Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa drogi Ustroń - Wisła: Poprawi się przejazd przez Wisłę

Łukasz Klimaniec
Centrum Wisły z lotu ptaka. Po przebudowie dojazd do miejscowości byłby zdecydowanie łatwiejszy niż teraz
Centrum Wisły z lotu ptaka. Po przebudowie dojazd do miejscowości byłby zdecydowanie łatwiejszy niż teraz arc.
Przebudowa dojazdu do Wisły może zmienić układ komunikacyjny. Miastu, które przejęło dworzec PKP, marzy się m.in. wydłużenie deptaka.

Szansę na tak duże zmiany stwarza planowana przebudowa drogi wojewódzkiej nr 941 w Wiśle na odcinku od końca obwodnicy Ustronia do ronda w Oazie (skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 942). Inwestycja znalazła się wśród propozycji projektów kluczowych województwa w latach 2014-2020, a projektanci wybrani w przetargu przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach już pracują nad projektem.

Wiślańscy urzędnicy nie ukrywają, że liczą na korzystne zmiany. Gmina opracowała bowiem warianty koncepcyjne przebudowy kilku kluczowych fragmentów drogi i przygotowała nawet pełną dokumentację przebudowy odcinka w centrum miejscowości.

- Na pewno zmieni to układ komunikacyjny przy dojeździe do centrum Wisły - przyznaje Lidia Forias, zastępca burmistrza Wisły.

Wyjaśnia, że dojazd do centrum miejscowości miałby zostać poszerzony, a ulica Kolejowa zyskać środkowy pas. Wiślańscy urzędnicy chcą też lobbować za "wyprostowaniem" ulicy Kolejowej, czyli zniwelowaniem zakrętu na wysokości dworca PKP w Wiśle Centrum.

- Ta ulica miałaby zostać "wyprostowana" na zakręcie, aż do filii Szkoły Muzycznej. Częściowo przechodziłaby przez teren parku, dzięki czemu wydłużony zostałby deptak na ulicy 1 Maja - przyznaje Lidia Forias.

Zwraca uwagę, że przebudowa DW 941 poprawi nie tylko komfort kierowców wjeżdżających do Wisły, ale także pieszych - zwłaszcza na odcinku od skrzyżowania z Wisłą Jawor-nik (na wysokości stacji benzynowej) do supermarketu Biedronka.

Ryszard Pacer, rzecznik ZDW Katowice, przyznaje, że prace projektowe trwają. Projektanci mają 18 miesięcy na wykonanie opracowania.

- Projekt nie jest jeszcze znany, bo prace są w toku - zastrzega. - Droga zostanie przebudowana na odcinku 5,1 kilometra. Ma mieć siedem metrów szerokości, więc w niektórych miejscach rzeczywiście zostanie poszerzona. Budowana była w różnych okresach i standardy były inne. Robiąc kompleksowe remonty staramy się doprowadzić drogi do obecnych wymagań technicznych - podkreśla.

W Wiśle nie ukrywają, że koncepcję wydłużenia deptaka 1 Maja, a co za tym idzie "wyprostowania" ul. Kolejowej, umożliwi przejęcie przez miasto zabytkowego dworca PKP w Wiśle Centrum i terenów wokół niego, o co gmina zabiegała przez dwa lata.

Po negocjacjach burmistrza Jana Poloczka z PKP cena została ustalona na poziomie 500 tys. zł, a Rada Miasta wyraziła zgodę na zakup obiektu. Planów na zagospodarowanie budynku dworca jest wiele - od utworzenia w nim domu kultury, po ulokowanie w nim stowarzyszeń i towarzystw. Charakter dworca z poczekalnią i kasą ma być zachowany.

Zakorkowany dojazd

Kierowcy jadący do Wisły latem lub zimą w szczytowych okresach sezonu często skazani są na korki.

Szybka i wygodna jazda z Katowic lub Bielska-Białej do Wisły kończy się na wysokości osiedla Manhattan w Ustroniu. W tym miejscu dwupasmowa ulica Katowicka, będąca obwodnicą Ustronia, przechodzi w jednopasmową drogę, która - za wyjątkiem dwupasmowego odcinka na wysokości Czantorii - prowadzi do centrum Wisły jednym pasem, a nawierzchnia i pobocza pozostawiają wiele do życzenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!