Rewolucja w Kolejach Śląskich: piętrusy zamiast starych...

    Rewolucja w Kolejach Śląskich: piętrusy zamiast starych jednostek [ZDJĘCIA]

    MIW

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Piętrowe pociągi obsługują połączenia m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii
    1/8
    przejdź do galerii

    Piętrowe pociągi obsługują połączenia m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii ©arc

    Koleje Śląskie żegnają się z wysłużonymi jednostkami elektrycznymi. I to definitywnie. W miejsce starych, liczących sobie nieraz ponad ćwierć wieku składów EN 57 marszałkowski przewoźnik chce wprowadzić do służby 30 zupełnie nowych pojazdów. Część z nich mają stanowić "piętrusy". Miałyby one kursować między Gliwicami a Częstochową.
    We wtorek Koleje Śląskie miały rozstrzygnąć przetarg na dzierżawę 28 pociągów, które od stycznia pojawią się na naszych torach. Biorąc pod uwagę fakt, że w specyfikacji przetargu nie ma ani słowa o wieku tych składów, za to ich parametry są dziwnie zbliżone do tych, które prezentują stare EN57 można było być niemal pewnym, iż "nowymi" składami w praktyce okażą się wysłużone "kible".

    Zamiast rozstrzygnięcia przetargu doczekaliśmy się jednak informacji, że na decyzję w tej sprawie trzeba będzie poczekać do 21 października.
    Równocześnie przedstawiciele spółki zapowiedzieli, że do roku 2020 jej tabor składać się będzie wyłącznie z nowych pociągów. Jak pogodzić ze sobą obie te informacje? Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich tłumaczy, że spółka najpierw wydzierżawi 28 (naszym zdaniem - starych) składów, a następnie będzie z nich systematycznie rezygnować w miarę jak pozyskiwać będzie nowe pociągi.

    - Umowa dzierżawy dopuszczać będzie taką możliwość - zapowiada Wawrzaszek.

    Owych całkowicie nowych pociągów ma być 30. Większość z nich ma kupić urząd marszałkowski, resztę - sam przewoźnik.
    - W chwili obecnej jesteśmy na finiszu przygotowywania szczegółowych planów operacyjnych. Rozpatrujemy kilka kierunków rozwoju sytuacji, jednak każdy z nich zakłada wzrost pracy przewozowej i liczby pasażerów - mówi Piotr Bramorski, prezes Kolei Śląskich.

    - Jednym z niezbędnych warunków, który ten rozwój pozwolą osiągnąć jest wysoki standard podróży, który zapewniają jedynie nowoczesne składy - dodaje Bramorski.

    Przetarg na nowe pociągi Koleje Śląskie zamierzają ogłosić w pierwszej połowie przyszłego roku. W tej chwili pracownicy spółki zastanawiają się jeszcze jakie wymagania postawić przyszłym oferentom. Szczegółowo analizowana jest m.in. optymalna pojemność składów, a jednym z wariantów jest zakup pociągów piętrowych. Jak tłumaczą przedstawiciele przewoźnika tego typu pociągi dobrze sprawdziły by się w ruchu aglomeracyjnym, zwłaszcza na linii Gliwice - Częstochowa.


    *Proces apelacyjny Katarzyny W.: Kochałam Madzię. Nie jestem zła
    *Najlepsza jednostka OSP w woj. śląskim ZAGŁOSUJ W PLEBISCYCIE FINAŁOWYM
    *Sprawdź, czy jesteś satanistą: Szokująca broszura ks. Sawy
    *Najlepsze MEMY po meczu Polska – Niemcy ZOBACZ ZDJĘCIA

    Czytaj także

      Komentarze (11)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ktoś odkopał stare pomysły

      SR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      O jaki fajny artykuł propagandowy :) chyba jakieś wybory się zbliżają?
      Co do piętrusów to, obecny zarząd odkopuje stare pomysły dawnego zarządu KŚ.

      Prace w spółce, pod kierownictwem Marka Woracha...rozwiń całość

      O jaki fajny artykuł propagandowy :) chyba jakieś wybory się zbliżają?
      Co do piętrusów to, obecny zarząd odkopuje stare pomysły dawnego zarządu KŚ.

      Prace w spółce, pod kierownictwem Marka Woracha nad zakupem składów piętrowych rozpoczęto już w styczniu 2012 roku! Gdyby nie .... dziś jeździłyby już po śląsku. Nowoczesne DEPO miało powstać w Zawierciu.

      A co przetargu, na stare EZT, to pan rzecznik zapominał iż za wcześniejsze zerwanie kontraktu (umowa na 3 lata) spółka zgodziła się na karę w wysokości 10%. potencjalny dostawca - "PR" żądał 50%.
      Ale przecież to obiecanki na które nabierze się znów wielu wyborców.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bajzel w pkp

      czytelnik z cetrum katowic (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      teraz można sprawdzic opóznienia pociągów w internecie info pasazer pl lub monitoring ruchu pociągów oraz pociągi prognoza frekfencji pociągów , o stanie wolnych miejsc w pociągach tlk eic i...rozwiń całość

      teraz można sprawdzic opóznienia pociągów w internecie info pasazer pl lub monitoring ruchu pociągów oraz pociągi prognoza frekfencji pociągów , o stanie wolnych miejsc w pociągach tlk eic i miedzynarodowych oraz na stronie plan zestawienia pociągów jest wykaz wszystkich pociągów tlk eic ec miedzynarowych a na stronie pkp plk plakatowe rozkłady jazdy pkp z całej polski zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      super pociąg

      czytelnik z cetrum katowic (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      wiencej pasażerów bedzie mogło jeżdzic racja połączen jest za mało pociągi kolei śląskich powinny kursować co 30 minut na kazdej trasie relacji a przez remonty torów jest bałagan wiencej...rozwiń całość

      wiencej pasażerów bedzie mogło jeżdzic racja połączen jest za mało pociągi kolei śląskich powinny kursować co 30 minut na kazdej trasie relacji a przez remonty torów jest bałagan wiencej komunikacji zastepczej że trudno się połapac gdzie jest przystanek autobusu a na infolinie kolei śląskich trudno się do dzwonic często schłychac wszytskie linie zajęte prosze czekac czy nie by byc wiencej pracowników w infolini rz czekałem 10 minut nim któs odebrał tel szok skandal w intrenetowym rozkładzie jazdy pkp też jest bazjel bo nie wyswietla cen biletów jak dawniej tylko km przy połaczeniach pkp za duzo spółek pkp powinna byc jedna kolej pkp i jedna ogólnopolska infolinia pkpzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kto się za to w końcu weźmie?

      dr Moriarty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Dlaczego wiecznie o linii Gliwice - Częstochowa? Rozumiem, że tam KŚ dały ciała najbardziej, bo to kręgosłup aglomeracji, ale czy na linii Rybnik - Katowice lub innych, jest lepiej? Żenujące sceny...rozwiń całość

      Dlaczego wiecznie o linii Gliwice - Częstochowa? Rozumiem, że tam KŚ dały ciała najbardziej, bo to kręgosłup aglomeracji, ale czy na linii Rybnik - Katowice lub innych, jest lepiej? Żenujące sceny i przepychanki na dworcach podczas podjeżdżania pociągu to norma. Ile razy człowiek, który wchodzi do pociągu 5 minut przed odjazdem musi stać, i to zazwyczaj w korytarzu "kibla" całą godzinę? KŚ to gigantyczna porażka. Pociągów jest mniej za czasów PR. Zwolniono ponad tysiąc ludzi tylko po to by zaoferować coś gorszego niż wcześniej. Przez jakiś czas jeździły przynajmniej nowe składy. Teraz już tylko kible. I to rzadziej niż kiedyś. Czy ktoś się w końcu za to weźmie?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Myjnia

      Greg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      Zaraz się okaże, że tych piętrowych nie da się myć częściej niż raz na 2 lata bo są za wysokie!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Samobójcy

      Greg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Albo skaczą z nich samobójcy i tez nie można ich myć.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Brawo

      kiki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      No proszę, widać że Polska bierze przykład z Niemiec i Anglii.
      Brawo, brawo.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      elefanty

      kolejorz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Piętrowe CituElephanty obsługują też linie Czeskich Drahów w kraju szlesko-morawskim tuż za naszą granicą, na linii Studenka-Ostrava-Czeski Cieszyn-Trzyniec-Mosty u Jablunkova. I sprawdzają się...rozwiń całość

      Piętrowe CituElephanty obsługują też linie Czeskich Drahów w kraju szlesko-morawskim tuż za naszą granicą, na linii Studenka-Ostrava-Czeski Cieszyn-Trzyniec-Mosty u Jablunkova. I sprawdzają się idealnie!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co je Ceske ,to je heske

      pepicek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      j.w.

      Zdjęcie autora komentarza
      To fakt, elefanty świetnie się sprawdzają

      m.wronski

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Zgadza się, osobiście testowałem ;) I na dodatek czeskie CityElephanty jeżdżą bardzo punktualnie. I w Jabłonkowie dziwnym trafem są skomunikowane z pociągami jadącymi ze słowackiej Żyliny....rozwiń całość

      Zgadza się, osobiście testowałem ;) I na dodatek czeskie CityElephanty jeżdżą bardzo punktualnie. I w Jabłonkowie dziwnym trafem są skomunikowane z pociągami jadącymi ze słowackiej Żyliny.

      Pozdrawiam
      Michał Wroński, DZzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      deja vu

      Staszek Biega (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      A to ciekawe. Wiosna byłem na ewaluacji ex-post RPO woj. śląskiego. No i w jej trakcie okazało się, że śląskie kupiło 33 nowe ezety. wg urzędników UMWŚ 20 nowych pojazdów było kupione w latach...rozwiń całość

      A to ciekawe. Wiosna byłem na ewaluacji ex-post RPO woj. śląskiego. No i w jej trakcie okazało się, że śląskie kupiło 33 nowe ezety. wg urzędników UMWŚ 20 nowych pojazdów było kupione w latach 2013-2014, gdyż takie były plany. W zamian za to przez kolejne 3 lata (2014-2016) za środki, które mogły służyć zakupowi nowych składów będą jeździły złomy EN57 (od grudnia także na Gliwice-Częstochowa). Dzienny koszt pozyskania tego złomu to 4,5 tys zł. Rocznie to "tylko" ok. 45 mln zł. Za 135 mln zł (3 lata dzierżawy) można było zapewnić wkład własny na minimum 20 nowych składów, maksimum nawet 30. Ale wiosną 2013 r. Koleje Śląskie (swoją drogą zarząd tamten już został zwolniony, ale po cichu) namówiły zarząd regionu, by promować EN57 jako najlepszy tabor pod słońcem. I teraz Pan pisze o nowych ezetach najwcześniej w 2017 r, które mogły już jeździć w tym roku. Ciekawe skąd na to środki, skoro własnie są wydawane na pozyskanie starych EN57?zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama