Śląskie: autostrada i szybka kolej przepadły, bo nie będzie...

    Śląskie: autostrada i szybka kolej przepadły, bo nie będzie Euro 2012

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Warszawa, otwarcie nowego terminala lotniska na Okęciu.
    1/4
    przejdź do galerii

    Warszawa, otwarcie nowego terminala lotniska na Okęciu. ©fot. Bartek Warzecha.

    Za niespełna pięćset dni rozpoczynają się piłkarskie Mistrzostwa Europy. Kiedy jeszcze walczyliśmy o prawo rozgrywania meczów Euro 2012 w Chorzowie, politycy i urzędnicy obiecywali, że do tego czasu gotowa będzie szybka kolej z Katowic do lotniska w Pyrzowicach, w aglomeracji jeździć będą nowoczesne tramwaje, a kierowcy przez całe województwo przejadą autostradą A1.
    Wiadomo, że żadna z tych obietnic nie ziści się do czerwca przyszłego roku. Dlaczego? Zabrakło pieniędzy czy determinacji? Jerzy Polaczek, były minister transportu uważa, że w przypadku projektów drogowych i kolejowych problemem nie był brak gotówki.

    - Rząd pracuje na "pół gwizdka" i wykorzystuje 60 procent dostępnych środków finansowych, a władzom samorządowym brakuje odwagi, by protestować przeciwko decyzjom odsuwającym poza rok 2012 rozpoczęcie tak ważnych inwestycji jak autostrada A1 od Pyrzowic do Tuszyna - mówi Polaczek.


    Z diagnozą byłego ministra PiS-owskiego rządu nie zgadza się reprezentujący barwy PO, były marszałek Bogusław Śmigielski. Na pytanie o bilans zapowiedzianych 4 lata temu inwestycji zapewnia, że samorząd wywiązał się ze swoich obietnic i wskazuje na budowę Stadionu Śląskiego. Za resztę zadań - jak twierdzi - odpowiadają inni. - Nie jest jednak prawdą, że odpuściliśmy tamte projekty. Wspólnie z prezydentami Katowic i Chorzowa wiele razy interweniowaliśmy w resorcie infrastruktury, ale mieliśmy zbyt małą siłę przebicia - mówi Śmigielski.

    Przykłady miast Euro - Warszawy, Wrocławia, Poznania i Gdańska - pokazują jednak, że samorządy mogą skutecznie opierać się rządowym cięciom. Skuteczność tamtejszych elit potwierdza też Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. - Oni zawsze wspólnie walczą o swoje. Tymczasem w przypadku województwa śląskiego widać słabość we wszelkich wspólnych działaniach - mówi Zdziebło.

    Na Euro 2012 mieliśmy mieć nowe tramwaje, kolej do Pyrzowic i autostradę A1
    Jesienią ma się zakończyć przebudowa Stadionu Śląskiego. Lifting chorzowskiego "Kotła Czarownic" będzie jedyną poważną inwestycją, z tych, które kilka lat temu obiecano przeprowadzić przed Euro 2012, i którą zrealizowano w terminie. Cała reszta odsunięta została na bliżej nieokreśloną przyszłość. Budowę autostrady A1 z Pyrzowic do Tuszyna rząd oficjalnie przesunął we wtorek poza rok 2013 (sami drogowcy uważają, że prace nie mają szans ruszyć przed rokiem 2015).

    Prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe przygotowania do wytyczenia szybkiej kolei z Katowic do lotniska w Pyrzowicach utknęły w "papierologii", a prezes spółki Zbigniew Szafrański przyznał ostatnio w Katowicach, że lipcowy termin oddania dokumentacji może być zagrożony. Nie ma też co marzyć o zakupie do roku 2012 nowych tramwajów i zakończeniu przebudowy torowisk w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Bytomiu, Zabrzu i Rudzie Śląskiej.

    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (24)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      AUTONOMIA to sprawdzona droga!

      scott (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 40

      Musimy walczyć o swoje, a bez autonomii nie da rady.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      AUTONOMIA pod rzadami lokalnych partii

      a co innego ? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 37

      Od wielu lat udzial G.Slaska w tworzeniu dochodu narodowego ciagle spada !
      Jak jeszcze dlugo to bedzie trwalo ?
      Nowe inwestycje miedzynarodowych gigantow nowoczesnych technologii na G.Slasku: "...rozwiń całość

      Od wielu lat udzial G.Slaska w tworzeniu dochodu narodowego ciagle spada !
      Jak jeszcze dlugo to bedzie trwalo ?
      Nowe inwestycje miedzynarodowych gigantow nowoczesnych technologii na G.Slasku: " O,oo "
      Jakie inwestycje, taka przyszlosc.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wnnni niewinni

      SL (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 32

      AUTONOMIO PRZEDSIA BO INOCZEJ TO PONOS.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PIS zawinił

      franta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 59 / 39

      To politycy Pis są winni ,że na Śląsku nie grają a winien jest Polaczek .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Śląsku ty nasz!

      Grzegorz_O/S (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 48

      http://www.youtube.com/watch?v=i9t_A9F93zM
      Ten film niech będzie przekazem dla każdego Gorola który nienawiści obopólnej kocha swój region i jest dla niego ważne czy będziemy mieli tramwaje...rozwiń całość

      http://www.youtube.com/watch?v=i9t_A9F93zM
      Ten film niech będzie przekazem dla każdego Gorola który nienawiści obopólnej kocha swój region i jest dla niego ważne czy będziemy mieli tramwaje pociągi etc , czy nam je zabiorą , a zabrali już m.in po wojnie całą infre z Gubina i Zielonej Góry do komunistyczej warszawy.

      Ile jeszcze Warszawa tutaj popsuje , ile jeszcze ?
      pamiętać trzeba że Poznaniacy i Ślązacy są nauczeni samorządności , i nigdy nie liczyli na kogoś byli zawsze silni gospodarczo u siebie a w przypadku Poznańczyków była to jeszcze siła w postaci lepszej świadomości i jakby większej mobilności z ich strony to mają tam wrodzone , nie bez kozery jeżdzili po wojnie "usługiwać" do Wrocławia w którym przyszła melina ze lwowa i nie wiedziała jak włączyć pralkę i jak naprawić zepsuty zlew etc , ciemnogród.

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      WYPIERDALAĆ STĄD NIEROBY

      JEBAĆ GOROLI (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 31

      Gorole RAUS!

      nIE ZMIENI SIĘ NIC DOPUKI DOPUTY ŚLĄSKIEM BĘDĄ ZARZĄDZAĆ PATAŁACHY ALA KUTZ SMIGIELSKI MATUSIEWICZ I INNE PAJACE KTÓRZY JEDYNE CO POTRAFIĄ TO LIZAĆ DUPSKO WARSZAWSKIEJ CENTRALI

      5...rozwiń całość

      Gorole RAUS!

      nIE ZMIENI SIĘ NIC DOPUKI DOPUTY ŚLĄSKIEM BĘDĄ ZARZĄDZAĆ PATAŁACHY ALA KUTZ SMIGIELSKI MATUSIEWICZ I INNE PAJACE KTÓRZY JEDYNE CO POTRAFIĄ TO LIZAĆ DUPSKO WARSZAWSKIEJ CENTRALI

      5 MILIONOWE WOJEWÓDZTWO CZAS NAJWYZSZY POWSTAĆ NA KOLANA !!!
      "DZWIGNYMY ŚLONSK NA NASZYCH BARKACH A SKRZIDEŁ NOM DODO WIARA W TYN HAIMAT"
      http://www.youtube.com/watch?v=7OzU7JFcw18

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Śląskie_Opolskie_Dolnośląskie

      Schlesienland (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 35

      Warszawka niech trzęsie dupą bo 9 milionów ludzi już na nią czeka z kilofami !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tomczykiewicz bes to napoczoon "łapankę"?!

      Afi hycel. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 36


      Chycić kce gupich "Ślązaków", kandydatoov do polskigo "cyrku", coby grali za afice.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Śląsk śmigielskiego najgorzej w Polsce wydawał Euro

      RAS to poczatek przelomu, na G.Slasku, ale (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 50

      Cytat:
      dobrze że wymienili go na innego, śmigielski był strasznym zarządzającym majątkiem i projektami unijnymi . ulegał centrali warszawskiej we wszystkich inwestycjach (spalarnia dla śląska...rozwiń całość

      Cytat:
      dobrze że wymienili go na innego, śmigielski był strasznym zarządzającym majątkiem i projektami unijnymi . ulegał centrali warszawskiej we wszystkich inwestycjach (spalarnia dla śląska przepadła bo nie była przygotowana na czas dokumentacja, a gronkiewicz ma przeterminowane inwestycje o kilka lat i nikt się jej nie czapiał, pociągi dla śląska niedostępne a warszawa w tym czasie dostała kilka składów, a1 od granicy odebrano pieniądze a w warszawie na drogi aż rząd sypie pieniędzmi. SAMA WARSZAWA DOSTAŁA 17 MILIARDÓW DODATKOWEGO WSPARCIA !!!! (oczywiście kosztem nas a powzwalał na to marszałek dupa)


      Kwoty pakowane w Warszawe sa astronomicznie wysokie. G.Slask z pozycji nr. 2 w Cesarstwie Niemieckim i
      pozycji nr. 1 w Polsce spadl na "ktoras" !!!
      Ta swiadomosc historycznego upadku, to gleba dla ruchu AUTONOMII i rozwoju regionylnych partii - na poczatek RAS.
      Pierwsza potyczka to slaskie kolory Stadionu Slaskiego.
      Mysle, ze RAS nie utrzyma sie dlugo jako jedyna regionalna partia jesli "utuli sie do koalicyjnego snu".
      Jest troche ludzi z kapitalem, ktorzy oprocz dbania o swoja firme, poczuja potrzebe dzialania dla dobra regionu - nie musi byc to Berlusconi, ale moze byc to Slaski Palikot. W innych regionach Polski takie zjawisko juz zaczelo wystepowac.
      G.Slask dopuki bedzie zarzadzany przez "komandosow", doputy bedzie przegrywal.
      PS
      Jest Unia Europejska i wolnosc prasy - a to daje niesamowite, niesamowite mozliwosci dla lokalnych partii.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Smigielski ty .....

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 35

      Ten czlowiek przez rok ,z politycznych powodow, trzymal projekt hali Podium w szufladzie i hamowal inwestycje pomimo upomnien z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i UOKiK !

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama