Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wymiana opon: zimówki czy opony całoroczne

Sławomir Cichy
arc.
Właściciele wartsztatów wulkanizacyjnych z Katowic, Rybnika, Sosnowca czy Częstochowy rwą włosy z głowy. Rok temu o tej porze byli już poza szczytem sezonu wymiany opon. Teraz można się bez problemu umówić telefonicznie, wybierając nie tylko dzień, ale nawet godzinę wymiany. Wczoraj przekonaliśmy się, że w warsztatach na trasie z Katowic do Sosnowca, zarówno w Bogucicach, jak i w Dąbrówce Małej czy sosnowieckich Milowicach albo na Pogoni można wymienić opony od ręki, wjeżdżając z ulicy.

- Prognozy pogody wskazują, że temperatura zacznie drastycznie spadać dopiero po 25 listopada i dopiero wtedy wszyscy się obudzą, że jeżdżą na letnich oponach. Co roku widzimy to samo. Dopiero pierwsze przymrozki, a te z roku na rok są później, sygnalizują kierowcom, że czas wymienić ogumienie - mówi Andrzej Żelazny z warsztatu wulkanizacyjnego z Sosnowca.

Może zatem warto wybrać opony całoroczne, które dostępne są na rynku, i zapomnieć o wymianach przed każdym sezonem?

Niezależny Touring Club Suisse sprawdził, że opony całoroczne posiadają zawsze słabsze osiągi niż te przeznaczone specjalnie na dany sezon. Co więcej, powodują one większe zużycie paliwa i zużywają się szybciej. Ale trzeba brać pod uwagę fakt, że testy wykonywali Szwajcarzy w swoich górzystych i zimowych warunkach. Kto korzysta z auta tylko w aglomeracji i nie wybiera się w góry, musi samodzielnie przeliczyć zyski i straty, zwłaszcza że nasze drogi rzadko pokrywa lód i śnieg, częściej błoto pośniegowe.

Z drugiej strony meteorolodzy z amerykańskiego serwisu pogodowego AccuWeather opublikowali niedawno prognozę dla naszego kontynentu. Wynika z niej, że w Warszawie do końca marca ma być aż 65 śnieżnych dni. Katowic nie uwzględniono.

Oznaczenia, przepisy i terminy wymiany opon

Opona wielosezonowa
Oznaczenie M+S jest niezależną klasyfikacją producentów opon. Piktogram M+S oznacza "Mud & Snow", czyli po polsku "Błoto i Śnieg", ale uwaga: opona z napisem M+S nie zawsze jest oponą zimową. Takie oznaczenie może znajdować się na oponach całorocznych lub przeznaczonych specjalnie do aut z napędem 4x4.

Trzy szczyty górskie
Znaczkiem potwierdzającym możliwość jazdy w warunkach zimowych jest sygnaturka przedstawiająca płatek śniegu ze szczytem górskim w tle (jak na zdjęciu poniżej). Bardzo często opona ta jest też określana akronimem 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

Granica temperaturyA Wymiany opon na zimowe powinno się dokonywać w odpowiednim czasie. Najlepszym i najprostszym wskaźnikiem jest temperatura otoczenia. Kiedy zaczyna spadać do 7 st. C, najwyższy czas na wymianę letniego ogumienia na zimowe.

Nakaz zmiany opon
Mimo wielu zapowiedzi polityków, w Polsce nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe, choć jeszcze przed rokiem wydawało się, że takie prawo wprowadzi Sejm. Nakaz zmiany opon letnich na zimowe obowiązuje w wielu krajach Europy. Wybierając się m.in. do Austrii, Czech, Niemiec czy na Litwę, należy pamiętać, że w tych krajach to obowiązek - oczywiście w okresie przewidzianym przez przepisy danego państwa. Przykładowo w Czechach obowiązkowo z zimówkami na kołach jeździ się od 1 listopada do 31 marca, bez względu na temperaturę.


*Prawybory z DZ: Kto prezydentem? Kto burmistrzem? ZOBACZ WYNIKI
*Śmieszne, dziwne, nietypowe plakaty wyborcze, czyli dużo śmiechu [ZDJĘCIA]
*Gala Miss Polski 2014 LIVE: Piękne dziewczyny[ZDJĘCIA KANDYDATEK]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!