Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert podpowiada: Rekompensata za uszkodzoną przesyłkę

Redakcja
Lucyna Nenow
Przed świętami dotarła do mnie paczka, a właściwie do urzędu pocztowego w mojej miejscowości. Ponieważ była uszkodzona, nie odebrałem jej i złożyłem reklamację. Chciałbym jednak wiedzieć, jakiego odszkodowania lub zadośćuczynienia ze strony poczty mogę oczekiwać w takiej sytuacji? - pyta Czytelnik z Sosnowca

Ustawa Prawo pocztowe wyraźnie określa, że z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej przysługuje odszkodowanie:

1. za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej,

2. za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie,
3. za utratę przesyłki z zadek-larowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki,
4. za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w punkcie 1 lub 2,
5. za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy; wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki,
6. za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono; wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki.

W przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

W razie niewykonania us-ługi operator - niezależnie od należnego odszkodowania - zwraca w całości opłatę pobraną za wykonanie usługi.

W przypadku firm świadczących usługi kurierskie - odszkodowanie jest zawarte w regulaminie świadczenia usług danego operatora.

Oficjalna reklamacja musi zawierać wymagane prawem następujące elementy:
- imię i nazwisko (lub nazwę firmy),
- adres zamieszkania (lub siedzibę firmy),
- rodzaj reklamowanej przesyłki,
- uzasadnienie reklamacji,
- kwotę odszkodowania, w przypadku, gdy jej żądasz,
- twój podpis (jeśli zgłaszasz reklamację pisemnie). (JJ)

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice


*Najpiękniej oświetlone miasto na święta. Które? ZOBACZ TUTAJ
*Niesamowite zdjęcia nocne Katowic. Tomasz Kozioł pokazał Katowice, jakich nie widzieliście [ZDJĘCIA]
*Morderstwo w Katowicach na Tysiąclecia: Marta wołała o pomoc. Przed kim uciekał Dawid?
* Szalony kierowca toyoty yaris z Będzina zajeżdża drogę i strzela! [FILM Z KAMERKI, ZDJĘCIA]
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!