Gotowy odcinek linii kolejowej Gliwice-Chorzów Batory....

    Gotowy odcinek linii kolejowej Gliwice-Chorzów Batory. Pociągi mogą jechać 100 km/h

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Od 14 grudnia pociągi kursujące kluczową linią kolejową w woj. śląskim z Gliwic do Katowic jeżdżą już między Gliwicami i Chorzowem Batorym po nowych torach – z prędkością do 100 km/h.
    Wcześniej prędkość pociągów na tym mocno zniszczonym i obciążonym odcinku nie przekraczała 60 km/h. W poniedziałek Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych przekazał, że spółka wraz z wprowadzeniem 14 grudnia br. nowego rozkładu jazdy praktycznie skończyła prowadzone od ponad półtora roku prace rewitalizacyjne.

    - Zostały jeszcze drobne rzeczy związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, ale pociągi jeżdżą już po obu torach - wskazał Karniewski. Jak wyjaśnił, choć PLK przeprowadziły już odbiory techniczne, finalizują jeszcze kwestie związane z wdrażaniem wyremontowanego odcinka linii nr 137 do normalnej eksploatacji.

    W przyszłym roku prace rewitalizacyjne linii nr 137 na Górnym Śląsku mają być kontynuowane – na odcinku Chorzów Batory-Katowice. Docelowo czas przejazdu z Gliwic do Katowic (27 km) ma się skrócić o co najmniej kilka minut. Zgodnie z obecnym rozkładem jazdy wynosi on ok. 32-34 minut dla pociągów aglomeracyjnych i ok. 28-29 minut dla dalekobieżnych.

    Remonty, nazywane przez kolejarzy rewitalizacjami, ruszyły na tej linii w kwietniu ub. roku. Najpierw – do wiosny br. - wyremontowano łącznie ok. 10 km torów na odcinku Chorzów Batory-Ruda Chebzie oraz ok. 18 km torów na odcinku Zabrze–Gliwice. Przebudowano też peron stacji Zabrze. Razem ta część prac kosztowała ok. 45 mln zł.

    W ramach tego samego kontraktu spółka PKP PLK wyremontowała też jeden tor odcinka Mysłowice-Sosnowiec Jęzor - na szlaku wiodącym z Katowic w stronę Krakowa.

    W tym roku za kolejne ok. 40 mln zł przeprowadzono wszystkie pozostałe prace na odcinku Ruda Chebzie–Zabrze (obejmujące łącznie ok. 14 km torów) oraz kompleksowo przebudowano perony i przejścia podziemne stacji Ruda Chebzie oraz przystanku Ruda Śląska.

    W ramach tego samego kontraktu PLK wyremontowały też drugi tor odcinka Mysłowice-Sosnowiec Jęzor.

    Niezależnie od tych rewitalizacji trwają jeszcze prace na peronach stacji Chorzów Batory oraz na na peronie przystanku Świętochłowice. Są one kwalifikowane jako "naprawy peronów".

    Przyszłoroczne plany rewitalizacji odcinka Chorzów Batory-Katowice oznaczają, że na głównej aglomeracyjnej linii kolejowej nadal będzie można spodziewać się ograniczeń i utrudnień. Kolejarze remontując kolejne fragmenty linii, często muszą zmieniać organizację ruchu. Przekłada się to na dokuczliwe dla pasażerów korekty rozkładu jazdy; często powoduje też opóźnienia.

    Prowadzone na Górnym Śląsku rewitalizacje, prócz wymiany torowiska, obejmują m.in. regulację sieci trakcyjnej i wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Umożliwia to w efekcie przywracanie pierwotnych prędkości konstrukcyjnych linii (zwykle 100 km/h); poprawia się też przepustowość i bezpieczeństwo.

    Prace te obejmują fragmenty międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem, przez Zabrze i Katowice. Pierwotnie przygotowano projekt pełnej modernizacji linii E30 z Zabrza do Krakowa - współfinansowanej ze środków UE. Z czasem z drastycznie opóźnionego dziś unijnego projektu wypadł odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką – od granicy Gliwic i Zabrza - przez Katowice i Mysłowice - do Sosnowca Jęzora. W zamian przygotowano tam mniejsze odcinkowe inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi - są one stopniowo realizowane bez większych przeszkód.

    Obejmujące szerszy zakres prac modernizacje zwykle zakładają zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Po modernizacji głównej linii Górnego Śląska niewiele pociągów rozpędzałoby się tam jednak bardziej niż do 100 km/h - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja daje tam więc podobny efekt, jak modernizacja.

    Trasa Gliwice-Zabrze-Katowice-Mysłowice-Sosnowiec Jęzor nie jest jedynym ważnym rewitalizowanym połączeniem w centralnej części woj. śląskiego. M.in. w grudniu br. oddano do ruchu szlak Zawiercie–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, gdzie rewitalizacja przywróciła prędkość jazdy pociągów pasażerskich do 100-120 km/h. PAP


    *Najpiękniej oświetlone miasto na święta. Które? ZOBACZ TUTAJ
    *Zboczeniec z Częstochowy nieuchwytny. Goni, straszy i chce gwałcić [PORTRET PAMIĘCIOWY]
    *Napad na Club 80 w Siemianowicach. Bandyci zdemolowali lokal
    *Prezent na Święta Bożego Narodzenia: Najfajniejszy prezent na święta TOP 10 PREZENTÓW
    *Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      faszywe oszczednosci

      sqro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      O ile jeszcze ograniczenie do 100-120 wewnątrz aglomeracji rozumiem to jednak odcinek od Zawiercia do Sosnowca, jako bezpośrednie przedłużenie CMK powinien pozwalać na znacznie większe prędkości -...rozwiń całość

      O ile jeszcze ograniczenie do 100-120 wewnątrz aglomeracji rozumiem to jednak odcinek od Zawiercia do Sosnowca, jako bezpośrednie przedłużenie CMK powinien pozwalać na znacznie większe prędkości - przynajmniej 160zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      piknie

      soad (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Kiedy "łaskawcy" z PLK wykonają modernizację linii Sosnowiec - Jęzor do Krakowa?
      Macie na to 268 000 000 euro!
      Poprzednie pieniądze na ten cel zmarnowali "spece" z PLK - dostały odleżyn.
      Teraz...rozwiń całość

      Kiedy "łaskawcy" z PLK wykonają modernizację linii Sosnowiec - Jęzor do Krakowa?
      Macie na to 268 000 000 euro!
      Poprzednie pieniądze na ten cel zmarnowali "spece" z PLK - dostały odleżyn.
      Teraz pół roku pieniądze leżą a praca stoi!!!!! zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama