Ważne
    Bielsko-Biała: KE ma wątpliwości ws. pomocy dla fabryki...

    Bielsko-Biała: KE ma wątpliwości ws. pomocy dla fabryki silników Fiata

    Michał Kot, Marek Błoński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Komisja Europejska poinformowała w środę, że zbada dokładnie ulgi podatkowe i dotacje, jakich Polska chce udzielić na rzecz inwestycji jednej ze spółek Fiata w woj. śląskim. Przedstawiciele grupy Fiata w Polsce nie komentują komunikatu KE w tej sprawie.
    Sprawa nie dotyczy produkowanych w fabryce Fiata w Tychach samochodów, ale wytwarzanych w fabryce Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej silników benzynowych nowej generacji. KE ma wątpliwości, czy pomoc publiczna dla tej inwestycji nie wzmocni zanadto Fiata w zakresie jego udziałów w rynku oraz zdolności produkcyjnych.

    Wszczęcie przez KE formalnego postępowania wyjaśniającego daje zainteresowanym stronom możliwość zgłaszania swoich uwag w tej sprawie. Nie przesądza to jednak o wyniku postępowania.

    - Komisja popiera pomoc udzielaną jako zachętę do realizacji projektów inwestycyjnych w regionach mniej rozwiniętych oraz w regionach, w których stopa bezrobocia jest wysoka. Musimy być jednak bardzo ostrożni i zadbać o to, aby występujące w związku z tym zakłócenia konkurencji nie przewyższyły korzyści wynikających z pomocy, szczególnie w sektorach, w których pojawiają się nadwyżki zdolności produkcyjnych lub inne problemy - oświadczył w komunikacie unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

    Jak podaje KE, koszty inwestycji wynoszą 180 mln euro (ok. 732,7 mln zł). Polska zamierza przyznać pomoc w wysokości 40,9 mln euro (166,4 mln zł) w formie ulgi podatkowej, dotacji w ramach programu operacyjnego "Innowacyjna Gospodarka" oraz bezpośrednich dotacji: jako zachęty do realizacji inwestycji oraz na koszty związane z zatrudnieniem. Takie plany Polska zgłosiła do Brukseli na początku ubiegłego roku.

    - Nie komentujemy komunikatu Komisji Europejskiej - powiedział w środę rzecznik Fiat Auto Poland (FAP) Bogusław Cieślar, reprezentujący służby prasowe całego koncernu w Polsce. Zastrzegł przy tym, że należy odróżniać producenta samochodów, jakim jest FAP, od producenta silników, jakim jest Fiat Powertrain Technologies (FPT).

    Korzenie bielskiego zakładu FPT sięgają XIX wieku. Od lat 50. ub. wieku produkowano tam m.in. silniki do samochodów "Syrena" i silniki do łodzi; od lat 70. także "maluchy" i silniki do nich, a później fiata cinquecento. Po 2000 r. bielska fabryka, której teren częściowo włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, była wspólną własnością Fiata i General Motors (po 50 proc. udziałów). W toku przygotowań do rozpoczętej tam w ubiegłym roku produkcji silnika twinair, Fiat odkupił udziały GM. Obecnie zakład FPT w Bielsku-Białej należy w 100 proc. do grupy Fiata.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama