Nowe tramwaje dla Śląska. Ale dopiero za 2 lata

    Nowe tramwaje dla Śląska. Ale dopiero za 2 lata

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Tego typu tramwaje, jeżdżące po naszym regionie, wyprodukowano w latach 70. XX wieku

    Tego typu tramwaje, jeżdżące po naszym regionie, wyprodukowano w latach 70. XX wieku ©Arkadiusz Ławrywianiec, Dziennik Zachodni

    Najwcześniej za dwa i pół roku w miastach aglomeracji śląsko-dąbrowskiej pojawią się pierwsze od lat nowe tramwaje. Docelowo ma ich być 35. Zanim to nastąpi, kilkadziesiąt użytkowanych przez Tramwaje Śląskie wozów rozsypie się ze starości.
    Tego typu tramwaje, jeżdżące po naszym regionie, wyprodukowano w latach 70. XX wieku

    Tego typu tramwaje, jeżdżące po naszym regionie, wyprodukowano w latach 70. XX wieku ©Arkadiusz Ławrywianiec, Dziennik Zachodni

    Już w tej chwili ok. 20 pojazdów kwalifikuje się do wycofania z ruchu. Trzeba je czym prędzej zastąpić. Tramwajarze ani myślą kupować jednak nowych wagonów. Wolą sprowadzać z zagranicy stare, ale tańsze pojazdy. Od kilku tygodni dziesiątka wyprodukowanych w latach 70. minionego wieku niemieckich "Helmutów" wozi podróżnych w Katowicach. Równie wiekowy wagon sprowadzono na testy z Wiednia.

    Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich, ocenia, że wóz sprawuje się dobrze, choć nie chce przesądzać, czy akurat nad Dunajem spółka robić będzie zakupy. Potwierdza natomiast dwa fakty: poszukiwania prowadzone są poza granicami Polski, a średni wiek ewentualnych "nowości" to 20-30 lat.
    - Nowszych wozów nikt nam nie sprzeda, bo mu się to nie kalkuluje.

    Tramwaje kupuje się na minimum 30 lat - mówi Freisler. Jak przekonuje, sprowadzenie takiego "trzydziestolatka" jest bardziej opłacalne aniżeli modernizacja własnych wozów. Poza ceną jest jeszcze jeden powód, dla którego Tramwaje Śląskie wolą kupować starocie. To fatalny stan torowisk - 90 procent z nich wymaga naprawy.

    - Dopóki ich nie zmodernizujemy musimy sobie radzić inaczej, gdyż nowe, niskopodłogowe wagony wymagają linii o odpowiednich parametrach - tłumaczy Krzysztof Sklarek, główny inżynier TŚ. Pierwsze remonty torowisk mają rozpocząć się w przyszłym roku. W ciągu kolejnych trzech lat lifting przejdzie 48 km sieci. Tyle że jak wskazuje Jakub Jackiewicz z Klubu Miłośników Transportu Miejskiego, jedynie dwie trasy (z Katowic do Sosnowca) zostaną wyremontowane w całości.

    - Dlatego już dziś trzeba myśleć o kolejnych inwestycjach, bo w przeciwnym razie ten program tylko chwilowo zatrzyma upadek Tramwajów Śląskich - przestrzega Jackiewicz.

    A inni wolą kupić nowe wozy
    Wrocław wymienia tabor przede wszystkim w systemie Tramwaj Plus, który połączy Gaj z Kozanowem i stadionem piłkarskim na Maślicach oraz Leśnicę z Sępolnem. Dla obsługi tej linii zamówiono w czeskiej Skodzie 28 nowych wozów. Poza tym miasto zamówiło 12 nowych wozów dla obsługi pozostałych tras.

    Częstochowa dzięki unijnej dotacji (pokryje ona 85 proc. kosztów) nie tylko kupi nowe, niskopodłogowe, klimatyzowane tramwaje (siedem sztuk), ale wybuduje też zupełnie nową linię, która połączy Błeszno z północą miasta. Pierwsi pasażerowie pojadą nią już w przyszłym roku.

    Warszawa na zakup nowych tramwajów wyda prawie 1,5 mld zł. Za te pieniądze kupi blisko 200 niskopodłogowych pojazdów z bydgoskiej PESY - pierwsze już wyjechały na torowiska stolicy, ostatnie trafią tam w roku 2013. Nie będą stały w korkach, bo w Warszawie istnieją wydzielone pasy ruchu dla tramwajów.

    Czytaj także

      Komentarze (11)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaje...

      kamrat.w (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 17

      Przytoczone wypowiedzi prezesa Śląskich Tramwajów najzwyczajniej kompromitują go. Po pierwsze takie wizje powtarzane są od 20 lat odrodzonego samorządu terytorialnego. Do tej pory tylko jest...rozwiń całość

      Przytoczone wypowiedzi prezesa Śląskich Tramwajów najzwyczajniej kompromitują go. Po pierwsze takie wizje powtarzane są od 20 lat odrodzonego samorządu terytorialnego. Do tej pory tylko jest gorzej. Czy to jest nowoczesne podejście do transportu szynowego? WSTYD. A wypowiedzi prezydentów miast skupionych w KZK GOP, świadczą o ich oderwaniu do życia. Zapomnieli o służbie dla wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy. Czy nie jest to ewidentne łamania Ustawy samorządowej? Natomiast jeśli proponują mieszkańcom aby finansowali komunikację pasażerską w gminach, to owszem mieszkańcy to zrobią ale bez KZK GOP i być może bez włodarzy swoich miast.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Krzysztof Sklarek

      Krzysztof Sklarek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 28

      Krzysztof Sklarek go powinni już dawno zwolnic za przekręty 200mln z karlikami i wykończenie zajezdni Chorzów.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Polski PESY

      Kanar (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 32

      A MOŻE WEJŚC W SPÓŁKE Z BYDGOSZCZĄ -''PESY''- A NIE KZ KGOP, BĘDZIE UCZCIWIE I PO POLSKU!A NIE SZUKAC ''złomiarzy''

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zarząd

      :) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 21

      Panie Prezesie i Członkowie Zarządu z powyższego materiału jasno wynika, że powinniście się zastanowić w jakiej firmie pracujecie bo chyba sami nie wiecie czy to firma komunikacyjna czy składnica...rozwiń całość

      Panie Prezesie i Członkowie Zarządu z powyższego materiału jasno wynika, że powinniście się zastanowić w jakiej firmie pracujecie bo chyba sami nie wiecie czy to firma komunikacyjna czy składnica złomu? Młody miłośnik w kilku słowach powiedział wam całą prawdę, której chyba tylko Wy nie widzicie albo udajecie. Takie myślenie i tracenie pieniędzy na ZŁOM z zagranicy doprowadzi Was i firmę do upadku. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tylko Autonomia

      kilof (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 28

      Nas uratuje.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zmiany

      Ewa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 40

      A może trzeba wymienić zarząd KZ KGOP to tabor wymieni się szybciej. Proponuje też zlikwidować im służbowe samochody, którymi wożą się po godzinach pracy. To dopiero będzie oszczędność.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Freisler jak ty masz 58 lat

      60 talek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 40 / 25

      Freisler jak ty masz 58 lat to dla mnie Ty jesteś 60-cio latkiem a nie 50-cio latkiem

      Jak Helmuty mają 39 lat to to są wagony 40-to letnie a nie 30-to letnie

      To jest matematyka szkoła...rozwiń całość

      Freisler jak ty masz 58 lat to dla mnie Ty jesteś 60-cio latkiem a nie 50-cio latkiem

      Jak Helmuty mają 39 lat to to są wagony 40-to letnie a nie 30-to letnie

      To jest matematyka szkoła podstawowa jak ci ludzie dostają takie stanowiska za takie pieniądze jak nawet liczyć nie potrafią na poziomie podstawówki zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sklarek to porażka

      Grzywocz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 36

      Sklarka i Grzywocza powinni zwolnić i to już za te przekręty z Karlikami, a oni tych nieudaczników trzymają i płacą im wysokie wypłaty, o oni na niczym się nie znają i dom ruiny Tramwaje na Śląsku...rozwiń całość

      Sklarka i Grzywocza powinni zwolnić i to już za te przekręty z Karlikami, a oni tych nieudaczników trzymają i płacą im wysokie wypłaty, o oni na niczym się nie znają i dom ruiny Tramwaje na Śląsku doprowadzają.

      Prezes: fatalny stan torowisk - 90 procent z nich wymaga naprawy.

      Sklarek: w ciągu kolejnych trzech lat lifting przejdzie 48 km sieci
      O sieć jest do bani nie torowiskozwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sklarek to porażka

      Grzywocz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 53

      Sklarka i Grzywocza powinni zwolnić i to już za te przekręty z Karlikami, a oni tych nieudaczników trzymają i płacą im wysokie wypłaty, o oni na niczym się nie znają i dom ruiny Tramwaje na Śląsku...rozwiń całość

      Sklarka i Grzywocza powinni zwolnić i to już za te przekręty z Karlikami, a oni tych nieudaczników trzymają i płacą im wysokie wypłaty, o oni na niczym się nie znają i dom ruiny Tramwaje na Śląsku doprowadzają.

      Prezes: fatalny stan torowisk - 90 procent z nich wymaga naprawy.

      Sklarek: w ciągu kolejnych trzech lat lifting przejdzie 48 km sieci
      O sieć jest do bani nie torowiskozwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tako prowda

      kadet (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 42 / 44

      Dostaliscie te helmuty za darmo więc nie narzekać mi tu na niymcow.
      Coście dostali od polski ?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama