Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Trzeba wykorzystać Wisłę, by nie zmarnotrawić szansy

Janusz Miszewski
Janusz Miszewski, kapitan żeglugi śródlądowej, ekonomista, członek Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej napisał do nas list.

"Chciałbym wyrazić swoją głęboką wdzięczność redakcji "Dziennika Bałtyckiego" za akcję społeczną "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Udrożnienie Wisły dla żeglugi pasażerskiej i towarowej jest sprawą bardzo istotną dla rozwoju społeczno-gospodarczego i turystycznego obszarów nadwiślańskich, a szczególnie dla Pomorza.

Wisła, płynąc z południa na północ naszego kraju, łączy z sobą główne obszary gospodarcze i miasta naszego kraju z portem morskim, Gdańskiem. Jak słusznie pisał znawca gdańskiego portu Zygmunt Brocki w przewodniku "Port Gdański": "Ze wszystkich portów morskich Gdańsk ma największe możliwości rozbudowy i rozwoju. W pełni jego możliwości mogą być wykorzystane jednak dopiero wówczas, gdy się mu przywróci charakter portu morsko-rzecznego, jaki miał przez długie wieki".

Istotnym czynnikiem o wyborze przez kontrahentów portu morskiego jest jego sprawna sieć połączeń transportowych z zapleczem gospodarczym. Ranga europejskich portów morskich wiązana jest z możliwością ich obsługi przez żeglugę śródlądową.

Niedoścignionymi wzorami mogą być tu porty Amsterdam i Antwerpia z ok. 43-procentowym udziałem żeglugi śródlądowej w obsłudze ich potrzeb przewozowych i Rotterdam z prawie 80-procentowym udziałem żeglugi śródlądowej. W portach europejskich stale zwiększa się także udział transportu wodnego śródlądowego w obsłudze przewozów kontenerowych. Mając na uwadze wzrost przeładunków kontenerów w gdańskim porcie, udrożnienie Wisły staje się wręcz koniecznością, by port gdański nie stracił swej konkurencyjnej pozycji na trudnym i wymagającym rynku europejskim. To także szansa dla innych portów, jak na przykład dla Elbląga.

Jedną z cech decydujących o wyborze środka transportu jest terminowość dostaw. By armatorzy mogli temu sprostać, potrzebna jest gwarancja odpowiednich parametrów drogi wodnej, w tym przede wszystkim głębokości szlaku żeglownego. Aby to osiągnąć, plan minimum powinien zakładać odbudowę i remonty urządzeń hydrotechnicznych (główki, opaski). Chwała nielicznym armatorom (np. Żegluga Wyszogrodzka Jerzego Pielacińskiego, Trans-Wod Czesława Błockiego, Wir-Bud Witolda Łożewskiego, Żegluga Bydgoska i inni), że pomimo skrajnie niekorzystnych warunków nawigacyjnych podejmują się przewozów i trwają na wiślanych szlakach.

Zapewnienie odpowiedniej głębokości to także bezpieczeństwo nas wszystkich ze względu na ochronę przeciwpowodziową, a w szczególności akcje lodołamania celem bezpiecznego spływu lodów.

Wisła powinna odgrywać znaczącą rolę w rozwoju ruchu turystycznego poprzez aktywizację bliskiej memu sercu żeglugi pasażerskiej, z którą jestem związany od początku mojej działalności żeglugowej. Jeżeli wspomnimy, że na Łabie eksploatowanych jest ponad 200 statków pasażerskich, a na całej długości Wisły może doliczylibyśmy się kilkunastu statków, to widzimy, jakie są potencjalne możliwości. Ale i tu, jak w przypadku żeglugi towarowej, muszą być zagwarantowane odpowiednie parametry szlaku, by armatorzy mogli wiarygodnie wykonywać swoje usługi, a nie być zmuszeni odwoływać rejsy ze względu na stan drogi wodnej.

Europa dostrzega walory żeglugi śródlądowej. Znajduje to odzwierciedlenie w różnorakich programach ze sztandarowym: Zintegrowanym Europejskim Programem Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej (NAIDES) z 2006r. nowelizowanym w 2011 r. By nie stać się zaściankiem i skansenem Europy, musimy kompleksowo zająć się gospodarką wodną. Niepokoi fakt przyjęcia ostatnio przez Radę Ministrów założeń do projektu ustawy Prawo wodne przewidujących włączenie całości spraw żeglugi śródlądowej w gestię ministra środowiska, a nie ministra właściwego do spraw transportu, jak ma to miejsce w krajach, w których żegluga śródlądowa zajmuje należne jej miejsce. Nie wolno nam zmarnować szansy, jaką daje nam Wisła. Niewykorzystanie jej walorów dla żeglugi, to marnotrawstwo gospodarcze i społeczne."

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki