- W ciągu tygodnia powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą projektu. Na razie jest jeszcze czas na składanie ewentualnych protestów - zapowiada Tomasz Żak z Urzędu Marszałkowskiego.
Niespełna 3 km trasy od węzła Lwowska w Katowicach do ul. Obrzeżnej Zachodniej zaprojektować ma Egis Poland z Warszawy, której oferta wyniosła 1 mln 157 tys. zł. Na drodze wybudowane zostaną dwa węzły - Janów i Jasińskiego. Pierwszym zjedziemy do centrum Mysłowic, a w przyszłości pojedziemy tędy także - będącym w dalekosiężnych planach odcinkiem DTŚ-ki - do Jaworzna. Drugim węzłem odbijemy natomiast na autostradę A4.
Za projekt zapłaci województwo. W kosztach budowy partycypować będą już jednak Katowice i Mysłowice. W jakich proporcjach? Jeszcze nie ustalono. Inwestycja wstępnie oszacowana jest na 160 mln zł. Z tego około 80 mln wyłoży marszałek. Projekt jest na pierwszym miejscu listy rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego.
Jeżeli w RPO znajdą się oszczędności, niewykluczone, że w 2012 roku odbędzie się przetarg na wykonawcę. W międzyczasie muszą się dogadać jeszcze oba miasta. Mysłowice zapowiedziały, że mogą wyłożyć 20 proc. wartości inwestycji, pomniejszonej o dotację z RPO. Katowice zdradzają tylko, że rozmowy cały czas trwają.
DTŚ, czyli 1,6 km w ciągu roku
Dwa lata temu zapowiadano, że budowa pierwszego etapu wschodniego odcinka DTŚ-ki, od Katowic do Mysłowic, zakończy się jeszcze w 2013 roku. W 2017 r. natomiast miałyby zakończyć się przygotowania do budowy odcinka sosno-wiecko-dąbrowskiego. Pierwsze samochody przejadą tamtędy najwcześniej w 2020 roku. Na jeszcze dalszą przyszłość planowane jest przedłużenie DTŚ od Mysłowic do Jaworzna.
Końca dobiega natomiast budowa średnicówki z Katowic do centrum Zabrza. Pierwsi kierowcy przejadą tędy w kwietniu 2011 roku. Dzięki trasie mieszkańcy Zabrza w kilkanaście minut dojadą do Chorzowa i Katowic.
A do Rudy Śl. i Świętochłowic jeszcze szybciej. Natomiast budowa odcinków od węzła de Gaulle'a do granicy z Gliwicami i połączenia z autostradą A1 ma się rozpocząć dopiero pod koniec roku, a zakończyć na przełomie 2012 i 2013 roku. Od Katowic aż do Gliwic trasa liczyć będzie 41 km. Miała być gotowa już w 2002 i kosztować prawie 100 mld zł przed denominacją (to 10 mln zł dzisiaj).
Statystycznie, powstaje zaledwie 1,6 km DTŚ-ki w ciągu roku. I tak od 25 lat. Pierwszy odcinek to była trasa między ul. Bracką w Katowicach a Rudą Śląską-Chebziem, na granicy ze Świętochłowicami.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?