Katowice, Warszawa: E-urząd się rozwija, ale wciąż zbyt...

    Katowice, Warszawa: E-urząd się rozwija, ale wciąż zbyt wolno

    Krzysztof Szendzielorz

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Województwo śląskie miało swój dzień w Warszawie. Nasza delegacja - na czele z marszałkiem Adamem Matusiewiczem chwaliła się, jak dobrze śląscy urzędnicy potrafią załatwiać sprawy mieszkańców za pomocą internetu.
    Mowa o Systemie Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP), który wdrożyło 79 samorządowych urzędów w województwie śląskim. Chodzi o to, by mieszkaniec mógł za pomocą specjalnej platformy internetowej załatwić konkretną sprawę w swoim bądź innym urzędzie przez całą dobę i bez wychodzenia z domu. Na portalu SEKAP można też sprawdzić, na jakim etapie jest załatwiana sprawa.

    Jest jednak jeden warunek.
    Trzeba zaopatrzyć się w tzw. podpis elektroniczny wraz z certyfikatem, który jest odpowiednikiem naszej zwykłej parafki. System wdrożony w 79 śląskich urzędach wymaga tzw. podpisu CC SEKAP. Jest on bezpłatnie wydawany w urzędach. Jego wyrobienie trwa kilkanaście minut.

    Mimo że władze województwa chwalą się systemem elektronicznej administracji, to jednak nadal nie cieszy się on tak dużą popularnością, jak powinien. W zasięgu oddziaływania urzędów włączonych w SEKAP mieszkają trzy miliony osób. Jednak z danych Śląskiego Centrum Społeczeństwa Informacyjnego wynika, że skrzynki na platformie założyło jedynie ponad 7 tys. mieszkańców. Tymczasem spraw urzędowych załatwionych drogą internetowych było ok. 2 tysięcy. Agnieszka Stępień, rzecznik ŚCSI, przyznaje, że te liczby nie są imponujące.

    - Jednak należy pamiętać, że statystycznie w urzędzie załatwiamy jedną sprawę rocznie - mówi Stępień.
    Ponadto certyfikat, który można za darmo dostać w urzędach, jest tzw. certyfikatem niekwalifikowanym. To oznacza, że można z jego pomocą załatwić tylko część spraw urzędowych. Na przykład do rejestracji działalności gospodarczej potrzeba już kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który kosztuje ponad 200 zł (na dwa lata).

    Nowinki pozwoliły wprowadzić elektroniczny obieg dokumentów między urzędnikami, dzięki czemu ma się poprawić sprawność administracji.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama