Ważne
    Tramwaj wraca. Także do Gliwic? Nowe linie w Katowicach,...

    Tramwaj wraca. Także do Gliwic? Nowe linie w Katowicach, Bytomiu, Jaworznie i Sosnowcu

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Tramwaje to sposób na rozładowanie korków w śląskiej aglomeracji. Do tego transport szynowy jest przyjazny środowisku
    1/2
    przejdź do galerii

    Tramwaje to sposób na rozładowanie korków w śląskiej aglomeracji. Do tego transport szynowy jest przyjazny środowisku ©Lucyna Nenow

    Dzisiaj nie mówi się już o likwidacji tramwajowych linii, lecz raczej o modernizacji i rozbudowie sieci torowisk. Skąd taka nagła zmiana stanowiska? Nowe linie mogą pojawić się w Katowicach, Bytomiu, Jaworznie i Sosnowcu. Trudno w to uwierzyć, ale tramwaj ma również szansę wrócić do Gliwic
    Kilkadziesiąt kilometrów zupełnie nowych linii tramwajowych może powstać na terenie naszego województwa w ciągu najbliższej dekady. Trudno być może w to uwierzyć tłukąc się po rozklekotanych torowiskach w Bytomiu, Rudzie Śląskiej, czy Świętochłowicach, ale plany tej tramwajowej rewolucji są już gotowe. Ich autorzy zdradzili je podczas seminarium "Mobilny Śląsk", które we wtorek odbyło się w Katowicach.

    Lista planowanych inwestycji może robić wrażenie. Znajduje się na niej doprowadzenie linii tramwajowej z centrum Bytomia do Miechowic, przedłużenie trasy "piętnastki" w Sosnowcu aż do Zagórza, połączenie w Katowicach tramwajem ulicy Gliwickiej i Chorzowskiej, budowa dwóch linii (wraz z całą infrastrukturą) w Jaworznie, a także tramwaju miejskiego (względnie kolejki - jak określają to sami zainteresowani), który połączyłby Pyskowice z Gliwicami. Tak, z tymi samymi Gliwicami, które dokładnie pięć lat temu (we wrześniu 2009 roku) pożegnały się z komunikacją tramwajową.

    Wszystkie te projekty zostały wpisane do planów inwestycyjnych Tramwajów Śląskich oraz części miast aglomeracji Śląska i Zagłębia na lata 2014 - 2020. W roli sponsora ma oczywiście wystąpić Unia Europejska, która w imię promowania zrównoważonego (czytaj: bardziej przyjaznego środowisku) transportu przeznaczy gigantyczne pieniądze na dofinansowanie tego typu inwestycji. Ile konkretnie pieniędzy trafi z tej puli do województwa śląskiego - tego jeszcze nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że aby zrealizować wszystkie wymarzone projekty trzeba ponad 1,2 mld złotych.

    Jeszcze niedawno wydawało się, że tramwaje w miastach Śląska i Zagłębia odchodzą do historii. Pięć lat temu pożegnały się z nimi Gliwice. Wcześniej część linii zlikwidowano w Chorzowie i Będzinie. Dziś rządzący przepraszają się z tramwajami. Zamiast o likwidacji można usłyszeć o budowie nowych i modernizacji starych torowisk.

    Ucieczka z korków

    Skąd taka zmiana stanowiska? "Winna" jest oczywiście Unia Europejska. To ona bowiem zachęca do inwestowania w transport szynowy jako bardziej przyjazny środowisku niż komunikacja samochodowa. W ramach zachęty gotowa jest pokryć nawet 85 proc. tramwajowych inwestycji, zrealizowanych do roku 2020. Potem może już nie być taka hojna. Same pieniądze to jednak nie wszystko. Coraz silniejszym bodźcem do takich inwestycji jest wizja totalnego zakorkowania naszych miast. Prof. Stanisław Krawiec, kierownik Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu Politechniki Śląskiej, mówi wprost: ziszczenie się takiego scenariusza to tylko kwestia czasu.
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (31)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kolej miejska

      Ansia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Jednak w skali GOP rozwiązaniem powinna być kolej miejska w stylu berlińskiej S Bahn. Pozwoliło by to lepiej wykorzystać potencjał gospodarczy poszczególnych miast np Tych lub Gliwic gdzie mogliby...rozwiń całość

      Jednak w skali GOP rozwiązaniem powinna być kolej miejska w stylu berlińskiej S Bahn. Pozwoliło by to lepiej wykorzystać potencjał gospodarczy poszczególnych miast np Tych lub Gliwic gdzie mogliby pracować ludzie z miast w gorszej sytuacji. Tramwaje powinny tylko uzupełniać tą sieć podwozić do niej pasażerów z mniejszych dzielnic.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Inny pomysł.

      Ansia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Gliwice posiadają wspaniałe kliny zieleni pomiędzy osiedlami sięgające śródmieścia które aż prosza się o wydzielone linie szybkiego tramwaju od Przyszówki południowym skrajem Os. Kopernik na...rozwiń całość

      Gliwice posiadają wspaniałe kliny zieleni pomiędzy osiedlami sięgające śródmieścia które aż prosza się o wydzielone linie szybkiego tramwaju od Przyszówki południowym skrajem Os. Kopernik na zachód. Można wykorzystać korytarz dawnej linii kolei wąskotorowej dla wyprowadzenia tej linii z śródmieścia w kierunku Trynka a dalej nawet osiedli Knurowa. Proponuję to od lat.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mam pomysł.

      Ansia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Proponuję przedłużyć linię 14 z Placu Alfreda przez Lasek Bytkowski w kierunku osiedli Bytkowa i dalej do Michałkowic. Oczywiście wymagana jest przebudowa linii na dwutorową. Pozwoli to zmniejszyć...rozwiń całość

      Proponuję przedłużyć linię 14 z Placu Alfreda przez Lasek Bytkowski w kierunku osiedli Bytkowa i dalej do Michałkowic. Oczywiście wymagana jest przebudowa linii na dwutorową. Pozwoli to zmniejszyć natężenie ruchu na wielu liniach autobusowych.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gliwickie tramwaje

      AndMik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Przykład tramwaje w Strasburgu (wiadomo b.bogate miasto). Tam podjęto decyzję o likwidacji na pewien czas linii tramwajowych, po to aby wytyczyć nowe małokolizyjne linie. W Gliwicach połączyć...rozwiń całość

      Przykład tramwaje w Strasburgu (wiadomo b.bogate miasto). Tam podjęto decyzję o likwidacji na pewien czas linii tramwajowych, po to aby wytyczyć nowe małokolizyjne linie. W Gliwicach połączyć Zabrze z Łabędami (Chorzowska - Zabrska - Centrum Przesiadkowe - dalej śladem niedoszłej KRS) czyli linia wschód - zachód. Druga linia Czekanów - Sikornik (Tarnogórska - Wiadukt nad torami kolejowymi [nowy!!!]- Centrum przesiadkowe - Dworcowa - Teatr Muzyczny -Sikornik. Należy to jak najszybciej przeprowadzić póki Gliwice są rozkopane i są pieniądze unijne. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      MYHYM

      Adam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Aha. i dlatego Ruda Śląska i KZK GOP zarżnęli osiemnastkę...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie będzie tramwaju do Miechowic

      JacekSY (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Plan tramwaju do Miechowic to mżonka. W starej częśći dzielnicy gdzie pod ziemią kopią górnicy, a ulice zmieniają raz w tygodniu swój kształt :/
      Ktoś obliczył że gdyby od powstania pomysłu na...rozwiń całość

      Plan tramwaju do Miechowic to mżonka. W starej częśći dzielnicy gdzie pod ziemią kopią górnicy, a ulice zmieniają raz w tygodniu swój kształt :/
      Ktoś obliczył że gdyby od powstania pomysłu na budowę lini do Miechowic codziennie łożyć 20 centymetrów torów to linia jeździłaby od kilku lat.
      Nie zapomnijmy też że to są plany z których i tak i tak nic nie wyjdzie wszak mieszkamy w Bytomiu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      przekręt

      wojtasek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      przeprosili się z tramwajami bo liczą na to, że dzięki każdej inwestycji będzie można coś "ugryźć" dla siebie :) jeszcze niedawno nie opłacało się, ale teraz leci kasa z unii więc warto coś...rozwiń całość

      przeprosili się z tramwajami bo liczą na to, że dzięki każdej inwestycji będzie można coś "ugryźć" dla siebie :) jeszcze niedawno nie opłacało się, ale teraz leci kasa z unii więc warto coś wymyśleć... ale to tylko marzenia z zamydlanie oczu ... te same plany mieli w 2008... o tramwaju do Miechowic już wiele się mówiło również to, że nigdy nie powstanie... samym mieszkańcom też na tym nie zależy... na siłę chcą wprowadzić na nowo tramwaj do Gliwic (na nowo kłaść tory?!!) chociaż samo miasto tego nie chce zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj jest najlepszym środkiem transportu w mieście

      JiM (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

      Sprawa jest prosta i klarowna - tramwaj pozwala przewieźć pasażerów w miecie przy najniższych kosztach w przeliczeniu na pasażera i tyle na temat. Koszt eksploatacji jest niski w porównaniu z...rozwiń całość

      Sprawa jest prosta i klarowna - tramwaj pozwala przewieźć pasażerów w miecie przy najniższych kosztach w przeliczeniu na pasażera i tyle na temat. Koszt eksploatacji jest niski w porównaniu z autobusem, gdy mamy obiektywny rachunek kosztów - ino u gupielokow w KZK GOP tramwaje są drogie bo autobusy latajom w lufcie i fajnie woniajom, a reszta świata ma na ten temat zupełnie inne zdanie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwaj by jezdził 40 lat musi byc remontowany co 6 lat a kazdy taki remont kosztuje wiecej niz nowy

      modertrans (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 21

      tramwaj by jezdził 40 lat musi byc remontowany co 6 lat a kazdy taki remont kosztuje wiecej niz nowy autobus


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niekoniecznie

      Szpagin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 2

      Silnik elektryczny ma znacznie prostszą budowę od spalinowego: ma znacznie mniej ruchomych elementów, nie występuje tam skomplikowany system smarowania itd. Między innymi dlatego pojazdy...rozwiń całość

      Silnik elektryczny ma znacznie prostszą budowę od spalinowego: ma znacznie mniej ruchomych elementów, nie występuje tam skomplikowany system smarowania itd. Między innymi dlatego pojazdy elektryczne (tramwaje i trolejbusy) mają znacznie większą trwałość od autobusów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Cena tramwaju

      MARTIN (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 3

      Koleżko sympatyczny od kosztów zakupu tramwaju i autobusu. Pamiętaj o tym że autobus po 10 latach eksploatacji miejskiej nadaje się na złom, autobusów w takim roczniku nawet KZK GOP nie bierze pod...rozwiń całość

      Koleżko sympatyczny od kosztów zakupu tramwaju i autobusu. Pamiętaj o tym że autobus po 10 latach eksploatacji miejskiej nadaje się na złom, autobusów w takim roczniku nawet KZK GOP nie bierze pod uwagę przy przetargach. Żywotność tramwaje jest nawet czterokrotnie dłuższa. 40 letnie tramwaje nie są rzadkością w wielu miastach np. w Wiedniu. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama