Ważne
    Bez metra da się żyć, a bez miejskiej kolei? Czy śląska...

    Bez metra da się żyć, a bez miejskiej kolei? Czy śląska aglomeracja powinna mieć kolej miejską?

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    ©Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse

    Nowe dworce mają Katowice i Tychy. Niebawem rozpocznie się przebudowa stacji w Gliwicach. Nowy tabor obiecują Koleje Śląskie

    ©Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse

    Z szybką koleją regionalną jest u nas trochę tak, jak ze wspólnym biletem - mówi się o nich od lat, rozpisują się o nich kolejne pokolenia dziennikarzy, a tymczasem efektu nie widać. Choć może jest jakaś nadzieja?

    Po remoncie torów pociągi przyspieszą


    Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu (14 grudnia) prawdopodobnie pociągi Kolei Śląskich przestaną jeździć między Bytomiem i Gliwicami.
    I to, paradoksalnie, jest dobra wiadomość. Bo oznaczać będzie koniec trwających od ubiegłego roku objazdów, spowodowanych remontem torowisk między Gliwicami a Chorzowem Batorym (do tej pory ze względu na ograniczoną przepustowość modernizowanej trasy nie wszystkie pociągi relacji Katowice - Gliwice mogły kursować bezpośrednio przez Rudę Śl. i Zabrze). Kolejarze, poza wymianą torowisk i trakcji, przeprowadzili gruntowny lifting dworca w Zabrzu, a obecnie to samo robią na dwóch stacjach w Rudzie Śl.

    - Zgodnie z planem, prace powinny zostać zakończone do 30 listopada - informuje Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak dodaje, dzięki modernizacji trasy czas podróży z Gliwic do Katowic może skrócić się nawet o 8 minut (dziś pociąg osobowy pokonuje ją w ok. 35 minut; dla porównania najszybszy autobus jedzie niemal 50 minut, samochód ok. 25 minut). Dla ok. 120 tysięcy pasażerów, którzy w ciągu tygodnia pokonują tę trasę pociągami Kolei Śląskich, to bardzo dobra wiadomość. Nowe tory i szybsza jazda to jednak nie wszystkie zmiany, jakie ich czekają w najbliższym czasie.

    W przyszłym roku będzie nowy dworzec w Gliwicach


    PKP przymierza się też - wreszcie! - do przebudowy dworca w Gliwicach. Kilka dni temu spółka rozstrzygnęła w końcu przetarg na wykonawcę tej inwestycji i jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, to jeszcze w tym roku podpisana zostanie stosowna umowa.
    - Kompleks dworcowy w Gliwicach to trzeci, po Bydgoszczy i Szczecinie, duży projekt dofinansowany ze środków unijnych, którego realizację rozpoczynamy w tym roku - podkreśla Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji w PKP SA.

    W ramach przebudowy wyremontowana zostanie elewacja, perony i tunele. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, pojawią się natomiast m.in. windy prowadzące na wyższe kondygnacje, nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.

    Większość robót ma zostać ukończona w przyszłym roku, jedynie prace przy peronie 4 zostaną dokończone w roku 2016.

    Powstaje centrum przesiadkowe w Tychach


    Gliwice są jednym z ostatnich dużych miast aglomeracji, które jeszcze nie doczekały się remontu dworca kolejowego. Od ponad dwóch lat nową stację mają Katowice. W tym roku kolejarze (pod społeczną presją) odświeżyli dworzec w Bytomiu.
    W Tychach tamtejszy samorząd nie oglądał się na PKP i najpierw wydzierżawił od tej spółki i wyremontował miejski dworzec, następnie wybudował trzy nowe przystanki, po czym wziął się za budowę dwóch centrów przesiadkowych w pobliżu stacji Szybkiej Kolei Regionalnej, pozwalających kierowcom szybko przesiąść się do pociągu.

    - Oba będą gotowe do 14 grudnia, czyli do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy - zapewnia Ewa Grudniok, rzeczniczka tyskiego magistratu.

    Każdy sobie, czyli brak w tym koordynacji


    Podliczmy zatem: nowe (względnie odnowione) dworce w Katowicach, Tychach, Zabrzu, Bytomiu, Rudzie Śląskiej, a za kilkanaście miesięcy także w Gliwicach.

    Tabor? Jeszcze w najbliższych dwóch-trzech latach Koleje Śląskie korzystać będą z kilkudziesięciu dzierżawionych, starych składów, ale do roku 2020 mają już jednak wymienić tabor na nowy: przetargi zostaną ogłoszone na początku przyszłego roku. Mówi się o tym, że między Gliwicami a Katowicami mają zacząć kursować piętrowe składy.

    Czyżby zatem na naszych oczach tworzył się wreszcie szkielet wyczekiwanej latami kolei metropolitalnej? Przypomnijmy, że w latach 80. XX wieku przymierzano się do budowy dwóch, wyodrębnionych od dotychczasowej sieci, tras (z Gliwic przez Chorzów, Katowice, Dąbrowę Górniczą, po Hutę Katowice oraz z Tarnowskich Gór do Tychów). Ostatecznie, z braku pieniędzy, pomysł pozostał w sferze marzeń i trudno uwierzyć, by kiedykolwiek miał się doczekać realizacji w pierwotnym kształcie. Uzasadnionym jest natomiast pytanie o to, czy na bazie istniejącej (choć oczywiście "podrasowanej") infrastruktury możliwa jest budowa systemu, który mógłby spełniać podobną rolę. Prof. Robert Tomanek z Katedry Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach przyznaje, że obecne inwestycje mogą stanowić podwaliny do stworzenia takiego systemu.

    - Brakuje jednak ducha sprawczego dla całości takiego projektu. Kogoś, kto podjąłby ten temat z poziomu władz województwa - tonuje prof. Robert Tomanek.


    *Prawybory z DZ: Kto prezydentem? Kto burmistrzem? ZOBACZ i ZAGŁOSUJ
    *Wybuch w kamienicy w Katowicach: Dlaczego doszło do wybuchu?
    *Śmieszne, dziwne, nietypowe plakaty wyborcze, czyli dużo śmiechu [ZDJĘCIA]
    *Najlepsza jednostka OSP w woj. śląskim ZAGŁOSUJ W PLEBISCYCIE FINAŁOWYM

    Czytaj także

      Komentarze (9)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pociągi do Pyskowic?

      Szpagin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      A może by tak przedłużyć część kursów z Katowice-Gliwice do Pyskowic? Pozwoliłoby to na połączenie zachodnich części aglomeracji (głównie Łabęd, Pyskowic oraz, po uprzednim wybudowaniu nowego...rozwiń całość

      A może by tak przedłużyć część kursów z Katowice-Gliwice do Pyskowic? Pozwoliłoby to na połączenie zachodnich części aglomeracji (głównie Łabęd, Pyskowic oraz, po uprzednim wybudowaniu nowego przystanku, osiedla Kopernik) z resztą GOP-u.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      fto to chyci do gorści?

      p (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Momy 21 wjek,tyla forsy leje zachod do polcki kasy,a tu cały czos pytania.
      Yno niy ma,ino co mo być,busy jeżdżom abo niy,pociongof łostało połowa,ale na ściyżsce rowrerowyj 1 000 000 supkof,no ja.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dajcie sobie siana z tymi kolejami

      speedy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 11

      W czasach, kiedy samochód kosztuje mniej niż telefon podstawą jest indywidualna komunikacja uzupełniana busami a nie XIX wieczne wynalazki


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdziwiłeś mnie.

      Jasio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      Chyba dawno nie było Cię w Katowicach?
      Dojechać rzęchem do Katowic , jak napisano w artykule, w ciągu 25 minut dojedziesz.
      Ale gdzie tego rzęcha postawisz?
      Chyba że przyjedziesz o szóstej rano...rozwiń całość

      Chyba dawno nie było Cię w Katowicach?
      Dojechać rzęchem do Katowic , jak napisano w artykule, w ciągu 25 minut dojedziesz.
      Ale gdzie tego rzęcha postawisz?
      Chyba że przyjedziesz o szóstej rano :-)
      Niestety w przeszło 2 mln konurbacji stawianie na transport rzęchami to nie jest dobre rozwiązanie.
      Jedyna słuszna droga to szybkie koleje i szybkie tramwaje.
      Innego wyjścia nie ma.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na parkingu. Miejsca jest dosyć

      speedy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Zamiast np. dworca można postawić parking, wielopiętrowy. Poszerzyć jezdnie, chodniki nie muszą być przecież po obu stronach.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pokłony

      Asa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Przeczytajcie sobie uzasadnienie wyroku P. Wielgucki vs J. Owsiak na kontrowersje.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie wystarcza wam slowa !

      Gangster z Rasika (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Jak slysze ,ze UNIA dofinansuje to mnie chwyto kurw........a.
      Ze swoich pieniedzy budujcie a nie zbroic sie . Przeciesz sam Miller powiedzial ,ze wojny nie bedzie i ze Polski nikt nie napadnie .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jorgu§ G. jes majstrem uod cugów

      jaroń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Zatrudnić pierona.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pieron ttsz by poradziou przewież kabany

      jaroń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Spod Stubiynkk, kole Przemysla. Tajojoj Juźku.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama