Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje linii 15 nie wykoleją się na wyremontowanych torach

P. Sobierajski, T. Szymczyk
W Sosnowcu Tramwaje Śląskie inwestują w linię nr 15, którą przedłużą do Zagórza. W Dąbrowie Górniczej muszą czekać na zmiany do 2018 r.

3 pętle, 17 przystanków i prawie 20 kilometrów pojedynczego toru - to właśnie dąbrowska linia tramwajowa. W odróżnieniu od sąsiedniego Sosnowca, gdzie inwestycje Tramwajów Śląskich w modernizację torowisk idą pełną parą, w Dąbrowie Górniczej spora część torów pamięta jeszcze czasy Edwarda Gierka.

Jest źle, ma się polepszyć, ale dopiero w 2018 roku

To właśnie w drugiej połowie lat 70. powstawała linia do największej w Polsce Huty Katowice. Efekt braku remontów jest taki, że krzywe tory, szczególnie w dzielnicy Gołonóg, dają się dziś mocno we znaki i motorniczym, i pasażerom. A ostatnio tramwaj po prostu wypadł na tym odcinku z szyn. Miało to miejsce 26 grudnia ubiegłego roku, kiedy to właśnie w Gołonogu, blisko przystanku na Manhattanie, wykoleił się wagon linii 22. To nie pierwsze takie zdarzenie w tym mieście, tak więc najwyższy już czas na generalny remont i przebudowę całej infrastruktury. Dotychczas nie było tego w planach Tramwajów Śląskich, ale w najbliższych latach ma się wszystko zmienić na lepsze i tramwaje linii 21,22 i 28 pojadą po zmodernizowanym torowisku.

- Obecnie, na zlecenie spółki Tramwaje Śląskie S.A. opracowywana jest dokumentacja projektowa modernizacji torowiska tramwajowego w naszym mieście. Obejmie kilka odcinków: w ulicy Królowej Jadwigi, od Pałacu Kultury Zagłębia do skrzyżowania z aleją Róż, w ciągu ul. Sobieskiego, od ul. Chopina do ul. Paryskiej oraz w ul. Piłsudskiego - Kasprzaka, na odcinku od ul. Granicznej do skrzyżowania ul. Kasprzaka z ulicą Zaplecze - wylicza Krzysztof Serafiński z Wydziału Komunikacji i Drogownictwa UM w Dąbrowie Górniczej.

- Inwestor zakłada współfinansowanie inwestycji z funduszy europejskich. W tym roku zostanie wykonane studium wykonalności tej inwestycji - dodaje.

Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to lata 2016/2017, a ich zakończenie przewidywane jest w 2018 roku. Przy okazji remontu nawierzchni ul. Piłsudskiego w tym roku przebudowane zostaną też przejazdy przez torowiska w rejonie ul. Morcinka oraz ul. Kasprzaka i Wiśniowej.

W Sosnowcu prace się kończą, są i nowe plany

Po Sosnowcu od końca października 2014 na linii nr 15 kursują już nowoczesne niskopodłogowe tramwaje. To jednak nie koniec planowanych remontów torowisk. Gruntowna modernizacja przydałaby się trasom na Niwkę, Milowice czy do Kazimierza Górniczego, gdzie wciąż zdarzają się wykolejenia (jak to na zdjęciu), ale póki co prace będą się toczyć głównie w centrum miasta.
Jedynym miejscem na wyremontowanej trasie z Katowic do Sosnowca, gdzie wciąż trwają prace, są okolice "Ślimaka". Roboty przedłużają się tutaj ze względu na prace związane z dylatacją przejścia podziemnego i potrwają do marca.

W centrum Sosnowca zaplanowano również prace od skrzy-żowania ulic Piłsudskiego i 3 Maja do ronda Gierka. Wyremontowane zostaną także węzły na tym rondzie oraz przy skrzyżowa-niach ulic 3 Maja i Małachowskiego oraz Piłsudskiego i Sobie-skiego.

Modernizację przejdzie również torowisko na ulicy 3 Maja, między dworcem a skrzyżowaniem ulic Piłsudskiego i 3 Maja oraz na ul. Małachowskiego między rondem Gierka a ul. Mościckiego.

Remont linii 15

Przez ponad rok kursująca od wielu lat na trasie Katowice-Sosnowiec tramwajowa "15" jeździła w różnych relacjach. Powodem był remont torów.

Najpierw całkowicie zamknięto trasę od Parku Sieleckiego do Zagórza, gdzie linię tramwajową wybudowano praktycznie od podstaw. Gdy odcinek ten oddano do użytku, trasę tę wciąż przemierzały jednak stare konstalowskie "stopiątki". Remont wciąż toczył się bowiem między Sosnowcem a Szopienicami, gdzie linia tramwajowa niewiele zmieniła się od czasów, gdy ją zbudowano. W miejsce jednego toru z mijankami na Stawikach i Morawie powstała nowoczesna dwutorowa linia tramwajowa.

Odcinek na ul. Sobieskiego w Sosnowcu i ul. Sosnowieckiej w Katowicach-Szopienicach otwarto po remoncie w ostatnich dniach października 2014 roku.

Wówczas na trasie "15" pojawiły się nowoczesne niskopodłogowe tramwaje. To pierwszy tego typu tabor w historii zagłębiowskiej komunikacji tramwajowej.

Wcześniej wykonano też kilka napraw torowiska pomiędzy Parkiem Sieleckim w Sosnowcu a zajezdnią w Będzinie. To właśnie tam stacjonuje na co dzień część niskopodłogowców.

Nowe wagony na "15" na pewno wyglądają efektownie, ale na razie niewielu pasażerów decyduje się na podróż tą trasą.


*Najpiękniej oświetlone miasto na święta. Które? ZOBACZ TUTAJ
*Niesamowite zdjęcia nocne Katowic. Tomasz Kozioł pokazał Katowice, jakich nie widzieliście [ZDJĘCIA]
*Morderstwo w Katowicach na Tysiąclecia: Marta wołała o pomoc. Przed kim uciekał Dawid?
* Szalony kierowca toyoty yaris z Będzina zajeżdża drogę i strzela! [FILM Z KAMERKI, ZDJĘCIA]
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!