Tramwaje w Bielsku-Białej? Na razie jest problem

    Tramwaje w Bielsku-Białej? Na razie jest problem

    Jacek Drost

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Tramwaje w Bielsku-Białej jeździły przez 76 lat. Ostatni raz tramwaj przejechał bielskimi ulicami w 1971 roku. Były pomysły reaktywowania linii tramwajowej,
    1/2
    przejdź do galerii

    Tramwaje w Bielsku-Białej jeździły przez 76 lat. Ostatni raz tramwaj przejechał bielskimi ulicami w 1971 roku. Były pomysły reaktywowania linii tramwajowej, ale nic z nich nie wyszło ©arc.

    Młodsi bielszczanie nie wiedzą, że po mieście jeździły tramwaje. Powinny zostać jakoś upamiętnione, ale nie ma na to pieniędzy
    Wszystko w rękach nowej Rady Miejskiej - wzdycha Henryk Juszczyk, pełnomocnik prezydenta Bielska-Białej, pomysłodawca upamiętnienia nad Białą tramwajów. I dodaje, że na razie niewielkie są szanse na zrealizowanie całego projektu.

    Szkoda, bo tradycje tramwajarskie nad Białą są bardzo bogate: pierwsza wąskotorowa linia tramwajowa została uruchomiona w 1895 roku.

    Jak podaje znany bielski historyk, dr Jerzy Polak, w "Przewodniku po Bielsku-Białej", liczyła 4,6 km, zaczynała się przy dworcu kolejowym, a kończyła w dzielnicy Cygański Las.
    Druga linia o długości 2,6 km, prowadząca do dzielnicy Alek-sandrowice, została oddana do użytku w 1951 r. "Od początku istnienia były to tramwaje elektryczne, czwarte w kolejności zastosowania na ziemiach polskich (po Wrocławiu, Lwowie i Elblągu)" - pisze dr Polak w "Przewodniku...".

    Po raz ostatni dźwięk przejeżdżającego ulicami Bielska-Białej tramwaju było słychać 30 kwietnia 1971 roku. Dojechał on do zajezdni w dzielnicy Cygański Las, gdzie zakończył kurs. Tak skończyła się, trwająca 76 lat, historia bielskiego tramwajarstwa.

    W kronikach pozostał zapis: "Bielsko-Biała było ostatnim polskim miastem, które zlikwidowało sieć tramwajową w czasach PRL". Półtora roku temu władze Bielska-Białej postanowiły w jakiś sposób upamiętnić tradycje tramwajarskie nad Białą.
    - Na brzydkiej ścianie budynku Muzeum Techniki i Włókiennictwa chcemy zrobić mural będący reprodukcją starej pocztówki przedstawiającej tramwaj jadący ulicą Zamkową - tłumaczył wówczas Juszczyk.

    Plac Żwirki i Wigury miał zostać wybrukowany, planowano montaż szyn, na których stanęłyby dwa tramwaje, które miasto przejęło po zlikwidowanym Bielskim Muzeum Tramwajarstwa.

    Udało się zrobić tylko pierwszy krok, czyli wykonać mural na ścianie muzeum. Na resztę trzeba poczekać. Jak długo? Nikt tego nie potrafi powiedzieć.

    - Na odnowienie tych tramwajów i zrobienie całej reszty, czyli torów ze stojącymi konduktorem i konduktorką, może wykonanie fontanny, trzeba prawie miliona złotych. Zobaczymy, kto wejdzie do rady i jakie będą pilne potrzeby miasta - podkreśla Juszczyk.


    *Prawybory z DZ: Kto prezydentem? Kto burmistrzem? ZOBACZ i ZAGŁOSUJ
    *Nowy Supersam w Katowicach będzie nową galerią handlową ZDJĘCIA
    *Najlepsza jednostka OSP w woj. śląskim ZAGŁOSUJ W PLEBISCYCIE FINAŁOWYM
    *Praca w Oplu w Gliwicach: Kogo poszukują, jakie zarobki SPRAWDŹ
    *Śląsk, którego nie było. Niesamowite wizjonerskie projekty śląskich miast

    Czytaj także

      Komentarze (7)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      weźcie sobie nasze Tramwaje Śląskie, trochę dziś popadało i znów tramwaje nie jeździły, a już 800 mi

      weźcie sobie nasze Tramwaje Śląskie, trochę dziś popadało i znów tramwaje nie jeździły, a już 800 mi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      weźcie sobie nasze Tramwaje Śląskie, trochę dziś popadało i znów tramwaje nie jeździły, a już 800 milionów w nie wpompowano-zmarnowano

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Z ekologii do śmierdzącego disla.

      Pamiętliwy. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Pamiętam dźwięki dzwonków tramwajowych oraz szybkie połączenia w mieście.
      Na ich miejsce wstawiono śmierdząco kopcące i zabłocone czerwone autobusy .
      Od tego momentu bielsko cofnęło się o...rozwiń całość

      Pamiętam dźwięki dzwonków tramwajowych oraz szybkie połączenia w mieście.
      Na ich miejsce wstawiono śmierdząco kopcące i zabłocone czerwone autobusy .
      Od tego momentu bielsko cofnęło się o kilkadziesiąt lat do tyłu i niejest już tym miastem którym niegdyś było.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W Gliwicach i w Chorzowie...

      Miro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      ... poszli tym samym śladem. Wprawdzie w tym drugim mieście jeszcze parę linii zostało, ale z rozmysłem ukatrupili "dwunastkę", która przetrwała dwie wojny światowe i pół wieku komunizmu. Bo...rozwiń całość

      ... poszli tym samym śladem. Wprawdzie w tym drugim mieście jeszcze parę linii zostało, ale z rozmysłem ukatrupili "dwunastkę", która przetrwała dwie wojny światowe i pół wieku komunizmu. Bo bandzie dorobkiewiczów pod oknami przeszkadzała, tfu!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nasze Tramwaje (Strassenban)

      Stanik z Rybnika (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      A jak myslisz co bedzie dalej ???, to co powiedzieli Angole i to sie potwierdza powolutku ale cały czas rozwalaja tyn Śląski zegarek, ci kochani lechici.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A

      Abisz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Podobnie było z bardzo ładnym Minimuzeum Lokomotyw Parowych przy głównym, zabytkowym budynku stacji Bielsko-Biała Główna. Od 1995 roku istniało tam takie muzeum gdzie stało odrestaurowanych 6...rozwiń całość

      Podobnie było z bardzo ładnym Minimuzeum Lokomotyw Parowych przy głównym, zabytkowym budynku stacji Bielsko-Biała Główna. Od 1995 roku istniało tam takie muzeum gdzie stało odrestaurowanych 6 lokomotyw parowych, wyprodukowanych po wojnie przez nasz przemysł i używanych na Polskich Kolejach Państwowych. Od największego parowozu towarowego serii Ty-51 i pospiesznego serii Pt-47 po najmniejszy parowozik serii Las. Była to atrakcja dla licznie odwiedzających to muzeum podróżnych i klas szkolnych. Niestety zostało zlikwidowane, gdyż miasto nie było zainteresowane dotowaniem tego przedsięwzięcia . "Szkoda gadać" !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A

      Abisz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Podobnie było z bardzo ładnym Minimuzeum Lokomotyw Parowych przy głównym, zabytkowym budynku stacji Bielsko-Biała Główna. Od 1995 roku istniało tam takie muzeum gdzie stało odrestaurowanych 6...rozwiń całość

      Podobnie było z bardzo ładnym Minimuzeum Lokomotyw Parowych przy głównym, zabytkowym budynku stacji Bielsko-Biała Główna. Od 1995 roku istniało tam takie muzeum gdzie stało odrestaurowanych 6 lokomotyw parowych, wyprodukowanych po wojnie przez nasz przemysł i używanych na Polskich Kolejach Państwowych. Od największego parowozu towarowego serii Ty-51 i pospiesznego serii Pt-47 po najmniejszy parowozik serii Las. Była to atrakcja dla licznie odwiedzających to muzeum podróżnych i klas szkolnych. Niestety zostało zlikwidowane, gdyż miasto nie było zainteresowane dotowaniem tego przedsięwzięcia . "Szkoda gadać" !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      hehe

      hehe (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      takie polaczki jak teraz tam mieszkają nie zasługują na tramwaje. Ave Silesia!

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama