Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skok na kasę za energię

Jadwiga Jenczelewska
Chciwe przedsiębiorstwa robią wszystko, by przechwycić konsumentów energii elektrycznej, lecz zamiast obiecanej obniżki, klienci dostają wyższe rachunki za prąd. Obok piszemy, jak nas oszukują
Chciwe przedsiębiorstwa robią wszystko, by przechwycić konsumentów energii elektrycznej, lecz zamiast obiecanej obniżki, klienci dostają wyższe rachunki za prąd. Obok piszemy, jak nas oszukują 123RF
Uważaj, gdy ktoś przez telefon obiecuje Ci niższe opłaty za prąd. Akwizytorzy żerują na naszej ufności oraz dobrym wychowaniu

Instytucje konsumenckie odbierają coraz więcej skarg na Energetyczne Centrum, które stosuje niezgodne z prawem praktyki i wprowadza ludzi w błąd. Obiecuje im tańsze rachunki za energię elektryczną, a zainteresowani z reguły nie wiedzą, że rezygnują z usług dotychczasowego sprzedawcy prądu i przechodzą pod zarząd EC.

Również do redakcji DZ płynie wiele skarg Czytelników na te naganne praktyki i obietnice bez pokrycia. Z tym że eleganckie określenie "naganne praktyki" rozmówcy zastępują innymi - wyłudzenie i oszustwo oraz bezduszne i wyrachowane żerowanie na niewiedzy i naiwności uczciwych konsumentów.

- Chciałabym przestrzec Czytelników przed Energetycznym Centrum - mówi Czytelniczka DZ (dane i telefon do wiadomości redakcji). - Moja rodzina była nieustannie nagabywana przez telemarketerów, którzy tak zamącili nam w głowach, że daliśmy się zwieść pustym obietnicom. Zapewniano nas, że będziemy płacić taniej za prąd, a teraz się okazało, że te opłaty nie tylko są wyższe, ale wpadliśmy w pułapkę finansowych sankcji za odstąpienie od umowy.

Sprawą zainteresował się już Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zakwestionował postanowienia stosowane przez Energetyczne Centrum i skierował pozwy do sądu. Wątpliwości wzbudziła m.in. treść formularzy oraz sposób zawierania umów z konsumentami. Poniżej podpowiadamy, jak bronić się przed takimi praktykami.

Jak manipulują konsumentami

Przykład 1. "Na loterię"
Pan Ryszard otrzymał telefon. Rozmówca powiedział, że przedsiębiorstwo energetyczne, z którym ma zawartą umowę, zorganizowało loterię dla rzetelnych klientów, płacących terminowo rachunki za prąd. Dlatego pan Ryszard został wylosowany, a nagrodą jest stały rabat na energię. Trzeba jedynie się zgodzić i podpisać potwierdzenie odbioru nagrody. Akwizytor z dokumentami był u niego już następnego dnia. Szybko wszystko wypełnił i pogratulował. Po miesiącu okazało się, że pan Ryszard nie kwitował odbioru nagrody, lecz podpisał umowę z nowym sprzedawcą energii. Niestety, na mniej korzystnych warunkach. Pani w biurze obsługi miała mu do powiedzenia tylko to, że jeżeli zrezygnuje, będą dochodzić zapłaty kary. A poza tym wita go w gronie klientów.

Przykład 2. "Na pomoc społeczną"
Miły człowiek odwiedził pana Piotra w mieszkaniu. Powiedział, że wie, iż jest mu ciężko, bo ma małą emeryturę i z trudem opłaca rachunki. Ponieważ idą wybory, rząd postanowił zainteresować się losem takich ludzi i wprowadził nową taryfę za prąd dla osób biednych i chorych - tylko opłatę za kilowatogodziny, w dodatku niższą. Pan Piotr ochoczo podpisał umowę, po czym został powitany w gronie nowych klientów.

Przykład 3. "Na nadpłatę"
Pani Maria telefonicznie dowiedziała się, że ma nadpłatę na koncie w przedsiębiorstwie energetycznym. Aby dostać pieniądze z powrotem, trzeba złożyć wniosek. Firma wie, że to uciążliwe, więc sama go przyniesie. Ją też powitano w gronie nowych klientów.

Przykład 4. "Na odczyt licznika"
Pani Sabina odebrała telefon. Okazało się, że przedsiębiorstwo energetyczne źle spisało licznik. Przyjdą jeszcze raz, żeby skorygować fakturę. Starą zabiorą i wyślą nową. Osoba, która przyszła, istotnie spisała coś z licznika, wzięła fakturę i poprosiła o podpisanie protokołu: "żeby firma wiedziała, iż naprawdę u pani byłem". Pani Sabina nieświadomie podpisała … umowę z nowym sprzedawcą energii. Jedyne, co firma mogła dla niej zrobić, to powitać w gronie nowych klientów i zagrozić zapłatą kary umownej w przypadku rezygnacji.

Ekspert podpowiada: Masz 10 dni na rezygnację

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:

Rośnie liczba oszukanych osób, które zwracają się o pomoc do Federacji Konsumentów. Ofiarami tych praktyk padają głównie osoby starsze, ale to nie wiek jest decydujący, lecz uczciwość i dobre wychowanie. Takie osoby są przekonane, że gość, czyli akwizytor, nie przyszedł, by kogokolwiek oszukać w jego domu. Oszuści wiedzą, że osoby starsze przywiązują większą wagę do danego słowa. Dla wielu z nich czytanie umowy w obecności akwizytora - by zweryfikować, czy przypadkiem nas nie okłamał - jest zachowaniem niegrzecznym i przejawem złych manier.

Gdy zorientujemy się w oszustwie, należy pamiętać, że: od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w terminie 10 dni od momentu jej podpisania (art. 2 Ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny). W tym celu najpóźniej 10. dnia należy złożyć osobiście lub nadać na poczcie pisemne, podpisane własnoręcznie oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Niestety, z reguły osoby, które padły ofiarą takich praktyk, dowiadują się o tym znacznie później.

Osoba wprowadzona w błąd może uchylić się od skutków swojego oświadczenia woli na podstawie art. 84 Kodeksu cywilnego.

Chodzi o sytuacje, w których - gdyby składający oświadczenie woli (konsument) nie działał pod wpływem błędu (wywołanego przez inne osoby) i oceniał sprawę rozsądnie - nie złożyłby oświadczenia tej treści i nie podpisałby dokumentu. W tym celu należy również na piśmie złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. Termin na dokonanie czynności wynosi rok od momentu, w którym konsument dowiedział się o wprowadzeniu w błąd.


*Prawybory z DZ: Kto prezydentem? Kto burmistrzem? ZOBACZ i ZAGŁOSUJ
*Nowy Supersam w Katowicach będzie nową galerią handlową ZDJĘCIA
*Najlepsza jednostka OSP w woj. śląskim ZAGŁOSUJ W PLEBISCYCIE FINAŁOWYM
*Praca w Oplu w Gliwicach: Kogo poszukują, jakie zarobki SPRAWDŹ
*Śląsk, którego nie było. Niesamowite wizjonerskie projekty śląskich miast

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera