Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znamy wykonawcę projektu nowego odcinka średnicówki

Monika Chruścińska
marek michalski
Do końca września gotowy ma być projekt budowlany połączenia Drogowej Trasy Średnicowej w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach. Urząd Marszałkowski wybrał już firmę, która go wykona. Kierowcy wyjadą przedłużoną DTŚ-ką jednak najwcześniej pod koniec 2014 roku. Docelowo szeroka, szybka trasa połączy stolicę regionu z Dąbrową Górniczą.

- W ciągu tygodnia powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą projektu. Na razie jest jeszcze czas na składanie ewentualnych protestów - zapowiada Tomasz Żak z Urzędu Marszałkowskiego.

Niespełna 3 km trasy od węzła Lwowska w Katowicach do ul. Obrzeżnej Zachodniej zaprojektować ma Egis Poland z Warszawy, której oferta wyniosła 1 mln 157 tys. zł. Na drodze wybudowane zostaną dwa węzły - Janów i Jasińskiego. Pierwszym zjedziemy do centrum Mysłowic, a w przyszłości pojedziemy tędy także - będącym w dalekosiężnych planach odcinkiem DTŚ-ki - do Jaworzna. Drugim węzłem odbijemy natomiast na autostradę A4.

Za projekt zapłaci województwo. W kosztach budowy partycypować będą już jednak Katowice i Mysłowice. W jakich proporcjach? Jeszcze nie ustalono. Inwestycja wstępnie oszacowana jest na 160 mln zł. Z tego około 80 mln wyłoży marszałek. Projekt jest na pierwszym miejscu listy rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego.

Jeżeli w RPO znajdą się oszczędności, niewykluczone, że w 2012 roku odbędzie się przetarg na wykonawcę. W międzyczasie muszą się dogadać jeszcze oba miasta. Mysłowice zapowiedziały, że mogą wyłożyć 20 proc. wartości inwestycji, pomniejszonej o dotację z RPO. Katowice zdradzają tylko, że rozmowy cały czas trwają.
DTŚ, czyli 1,6 km w ciągu roku
Dwa lata temu zapowiadano, że budowa pierwszego etapu wschodniego odcinka DTŚ-ki, od Katowic do Mysłowic, zakończy się jeszcze w 2013 roku. W 2017 r. natomiast miałyby zakończyć się przygotowania do budowy odcinka sosno-wiecko-dąbrowskiego. Pierwsze samochody przejadą tamtędy najwcześniej w 2020 roku. Na jeszcze dalszą przyszłość planowane jest przedłużenie DTŚ od Mysłowic do Jaworzna.

Końca dobiega natomiast budowa średnicówki z Katowic do centrum Zabrza. Pierwsi kierowcy przejadą tędy w kwietniu 2011 roku. Dzięki trasie mieszkańcy Zabrza w kilkanaście minut dojadą do Chorzowa i Katowic.

A do Rudy Śl. i Świętochłowic jeszcze szybciej. Natomiast budowa odcinków od węzła de Gaulle'a do granicy z Gliwicami i połączenia z autostradą A1 ma się rozpocząć dopiero pod koniec roku, a zakończyć na przełomie 2012 i 2013 roku. Od Katowic aż do Gliwic trasa liczyć będzie 41 km. Miała być gotowa już w 2002 i kosztować prawie 100 mld zł przed denominacją (to 10 mln zł dzisiaj).

Statystycznie, powstaje zaledwie 1,6 km DTŚ-ki w ciągu roku. I tak od 25 lat. Pierwszy odcinek to była trasa między ul. Bracką w Katowicach a Rudą Śląską-Chebziem, na granicy ze Świętochłowicami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Znamy wykonawcę projektu nowego odcinka średnicówki - Dziennik Zachodni