pochodzi z usług a 35 proc. z przemysłu, czyli ta wielka restrukturyzacja się udała, w dużym stopniu dzięki tamtemu kontraktowi. Nowy Kontrakt Terytorialny będzie lokomotywą naszego rozwoju gospodarczego i społecznego w najbliższych latach - mówi marszałek Sekuła.
Z analizy zakontraktowanych przedsięwzięć wynika, że do priorytetów zaliczono inwestycje komunikacyjne: budowę autostrady A1 od Pyrzowic do Częstochowy, budowę odcinka autostrady od Częstochowy do Tuszyna oraz budowę drogi ekspresowej S1 (Pyrzowice - Bielsko-Biała), linię kolejową nr 182 (Zawiercie - Pyrzowice H Tarnowskie Góry). W sumie na długiej liście znalazło się 90 projektów.
a
*Superbudowa kadencji 2010-2014. Co się zmieniło w naszych miastach. [PLEBISCYT]. Głosuj, lub zgłoś kandydata
*Kto ma zagrać na meczu otwarcia stadionu Górnika Zabrze? ZAGŁOSUJ
*Motocykle 125 cm3 na prawo jazdy kat. B WYBIERZ NAJLEPSZY
*Nasz elementarz za darmo [ZOBACZ WSZYSTKIE CZĘŚCI PODRĘCZNIKA]
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?